Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 653 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA)

Kodu: TDA 653 Adı: TEZKİRELER VE BİYOGRAFİK ESERLER I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 7
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA (serifeordek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Klasik Türk edebiyatının önde gelen türlerinden tezkirelerin Türk edebiyatındaki durumu, tarihi süreci, önemi ve incelenmesi.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tezkire Türünün Tarihsel Gelişimi, Türk Edebiyatında Yazılan Tezkireler Hakkında Bilgi Edinme. PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Klasik Türk Edebiyatının önemli bir kaynağı olarak tezkireler, tezkirelerin tarihi gelişimi, tasnif şekilleri, tezkirelerin önemi, tezkireler ile diğer biyografi eserleri arasındaki benzerlik ve farklar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tezkire ve Tezkirecilik Nedir? Anlatma, okuma, tartışma.
2 Tezkire Türünün Tarihsel Gelişimi. Anlatma, okuma, tartışma.
3 Türk Edebiyatında İlk Tezkire Örnekleri. Anlatma, okuma, tartışma.
4 16. Yüzyıl Şair Tezkireleri. Anlatma, okuma, tartışma.
5 16. Yüzyıl Şair Tezkireleri. Anlatma, okuma, tartışma.
6 16. Yüzyıl Şair Tezkireleri. Anlatma, okuma, tartışma.
7 17. Yüzyıl Şair Tezkireleri. Anlatma, okuma, tartışma.
8 Ara Sınav
9 17. Yüzyıl Şair Tezkireleri. Anlatma, okuma, tartışma.
10 18. Yüzyıl Şair Tezkireleri. Anlatma, okuma, tartışma.
11 18. Yüzyıl Şair Tezkireleri. Anlatma, okuma, tartışma.
12 19. Yüzyıl Şair Tezkireleri. Anlatma, okuma, tartışma.
13 19. Yüzyıl Şair Tezkireleri. Anlatma, okuma, tartışma.
14 20. Yüzyıl Türk Edebiyatında Tezkire Geleneği. Anlatma, okuma, tartışma.
15 20. Yüzyıl Türk Edebiyatında Tezkire Geleneği. Anlatma, okuma, tartışma.
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Harun Tolasa. (2002). Sehî, Latîfî ve Âşık Çelebi Tezkirelerine Göre 16. Yüzyılda Edebiyat Araştırma ve Eleştirisi, Ankara: Akçağ Yayınları.
2 Mustafa İsen. (2017). Künhü’l-Ahbâr’ın Tezkire Kısmı. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
3 Halûk İpekten, Günay Kut, Mustafa İsen, Hüseyin Ayan, & Turgut Karabey. (2017). Heşt Bihişt. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
4 Pervin Çapan. (1993). 18. yy. Tezkirelerinde Edebiyat Araştırma ve Tenkidi, Fırat Üniversitesi SBE - Doktora Tezi.
5 Rıdvan Canım. (2018). Tezkiretü’ş-Şu’arâ ve Tabsıratü’n-Nuzamâ. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
6 Filiz Kılıç. (2018). Meşâ’irü’ş-Şu’arâ. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
7 Aysun Sungurhan. (2017b). Tezkiretü’ş-Şuara-Kınalızade Hasan Çelebi. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
8 Aysun Sungurhan. (2017a). Beyânî Tezkiresi (Tezkiretü’ ş-şu’arâ). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
9 Rıdvan Canım. (2018). Tezkiretü’ş-Şu’arâ ve Tabsıratü’n-Nuzamâ. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
10 Süleyman Solmaz. (2018). Ahdî ve Gülşen-i Şuara’sı. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
11 Süleyman Solmaz. (2012). On Altıncı Yüzyıl Tezkirelerinde Şâirin Dünyası, Ankara: Akçağ Yayınları.
12 Abdülkadiroğlu, Abdülkerim (1999). İsmail Beliğ, Nuhbetü’l-asar li Zeyli Zübdetü’l-efl’ar, Ankara.
13 Haluk İpekten (1986). Türk Edebiyatının Kaynaklarından Türkçe Şuara Tezkireleri, Erzurum.
14 İnal, İ.M.K. (1988). “Kendime Dair”, Son Asır Türk Şairleri (Kemâlüş-şuara), İstanbul: Dergâh Yayınları.
15 Çiftçi, Ö. Hatimetü’l-eşar, http:ekitap.kulturturizmgov.tr/dosya/1-219117/h/metin.pdf.
16 Abdulkadiroğlu, A. (1999). İsmail Belîğ, Nuhbetül-asar li Zeyli Zübdeti’l-eşar. Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
17 Altun, K. (1997). Tezkire i Mucib. Ankara. AKM Yayınları.
18 Erdem, S. (1994). Ramiz ve Adab-ı Zurefâsı İnceleme-Tenkitli Metin-İndeks-Sözlük. Ankara: AKM Yayınları.
19 Çapan, P. (2005). Mustafa Safayî Efendi, Tezkire-i Safayî (Nuhbetül-asar min Fevâ’idi’l-eş’ar) İnceleme-Metin-İndeks. Ankara: AKM Yayınları.
20 Genç, İ. (2000). Esrar Dede, Tezkire-i Şuara-yı Mevleviyye. Ankara: AKM Yayınları.
21 Kayabaşı, B. (1996). Kafzade Faizî’nin Zübdetü’leşarı. Malatya: İnönü Üniversitesi, Doktora Tezi.
22 Yılmaz, K. (2001). Güftî ve Teşrifâtü’ş-şuarası. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
23 Zavotçu, G. (2009). Rıza Tezkiresi. İstanbul: Sahhaflar Kitap Sarayı.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Tezkireler, sözlükler, bilgisayar.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 6 6 36
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 6 36
       c) Performans Ödevi 5 6 30
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 4 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 8 40
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 210