|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ARKEOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | TAYFUN CAYMAZ (tayfuncaymaz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
FEVZİ VOLKAN GÜNGÖRDÜ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Yakındoğu Mitolojilerini tanıtmak; gündelik yaşamdan anıtsal yapılara dek dini ve düşünsel hayatın izlerini yansıtan mitolojik unsurlar, yazıya alınmış veya sanat eserlerine yansımış mitolojik ve ikonografik hikâyeleri anlatmak ve/veya kurgulamak, tanrı ve kahramanlarını-karakterlerini tanıtmak, Önasya gündelik-düşünce-dini hayatlarındaki durumunu-önemini ortaya koymaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Önasya Mitolojileri’nde geçen tanrı ve kahramanları hakkında bilgilenecek. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-10 Çalışma alanıyla ilgili etkili tanıtımlar yapar. PÇ-11 Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular PÇ-13 Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri düzenler. Arkeoloji alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar. PÇ-14 Arkeoloji alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar, bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır. PÇ-15 Arkeoloji alanında çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal faaliyetler gösterir. PÇ-16 Arkeoloji ve bilimsel uygulama sürecinde etik değerleri gözetir. PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Önasya Mitolojileri’ne bütünsel bakış açısı kazanabilecek; |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-10 Çalışma alanıyla ilgili etkili tanıtımlar yapar. PÇ-11 Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular PÇ-13 Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri düzenler. Arkeoloji alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar. PÇ-14 Arkeoloji alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar, bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır. PÇ-15 Arkeoloji alanında çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal faaliyetler gösterir. PÇ-16 Arkeoloji ve bilimsel uygulama sürecinde etik değerleri gözetir. PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Sanat eserleri üzerinde görecekleri tasvir ve sembollerin Önasya Mitoloji ile olan ilişkilerini çözümleyebilecek. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-10 Çalışma alanıyla ilgili etkili tanıtımlar yapar. PÇ-11 Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular PÇ-13 Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri düzenler. Arkeoloji alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar. PÇ-14 Arkeoloji alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar, bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır. PÇ-15 Arkeoloji alanında çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal faaliyetler gösterir. PÇ-16 Arkeoloji ve bilimsel uygulama sürecinde etik değerleri gözetir. PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Mitolojik anlatımların ve tasvirli sanat eserleri üzerindeki stil özelliklerinin kronolojilerini ve değişim süreçlerini irdeleyebilecek. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-10 Çalışma alanıyla ilgili etkili tanıtımlar yapar. PÇ-11 Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular PÇ-13 Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri düzenler. Arkeoloji alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar. PÇ-14 Arkeoloji alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar, bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır. PÇ-15 Arkeoloji alanında çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal faaliyetler gösterir. PÇ-16 Arkeoloji ve bilimsel uygulama sürecinde etik değerleri gözetir. PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Yakındoğu Mitolojisi; Önasya Mitolojisi’nin kaynakları, Mitolojik hikâyelerdeki ana tema ve konuları, tanrılar ve kahramanlar, mitolojinin toplumun düşünce yapısı ve dini inançlarındaki yeri, mimari ve sanat eserlerine yansımalarıdır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Mitoloji Tanımı ve Terminolojisi | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.), teknik gezi |
2 | Mezopotamya Mitolojisi (Sümer) | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.), teknik gezi |
3 | Mezopotamya Mitolojisi (Akkad-Assur-Babil) | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.), teknik gezi |
4 | Ugarit-Kenan-İbrani Mitolojisi | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.), teknik gezi |
5 | Mısır Mitolojisi | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.), teknik gezi |
6 | Ölüm ve Yaratılış Mitolojileri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.), teknik gezi |
7 | Tufan Mitolojileri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.), teknik gezi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Tasvirli Sanat Eserleri Üzerindeki Dini ve Mitolojik Sahneler, İkonografi | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.), teknik gezi |
10 | Yakındoğu Mitolojisi’nin Kutsal Kitaplar ile Karşılaştırılması | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.), teknik gezi |
11 | Yazılı Kaynaklar Öncesi Anadolu Dini ve Dini Objeler Üzerine Kuramlar | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.), teknik gezi |
12 | Assur Ticaret Kolonileri Çağı’nda Yerli ve İthal Tanrı Figürleri ve Karışık Yaratıklar | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.), teknik gezi |
13 | Hitit İnanç Sistemi, Hitit Panteonu ve Tanrısal Özellikler; Hitit Ritüelleri, Efsaneleri ve Mitolojik Kahramanlar | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.), teknik gezi |
14 | Urartu, Frig ve Lidya Mitolojileri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
15 | Anadolu Söylencelerinin Gelişim Değerlendirmesi ve Etkileşimleri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.), teknik gezi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | AKSOY, B.; Nuh’un Gemisi ve Tufan (Ankara, 1987) | |
2 | BLACK, J.A. – GREEN, A.R.; Gods, Demons and Symbols of Ancient Mesopotamia (London, 1990) | |
3 | BRATTON, F.G.; Yakındoğu Mitolojisi (İstanbul, 1974) | |
4 | CÖMERT, B.; Mitoloji ve İkonografi (Ankara, 1999) | |
5 | CRAWFORD, H.; Sumer and Sumerians (Cambridge, 1991) | |
6 | ÇİLİNGİROĞLU, A.; Urartu Krallığı Tarihi ve Sanatı (İzmir, 1997) | |
7 | ERHAT, A.; Mitoloji Sözlüğü (İstanbul, 1989) | |
8 | GASTER, H.T.; Thespis. Eski Yakındoğu’da Ritüel, Mit ve Drama (İstanbul, 2000) | |
9 | GWENDOLEN, L.; Dictionary of Ancient Near Eastern Mythology (London, 1991) | |
10 | HUTTER, M.; Altorientalische Vorstellungen von der Unterwelt (Göttingen, 1985) | |
11 | HOOK, S.H.; Ortadoğu Mitolojisi (Ankara, 1991) | |
12 | KARAOĞUZ, G.; Hitit Mitolojisi (Ankara, 2001) | |
13 | KRAMER, S.N.; Tarih Sümer’de Başlar (İstanbul, 1993) | |
14 | KRAMER, S.N.; Sümer Mitolojisi (İstanbul, 1998) | |
15 | KRAMER, S.N.; Sümerlerin Kurnaz Tanrısı Enki (İstanbul, 2000) | |
16 | LEICK, G.; A Dictionary of Ancient Near Eastern Mythology (London/New York, 1991) | |
17 | ROSENBERG, D.; Dünya Mitolojisi Büyük Destan ve Söylenceler Antolojisi (Ankara, 2000) | |
18 | SALVINI, M.; Urartu Tarihi ve Kültürü (İstanbul, 2006) | |
19 | SANDERS, N.K.; Gılgameş (İstanbul, 2001) | |
20 | SAVAŞ, Ö.S.; Anadolu (Hitit-Luvi) Hiyeroglif Yazıtlarında Geçen Tanrı, Şahıs ve Coğrafya Adları (İstanbul, 1998) | |
21 | WOLKSTEIN, D. – KRAMER, S.N.; Inanna: Queen of Heaven and Earth (New York, 1955) | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Projeksiyon Cihazı, Ses Sistemi, vb. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 12 | 24 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 2 | 6 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 92 |