|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ARKEOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NİLÜFER PEKER (npeker@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders öğrencinin kültürel mirasın kapsamını, yönetiminde izlenen yollar ve politikaları ve gelecek için bunun önemini kavramasını amaçlar. Bunun yanı sıra dünya ve Türkiye’deki kültürel miras yönetimi uygulamaları karşılaştırmayı ve değerlendirmeyi öğrenmesini hedefler. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kültürel miras yönetimi hakkında bilgi edinir. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Türkiye ve dünyada kültür mirası kavramının tarihsel gelişiminin sürecini öğrenir. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Korumanın kültürel miras çerçevesinde önemi ve etkilerini kavrar. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Arkeolojik alanların koruma ve yönetimine ilişkin dünya ve Türkiyedeki ilkeleri öğrenir. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kültürel miras yönetimi dersi kapsamında kültür kavramından yola çıkılarak kültürel mirasın korunması ve yönetimine ilişkin yaklaşımlar üzerinde durulur. Türkiye’de ve Dünya’daki kültürel miras yönetimi uygulamaları tartışılır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin Tanıtımı | Konu Anlatımı, Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) ve Gezi |
2 | Kültür nedir? kültürel miras nedir? Kültür mirasının kapsamı konusunda günümüz yaklaşımları | Konu Anlatımı, Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) ve Gezi |
3 | Türkiye’de kültür mirasının yönetimi korunmasına ilişkin ilkeler ve uygulamalar | Konu Anlatımı, Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) ve Gezi |
4 | Dünya’da kültür mirasının yönetimi ve korunmasına ilişkin ilkeler ve uygulamalar | Konu Anlatımı, Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) ve Gezi |
5 | Alan yönetimi ve koruma uygulamaları | Konu Anlatımı, Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) ve Gezi |
6 | Korunma ve alan yönetimi uygulanmış bir kültür mirası örneğinin yerinde tartışılması (Bölgedeki bir yapının ya da alanın gezilmesi) | Tartışma |
7 | Öğrenci projelerinin seçimi ve belirlenmesi ve projelerin yol haritaları | Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Proje sunumu | Tartışma |
10 | Proje sunumu | Tartışma |
11 | Proje sunumu | Tartışma |
12 | Proje sunumu | Tartışma |
13 | Proje sunumu | Tartışma |
14 | Proje sunumu | Tartışma |
15 | Proje sunumu ve genel değerlendirme | Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ahunbay, Z. (2005). “Doğal ve Kültürel Mirası Koruma Alanında Geçerli Uluslararası Belgelerin Türkiye’deki Uygulamalara Yansımaları” Korumada 50 Yıl (ed. P.İlgi, Yüce Aşkun), İstanbul: MSGSÜ Yayınları, s.9–24. | |
2 | Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon: İstanbul, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları | |
3 | Enlil, Z. M. (2000). Yeniden İşlevlendirme ve Soylulaştırma: Bir Sınıfsal Proje Olarak Eski Kent Merkezlerinin ve Tarihi Konut Dokusunun Yeniden Ele Geçirilmesi , domus m, sayı 8, s.46-49. | |
4 | Erder, C. (1975). Tarihi Çevre Bilinci: Ankara, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, No: 24 | |
5 | Feilden, B. and Jokilehto, J.(1993) Management Guidelines for World Cultural Heritage Sites, ICCROM, Roma | |
6 | Madran, E. ve Özgönül, N. (2011) Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması: İstanbul, TMMOB Mimarlar Odası Yayınları | |
7 | Oğuz, M. Öcal. (2009). Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir? :Ankara, Geleneksel Y ayıncılık, | |
8 | Pulhan, Gül. “Yeni Kültür Politikaları Açısından Kültürel Miras” Türkiye’de Kültür Politkalarına Giriş (ed Serhan Ada, H. Ayça İnce). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları: 2009 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Projeksiyon Cihazı, Ses Sistemi, vb. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 9-14 | 2 | 20 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 15 | 1 | 50 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 5 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 5 | 10 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 6 | 1 | 6 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 2 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 100 |