|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | SERAMİK, CAM VE ÇİNİCİLİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | BAHADIR CEM ERDEM (bahadirerdem@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Seramik şekillendirme, dekor, sır, endüstriyel, fırınlama tekniklerini kullanarak, özgün-soyut-kapsamlı-ölçekli çizim tasarımlar ve uygulamalar yapmasını sağlamak |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Çamur şekillendirme yöntemleri ile form-tasarım ilişkisini kurabilir. |
PÇ-7 Seramik şekillendirme yöntemlerini, dekor tekniklerini bilir, üç boyutlu atölye uygulamaları yapar, alanıyla ilgili yenilikleri takip ederek tasarım ve uygulamalarda gelenekseli ve çağdaşı birleştirerek yeni yorumlara ulaşır, sırlama ve fırınlama işlemlerini gerçekleştirir, alanıyla ilgili teknolojik araçları, elektrikli cihaz ve makineleri kullanır, sorunları ve çözümlerini anlar. PÇ-9 Teknik resim çizim aletlerini, çizim tekniğine uygun olarak uygulamalarda etkin kullanır, temel geometrik çizimler, izdüşüm görünüş ve perspektif çizimlerini ölçülerine uygun çizer. PÇ-16 Temel sanat ve temel tasarım, kuramsal ve uygulamalı ilkeleri bilir, sorunları tanımlar, çevresindeki nesneleri, sanat eserlerini gözlem, analiz içinde yorumlayarak çözüm önerileri oluşturur, eleştiri yapar, etik değerlere sahip çıkar, alanıyla ilgili doğru aktarım yapar, disiplinler arası düşünür, hedef kitlesi tanımlar, ilişki kurar. PÇ-18 Ölçülendirme becerisini kazanarak, istenen ölçüde üç boyutlu uygulama yapar. |
Dönem Ödevi - Proje Uygulama Sınavı |
DÖÇ-2 | El becerisini kullanabilir. |
PÇ-7 Seramik şekillendirme yöntemlerini, dekor tekniklerini bilir, üç boyutlu atölye uygulamaları yapar, alanıyla ilgili yenilikleri takip ederek tasarım ve uygulamalarda gelenekseli ve çağdaşı birleştirerek yeni yorumlara ulaşır, sırlama ve fırınlama işlemlerini gerçekleştirir, alanıyla ilgili teknolojik araçları, elektrikli cihaz ve makineleri kullanır, sorunları ve çözümlerini anlar. PÇ-16 Temel sanat ve temel tasarım, kuramsal ve uygulamalı ilkeleri bilir, sorunları tanımlar, çevresindeki nesneleri, sanat eserlerini gözlem, analiz içinde yorumlayarak çözüm önerileri oluşturur, eleştiri yapar, etik değerlere sahip çıkar, alanıyla ilgili doğru aktarım yapar, disiplinler arası düşünür, hedef kitlesi tanımlar, ilişki kurar. PÇ-18 Ölçülendirme becerisini kazanarak, istenen ölçüde üç boyutlu uygulama yapar. |
Dönem Ödevi - Proje Uygulama Sınavı |
DÖÇ-3 | Kontrollü kurutma, sırlama yapabilir. |
PÇ-7 Seramik şekillendirme yöntemlerini, dekor tekniklerini bilir, üç boyutlu atölye uygulamaları yapar, alanıyla ilgili yenilikleri takip ederek tasarım ve uygulamalarda gelenekseli ve çağdaşı birleştirerek yeni yorumlara ulaşır, sırlama ve fırınlama işlemlerini gerçekleştirir, alanıyla ilgili teknolojik araçları, elektrikli cihaz ve makineleri kullanır, sorunları ve çözümlerini anlar. PÇ-10 Seramik teknolojisi, seramik kimyası alanında edindiği bilgi ve deneyimler ışığında hammaddeleri tanır; çamur, sır, astar formülleri geliştirebilir, deneysel çalışmalar yapar, veri toplar ve toplanan verileri sunar. PÇ-16 Temel sanat ve temel tasarım, kuramsal ve uygulamalı ilkeleri bilir, sorunları tanımlar, çevresindeki nesneleri, sanat eserlerini gözlem, analiz içinde yorumlayarak çözüm önerileri oluşturur, eleştiri yapar, etik değerlere sahip çıkar, alanıyla ilgili doğru aktarım yapar, disiplinler arası düşünür, hedef kitlesi tanımlar, ilişki kurar. |
Uygulama Sınavı |
DÖÇ-4 | Hassas şekillendirme yapabilir. |
PÇ-7 Seramik şekillendirme yöntemlerini, dekor tekniklerini bilir, üç boyutlu atölye uygulamaları yapar, alanıyla ilgili yenilikleri takip ederek tasarım ve uygulamalarda gelenekseli ve çağdaşı birleştirerek yeni yorumlara ulaşır, sırlama ve fırınlama işlemlerini gerçekleştirir, alanıyla ilgili teknolojik araçları, elektrikli cihaz ve makineleri kullanır, sorunları ve çözümlerini anlar. PÇ-16 Temel sanat ve temel tasarım, kuramsal ve uygulamalı ilkeleri bilir, sorunları tanımlar, çevresindeki nesneleri, sanat eserlerini gözlem, analiz içinde yorumlayarak çözüm önerileri oluşturur, eleştiri yapar, etik değerlere sahip çıkar, alanıyla ilgili doğru aktarım yapar, disiplinler arası düşünür, hedef kitlesi tanımlar, ilişki kurar. PÇ-18 Ölçülendirme becerisini kazanarak, istenen ölçüde üç boyutlu uygulama yapar. |
Dönem Ödevi - Proje Uygulama Sınavı |
DÖÇ-5 | Fırınlama tekniklerini uygulayabilir. |
PÇ-7 Seramik şekillendirme yöntemlerini, dekor tekniklerini bilir, üç boyutlu atölye uygulamaları yapar, alanıyla ilgili yenilikleri takip ederek tasarım ve uygulamalarda gelenekseli ve çağdaşı birleştirerek yeni yorumlara ulaşır, sırlama ve fırınlama işlemlerini gerçekleştirir, alanıyla ilgili teknolojik araçları, elektrikli cihaz ve makineleri kullanır, sorunları ve çözümlerini anlar. PÇ-20 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Konuya göre özgün tasarımlar oluşturmak, desenini çizmek, çamurun küçülme payını hesaplamak, tasarıma en uygun şekillendirme, sırlama, fırınlama yöntemini seçerek üç boyutlu/modüler uygulamalar yapmak | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Turistik-Sosyal-Kültürel (Müze-Sinema, Tiyatro, Eğitim Kurumu, Galeri v.s.) içerikli kurum-kuruluş-işletme gibi yerler için obje/pano/endüstriyel üretim tasarımı yapma | Anlatım, soru-cevap- eleştiri yapma, uygulama |
2 | Seçilen içeriğe göre araştırma yapma, bilgi edinme, materyal toplama ve tasarıma devam etme | Anlatım, soru-cevap- eleştiri yapma, uygulama |
3 | Tasarımların değerlendirilmesi ve teknik resmini çizme | Anlatım, soru-cevap- eleştiri yapma, uygulama |
4 | Çamurdan maketini yapma, projelerin kontrolü | Anlatım, soru-cevap- eleştiri yapma, uygulama, proje ödevi |
5 | En uygun şekillendirme yöntemi belirlenerek, gerçek boyutlarda uygulamaya başlama | Anlatım, soru-cevap- eleştiri yapma, uygulama |
6 | Uygulamaya devam etme | Anlatım, soru-cevap- eleştiri yapma, uygulama |
7 | Uygulamaya devam etme | Anlatım, soru-cevap- eleştiri yapma, uygulama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Uygulamaya devam etme | Anlatım, soru-cevap- eleştiri yapma, uygulama |
10 | Uygulamaya devam etme | Anlatım, soru-cevap- eleştiri yapma, uygulama |
11 | Uygulamaya devam etme | Anlatım, soru-cevap- eleştiri yapma, uygulama |
12 | Uygulamanın son rötuşlarını tamamlama ve kurutmaya bırakma | Anlatım, soru-cevap- eleştiri yapma, uygulama |
13 | Kurutma ve ilk fırınlama işlemini yapmak için fırını doldurma | Anlatım, soru-cevap- eleştiri yapma, uygulama |
14 | Uygulanan çalışmalara özel sır reçeteleri hazırlama, denemelerini yaparak kontrol etme ve farklı pişirim yöntemi alternatiflerini değerlendirme | Anlatım, soru-cevap- eleştiri yapma, uygulama |
15 | Çalışmaları sırlama, sırlı fırınlama işlemini yapma | Anlatım, soru-cevap- eleştiri yapma, uygulama |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Türkiye’de Sanat Dergisi, Kültür Bakanlığı Yayınları | |
2 | Chavarria, Joaquim. (1994). The big book of ceramics. (First edition). New York: Watson-Guptill Publications. | |
3 | Maurice Sapiro, Clay – Hand Building | |
4 | Ebüzziya Siesbye, Alev. (1999). Alev Ebüzziya Siesbye. İstanbul: Çanakkale. | |
5 | İç Mekan Donatım Elemanları ve Tasarımı (İç Mimari ve Çevre Tasarımı ASD)Temel Tasarım, Latife GÜRER | |
6 | Erinç, Sıtkı M. (1998). Toprağın erki, Hamiye Çolakoğlu. İstanbul: Çanakkale Seramik Sanat Yayınları. | |
7 | Ceramic Monthly dergileri, Seramik ve Çömlekçilik, Remzi Kitabevi. | |
8 | Güner, Güngör. (1988). Anadolu'da yaşamakta olan ilkel çömlekçilik. İstanbul: Ak Yayınları. | |
9 | Bayazıt, Nigan., Çorbacı, Fikret Kamil., Günal, Demet. (1996). Tasarımda Evrenselleşme. 2. Ulusal Tasarım Kongresi Bildiri Kitabı. İstanbul. | |
10 | Kültür ve Sanat Dergisi, İş Bankası | |
11 | Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi | |
12 | Tunalı, İsmail. (2004). Tasarım Felsefesine Giriş. Yapı Yayın, İstanbul. | |
13 | Clark, Kenneth. (1998). The Potter's Manuel. Little, Brown and Company, London. | |
14 | Peterson, Susan., Peterson , Jan. (2009). Seramik Yapıyoruz. Çev. Çizer, Sevim. Karakalem Kitabevi Basım Yayın, İzmir. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Çamur, turnet, modelaj kalemleri, oksitler, pigment boyalar, sır, fırın, önlük veya tulum (atölye giysisi) |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | 1 | 3 | 10 |
Final Sınavı | 16 | 1 | 50 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 3 | 3 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 3 | 1 | 3 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |