Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / FLS 414 - FELSEFE

Kodu: FLS 414 Adı: ANLAM VE DOĞRULUK Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FELSEFE
Ön Koşul Dersleri MODERN MANTIK 1, MODERN MANTIK 2, ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ,
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ARMAN BESLER (armanbesler@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrenciye modern doğruluk ve anlam kuramlarını tanıtmak, bu kuramlarda faydalanılan çözümleme yöntemlerini etkin bir biçimde kullanmayı öğretmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Analitik dil felsefesinin başlıca sorunlarını açıklayabilir. PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme.
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Modern anlam kuramlarının temel savlarını açıklayabilir. PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme.
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Doğruluğun tabiatı sorununu açıklayabilir. PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme.
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme.
PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 İndirimci çözümlemeyi etkin bir biçimde kullanır. PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme.
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme.
PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Doğruluk sorunu ile anlam sorunu arasındaki dönüşümleri kavrar. PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme.
PÇ-3 Felsefe metinlerinde işlenen felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilme, yöntemler geliştirebilme.
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Analitik dil felsefesinin merkezinde yer alan iki tartışma konusuyla, anlamla ve doğrulukla ilgili ana akımların tanıtılması. Doğruluk kuramlarında şişirmeci ve söndürmeci cephelerin ayırdedilmesi; mütekabiliyet kuramı ile ilgili sorunların Russell ve Moore bağlamında incelenmesi; Ramsey, Quine, Williams, Grover ve Horwich gibi söndürmecilerin kuramlarının tanıtılması; söndürmecilik fenomeni ile Tarski-tarzı doğruluk kuramlarının bağlantılarının gösterilmesi; Davidson’ın Tarski-tarzı doğruluk kuramlarına dayanan anlam kuramı programının tanıtılması; söndürmeci doğruluk kuramlarında anlam sorununun tuttuğu konumun teşhisi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Analitik dil felsefesine genel bakış Anlatma Yöntemi
2 Doğruluk kuramlarına giriş Anlatma Yöntemi
3 Söndürmecilik ve şişirmecilik Anlatma Yöntemi
4 Mütekabiliyet kuramı Anlatma Yöntemi
5 Russell ve Moore'da mütekabiliyet Anlatma Yöntemi
6 Söndürmeci yaklaşım Anlatma Yöntemi
7 Ramsey'in fazlalık kuramı Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Quine'ın alıntı giderme kuramı Anlatma Yöntemi
10 Doğruluğun buharlaşması ve cümle zamirleri Anlatma Yöntemi
11 Enazcılık Anlatma Yöntemi
12 Söndürmecilik ve Tarski Anlatma Yöntemi
13 Davidson'ın anlam yaklaşımı Anlatma Yöntemi
14 Söndürmeci doğruluk ve anlam Anlatma Yöntemi
15 Enazcılık ve kullanım anlam kuramı Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Tepe, H. (2003). Platon’dan Habermas’a Felsefede Doğruluk ya da Hakikat, Ankara: İmge.
2 Horwich, P. (2005). Reflections on Meaning, New York, NY: Oxford University Press.
3 Grünberg, T. (2006). Anlam Kavramı Üzerine Bir Deneme, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
4 Besler, A. (2015). “İndirimcilik ve Semantik Yükselme: Doğruluk Çözümlemesindeki Bir Sorunun Tanımlanması”, Posseible Düşünme Dergisi, 7, Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 14 70
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 5 25
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 5 25
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 164