Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Course Catalogue

Information Of Programmes

INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES / TDA 653 - TURKISH LANGUAGE AND LITERATURE (DOCTORATE DEGREE)

Code: TDA 653 Course Title: TEZKIRES AND BIOGRAPHIC TEXTS I Theoretical+Practice: 3+0 ECTS: 7
Year/Semester of Study 1 / Fall Semester
Level of Course 3rd Cycle Degree Programme
Type of Course Optional
Department TURKISH LANGUAGE AND LITERATURE (DOCTORATE DEGREE)
Pre-requisities and Co-requisites None
Mode of Delivery Face to Face
Teaching Period 14 Weeks
Name of Lecturer ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA (serifeordek@nevsehir.edu.tr)
Name of Lecturer(s) ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA,
Language of Instruction Turkish
Work Placement(s) None
Objectives of the Course
Situation, historical process, importance and analysis of tezkires, one of the leading genres of classical Turkish literature, in Turkish literature.

Learning Outcomes PO MME
The students who succeeded in this course:
LO-1 Historical Development of Tezkire Genre, Obtaining Information About Tezkires Written in Turkish Literature. PO-1 improve and deepen their knowledge in the same or different field based on the graduate level and master level qualifications in their field of study.
PO-2 Interpret, solve and produce new data by integrating the data obtained from both their field of study and different fields of study.
PO-3 Use the relevant research methods and techniques and have both theoretical and practical knowledges in their field of study.
PO-6 Carry out independent studies requiring expertise related to their field of study.
Examination
Presentation
PO: Programme Outcomes
MME:Method of measurement & Evaluation

Course Contents
Tezkires as an important source of Classical Turkish Literature, historical development of tezkires, classification forms, importance of tezkires, similarities and differences between tezkires and other biographical works.
Weekly Course Content
Week Subject Learning Activities and Teaching Methods
1 What is tezkire? Explaining, reading, discussing.
2 Historical Development of Tezkire Genre. Explaining, reading, discussing.
3 First Tezkire Examples in Turkish Literature. Explaining, reading, discussing.
4 16th Century Poet Tezkires. Explaining, reading, discussing.
5 16th Century Poet Tezkires. Explaining, reading, discussing.
6 16th Century Poet Tezkires. Explaining, reading, discussing.
7 17th Century Poet Tezkires. Explaining, reading, discussing.
8 mid-term exam
9 17th Century Poet Tezkires. Explaining, reading, discussing.
10 18th Century Poet Tezkires. Explaining, reading, discussing.
11 18th Century Poet Tezkires. Explaining, reading, discussing.
12 19th Century Poet Tezkires. Explaining, reading, discussing.
13 19th Century Poet Tezkires. Explaining, reading, discussing.
14 Tezkire Tradition in 20th Century Turkish Literature. Explaining, reading, discussing.
15 Tezkire Tradition in 20th Century Turkish Literature. Explaining, reading, discussing.
16 final exam
Recommend Course Book / Supplementary Book/Reading
1 Harun Tolasa. (2002). Sehî, Latîfî ve Âşık Çelebi Tezkirelerine Göre 16. Yüzyılda Edebiyat Araştırma ve Eleştirisi, Ankara: Akçağ Yayınları.
2 Mustafa İsen. (2017). Künhü’l-Ahbâr’ın Tezkire Kısmı. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
3 Halûk İpekten, Günay Kut, Mustafa İsen, Hüseyin Ayan, & Turgut Karabey. (2017). Heşt Bihişt. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
4 Pervin Çapan. (1993). 18. yy. Tezkirelerinde Edebiyat Araştırma ve Tenkidi, Fırat Üniversitesi SBE - Doktora Tezi.
5 Rıdvan Canım. (2018). Tezkiretü’ş-Şu’arâ ve Tabsıratü’n-Nuzamâ. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
6 Filiz Kılıç. (2018). Meşâ’irü’ş-Şu’arâ. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
7 Aysun Sungurhan. (2017b). Tezkiretü’ş-Şuara-Kınalızade Hasan Çelebi. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
8 Aysun Sungurhan. (2017a). Beyânî Tezkiresi (Tezkiretü’ ş-şu’arâ). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
9 Rıdvan Canım. (2018). Tezkiretü’ş-Şu’arâ ve Tabsıratü’n-Nuzamâ. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
10 Süleyman Solmaz. (2018). Ahdî ve Gülşen-i Şuara’sı. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
11 Süleyman Solmaz. (2012). On Altıncı Yüzyıl Tezkirelerinde Şâirin Dünyası, Ankara: Akçağ Yayınları.
12 Abdülkadiroğlu, Abdülkerim (1999). İsmail Beliğ, Nuhbetü’l-asar li Zeyli Zübdetü’l-efl’ar, Ankara.
13 Haluk İpekten (1986). Türk Edebiyatının Kaynaklarından Türkçe Şuara Tezkireleri, Erzurum.
14 İnal, İ.M.K. (1988). “Kendime Dair”, Son Asır Türk Şairleri (Kemâlüş-şuara), İstanbul: Dergâh Yayınları.
15 Çiftçi, Ö. Hatimetü’l-eşar, http:ekitap.kulturturizmgov.tr/dosya/1-219117/h/metin.pdf.
16 Abdulkadiroğlu, A. (1999). İsmail Belîğ, Nuhbetül-asar li Zeyli Zübdeti’l-eşar. Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
17 Altun, K. (1997). Tezkire i Mucib. Ankara. AKM Yayınları.
18 Erdem, S. (1994). Ramiz ve Adab-ı Zurefâsı İnceleme-Tenkitli Metin-İndeks-Sözlük. Ankara: AKM Yayınları.
19 Çapan, P. (2005). Mustafa Safayî Efendi, Tezkire-i Safayî (Nuhbetül-asar min Fevâ’idi’l-eş’ar) İnceleme-Metin-İndeks. Ankara: AKM Yayınları.
20 Genç, İ. (2000). Esrar Dede, Tezkire-i Şuara-yı Mevleviyye. Ankara: AKM Yayınları.
21 Kayabaşı, B. (1996). Kafzade Faizî’nin Zübdetü’leşarı. Malatya: İnönü Üniversitesi, Doktora Tezi.
22 Yılmaz, K. (2001). Güftî ve Teşrifâtü’ş-şuarası. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
23 Zavotçu, G. (2009). Rıza Tezkiresi. İstanbul: Sahhaflar Kitap Sarayı.
Required Course instruments and materials
Tezkires, dictionaries, computers.

Assessment Methods
Type of Assessment Week Hours Weight(%)
mid-term exam 8 1 40
Other assessment methods
1.Oral Examination
2.Quiz
3.Laboratory exam
4.Presentation
5.Report
6.Workshop
7.Performance Project
8.Term Paper
9.Project
final exam 16 1 60

Student Work Load
Type of Work Weekly Hours Number of Weeks Work Load
Weekly Course Hours (Theoretical+Practice) 3 14 42
Outside Class
       a) Reading 6 6 36
       b) Search in internet/Library 6 6 36
       c) Performance Project 5 6 30
       d) Prepare a workshop/Presentation/Report 0
       e) Term paper/Project 0
Oral Examination 0
Quiz 0
Laboratory exam 0
Own study for mid-term exam 6 4 24
mid-term exam 1 1 1
Own study for final exam 5 8 40
final exam 1 1 1
0
0
Total work load; 210