Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Course Catalogue

Information Of Programmes

FACULTY OF LETTERS & SCIENCE / COG 403 - GEOGRAPHY

Code: COG 403 Course Title: GEOGRAPHY OF CENTER ANATOLIAN Theoretical+Practice: 3+0 ECTS: 6
Year/Semester of Study 4 / Fall Semester
Level of Course 1st Cycle Degree Programme
Type of Course Compulsory
Department GEOGRAPHY
Pre-requisities and Co-requisites None
Mode of Delivery Face to Face
Teaching Period 14 Weeks
Name of Lecturer AHMET UYSAL (ahmetuysal@nevsehir.edu.tr)
Name of Lecturer(s)
Language of Instruction Turkish
Work Placement(s) None
Objectives of the Course
To teach what the physical and human geographical characteristics of the Central Anatolia Region are and how sustainable development will be in this region

Learning Outcomes PO MME
The students who succeeded in this course:
LO-1 PO-1 Cografya biliminde kuramsal ve uygulamali bilgilere sahip olma
PO-3 Cografya bilimi kapsaminda mekani dogal ve beseri özellikleriyle tanima, mekanin kullanimindan kaynaklanan sorunlari tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme.
PO-10 Bölgesel dengesizlik, iklim degisikligi, kentlesme, küresellesme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunlari gibi konulari genis bir bakis acisi ile yorumlayabilme
PO-2 Cografya biliminin temel terimlerini kavrama ve cografi terminolojiyi yerinde kullanabilme.
Examination
LO-2 PO-4 Insan-mekan etkilesiminin tespitinde yararlanilan baslica arastirma yontem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkilesimin ifadesinde kullanilan gorsel araclari (tablo, grafik, harita) vb hazirlayabilme ve gerekli arac gerecleri yazilimlari kullabilme
PO-7 Mekan ve mekani olusturan fiziki ve beseri unsurlar arasinda iliski kurabilme ve bu iliskileri yorumlayabilme becerisi
PO-8 Sahip oldugu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalismalari ile bütünlestirebilme
PO-9 Cografil verilerin toplanmasi, yorumlanmasi, degerlendirilmesi ve akademik yayin haline getirilmesi sürecinde bilimsel etik degerlere uygun hareket etme.
PO-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yasadigi sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme.
Examination
LO-3 PO-1 Cografya biliminde kuramsal ve uygulamali bilgilere sahip olma
PO-6 Disiplinler arasindaki çalismalarin önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diger disiplinlerle paylasabilme ve ortak projelerde degerlendirebilme.
PO-10 Bölgesel dengesizlik, iklim degisikligi, kentlesme, küresellesme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunlari gibi konulari genis bir bakis acisi ile yorumlayabilme
PO-12 Bireysel calisma becerisi ve bagimsiz karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazili ifade ederek iletisim kurabilme
PO: Programme Outcomes
MME:Method of measurement & Evaluation

Course Contents
The structure and surface shapes of the Central Anatolia Region, the climate of the region properties, hydrographic features, natural vegetation, Central Anatolia Population growth in the region and differences within the region, Urban and rural population, The process of becoming the capital city of Ankara, regional and country urbanization the geographical distribution of the population and the factors that play a role in this distribution. factors, types of rural settlements, agricultural activities and intra-regional differences, distribution of industrial activities, major industrial cities and industrialization processes, charm and Tourism of Turkey its place and importance in tourism
Weekly Course Content
Week Subject Learning Activities and Teaching Methods
1 mid-term exam
2 final exam
Recommend Course Book / Supplementary Book/Reading
1 YAZICI, H., 2002. İç Anadolu Bölgesi Coğrafyası. Nobel Yayıcılık, Ankara.
2 ATALAY, İ. ,MORTAN, K., 1997. Türkiye Bölgesel Coğrafyası. İnkılap Kitapevi, İstanbul.
3 ÖZGÜR, E.M. 1995. Türkiye’deki İç Göçlerde Ankara İlinin Yeri. Ankara Üniv. Türkiye Coğrafyası Dergisi Sayı: 4, Ankara.
4 EMİROĞLU, M. 1975. Ihlara Vadisi. Ankara Üniv. DTCF Coğrafya Araştırmaları Dergisi Sayı 7, Ankara
5 LOUIS, H., 1943. İç Anadolu ve Coğrafi Hudutları. Türk Coğrafya Dergisi Sayı 1.
6 SÜR, Ö., 1972. Türkiye’nin Özellikle İç Anadolu’nun Genç Volkanik Alanlarının Jeomorfolojisi. Ankara Üniv. DTCF Yayınları, Ankara.
7 ARINÇ, K 2006 Türkiye’nin Coğrafi Bölgeleri cilt:2 Erzurum
Required Course instruments and materials

Assessment Methods
Type of Assessment Week Hours Weight(%)
mid-term exam 8 1 40
Other assessment methods
1.Oral Examination
2.Quiz
3.Laboratory exam
4.Presentation
5.Report
6.Workshop
7.Performance Project
8.Term Paper
9.Project
final exam 16 1 60

Student Work Load
Type of Work Weekly Hours Number of Weeks Work Load
Weekly Course Hours (Theoretical+Practice) 3 14 42
Outside Class
       a) Reading 6 5 30
       b) Search in internet/Library 6 5 30
       c) Performance Project 0
       d) Prepare a workshop/Presentation/Report 0
       e) Term paper/Project 0
Oral Examination 0
Quiz 0
Laboratory exam 0
Own study for mid-term exam 8 3 24
mid-term exam 1 1 1
Own study for final exam 10 4 40
final exam 1 1 1
0
0
Total work load; 168