|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FELSEFE | ||||
Ön Koşul Dersleri | MODERN MANTIK 1, MODERN MANTIK 2, ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ, | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ARMAN BESLER (armanbesler@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrenciye modern doğruluk ve anlam kuramlarını tanıtmak, bu kuramlarda faydalanılan çözümleme yöntemlerini etkin bir biçimde kullanmayı öğretmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Analitik dil felsefesinin başlıca sorunlarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Modern anlam kuramlarının temel savlarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Doğruluğun tabiatı sorununu açıklayabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | İndirimci çözümlemeyi etkin bir biçimde kullanır. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Doğruluk sorunu ile anlam sorunu arasındaki dönüşümleri kavrar. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-3 Felsefe metinlerinde işlenen felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilme, yöntemler geliştirebilme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Analitik dil felsefesinin merkezinde yer alan iki tartışma konusuyla, anlamla ve doğrulukla ilgili ana akımların tanıtılması. Doğruluk kuramlarında şişirmeci ve söndürmeci cephelerin ayırdedilmesi; mütekabiliyet kuramı ile ilgili sorunların Russell ve Moore bağlamında incelenmesi; Ramsey, Quine, Williams, Grover ve Horwich gibi söndürmecilerin kuramlarının tanıtılması; söndürmecilik fenomeni ile Tarski-tarzı doğruluk kuramlarının bağlantılarının gösterilmesi; Davidson’ın Tarski-tarzı doğruluk kuramlarına dayanan anlam kuramı programının tanıtılması; söndürmeci doğruluk kuramlarında anlam sorununun tuttuğu konumun teşhisi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Analitik dil felsefesine genel bakış | Anlatma Yöntemi |
2 | Doğruluk kuramlarına giriş | Anlatma Yöntemi |
3 | Söndürmecilik ve şişirmecilik | Anlatma Yöntemi |
4 | Mütekabiliyet kuramı | Anlatma Yöntemi |
5 | Russell ve Moore'da mütekabiliyet | Anlatma Yöntemi |
6 | Söndürmeci yaklaşım | Anlatma Yöntemi |
7 | Ramsey'in fazlalık kuramı | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Quine'ın alıntı giderme kuramı | Anlatma Yöntemi |
10 | Doğruluğun buharlaşması ve cümle zamirleri | Anlatma Yöntemi |
11 | Enazcılık | Anlatma Yöntemi |
12 | Söndürmecilik ve Tarski | Anlatma Yöntemi |
13 | Davidson'ın anlam yaklaşımı | Anlatma Yöntemi |
14 | Söndürmeci doğruluk ve anlam | Anlatma Yöntemi |
15 | Enazcılık ve kullanım anlam kuramı | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Tepe, H. (2003). Platon’dan Habermas’a Felsefede Doğruluk ya da Hakikat, Ankara: İmge. | |
2 | Horwich, P. (2005). Reflections on Meaning, New York, NY: Oxford University Press. | |
3 | Grünberg, T. (2006). Anlam Kavramı Üzerine Bir Deneme, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. | |
4 | Besler, A. (2015). “İndirimcilik ve Semantik Yükselme: Doğruluk Çözümlemesindeki Bir Sorunun Tanımlanması”, Posseible Düşünme Dergisi, 7, Ankara. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 1 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 164 |