Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / COG 403 - COĞRAFYA

Kodu: COG 403 Adı: İÇ ANADOLU COĞRAFYASI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü COĞRAFYA
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AHMET UYSAL (ahmetuysal@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
İç Anadolu Bölgesi'nin fiziki ve beşeri coğrafi özelliklerininin neler olduğunu ve bu bölgede sürdürebilir kalkınmanın nasıl olacağını öğretmek

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 iç Anadolu bölgesinin genel coğrafi özelliklerini bilir PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme.
PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme
PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bölgenin Türkiye ekonomisindeki önemini kavrayabilir. PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme.
PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi
PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme
PÇ-9 Coğrafil verilerin toplanması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve akademik yayın haline getirilmesi sürecinde bilimsel etik değerlere uygun hareket etme.
PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 iç Anadolu bölgesini stratejik, ekonomik, iklim yeryüzü ve ulaşım imkanları bakımından diğer bölgelerle kıyaslayabilir PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme.
PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme
PÇ-12 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İç Anadolu Bölgesi’nin yapı ve yüzey şekilleri, Bölgenin iklim özellikleri, Hidrografik özellikler, Doğal bitki örtüsü, İç Anadolu Bölgesi’nde nüfus artışı ve bölge içi farklar, Kentsel ve kırsal nüfus, Ankara şehrinin başşehir olma süreci, bölge ve ülke şehirleşmesinde etkileri, Nüfusun coğrafi dağılışı ve bu dağılışta rol oynayan faktörler, Kırsal yerleşme tipleri, Tarımsal faaliyetler ve bölge içi farklılıklar, Sanayi faaliyetlerinin dağılışı, başlıca sanayi şehirleri ve sanayileşme süreçleri, Turizm çekicilikleri ve bölgenin Türkiye turizmindeki yeri ve önemi
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İç Anadolu Bölgesi’nin yapı ve yüzey şekilleri Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
2 Bölgenin iklim özellikleri Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
3 Bölgenin hidrografik özellikler Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
4 Doğal bitki örtüsü Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
5 İç Anadolu Bölgesi’nde nüfus artışı ve bölge içi farklar Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
6 Şehirsel ve kırsal nüfus Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
7 Ankara şehrinin başşehir olma süreci, bölge ve ülke şehirleşmesinde etkileri Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Nüfusun coğrafi dağılışı ve bu dağılışta rol oynayan faktörler Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
10 Kırsal yerleşme tipleri Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
11 Tarımsal faaliyetler ve bölge içi farklılıklar Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
12 Sanayi faaliyetlerinin dağılışı, başlıca sanayi şehirleri ve sanayileşme süreçleri Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
13 Turizm çekicilikleri ve bölgenin Türkiye turizmindeki yeri ve önemi Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
14 Bölgenin Türkiye ulaşımındaki önemi Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
15 Nevşehir ilinin İç Anadolu Bölgesi'nde yeri Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 YAZICI, H., 2002. İç Anadolu Bölgesi Coğrafyası. Nobel Yayıcılık, Ankara.
2 ATALAY, İ. ,MORTAN, K., 1997. Türkiye Bölgesel Coğrafyası. İnkılap Kitapevi, İstanbul.
3 ÖZGÜR, E.M. 1995. Türkiye’deki İç Göçlerde Ankara İlinin Yeri. Ankara Üniv. Türkiye Coğrafyası Dergisi Sayı: 4, Ankara.
4 EMİROĞLU, M. 1975. Ihlara Vadisi. Ankara Üniv. DTCF Coğrafya Araştırmaları Dergisi Sayı 7, Ankara
5 LOUIS, H., 1943. İç Anadolu ve Coğrafi Hudutları. Türk Coğrafya Dergisi Sayı 1.
6 SÜR, Ö., 1972. Türkiye’nin Özellikle İç Anadolu’nun Genç Volkanik Alanlarının Jeomorfolojisi. Ankara Üniv. DTCF Yayınları, Ankara.
7 ARINÇ, K 2006 Türkiye’nin Coğrafi Bölgeleri cilt:2 Erzurum
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 6 5 30
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 5 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 8 3 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 10 4 40
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 168