|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ARKEOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HANDAN YILDIZHAN (handanyildizhan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
HANDAN YILDIZHAN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Mitolojiyi arkeolojik ve yazılı kaynaklar ışığında anlatmayı, Hellen mitolojisindeki başlıca konuların tanımlanması ve diğer uygarlıkların mitolojileri ile ilişkilerini irdelemeyi amaçlar. Yakın Doğu mitolojisinin, Hellen mitolojisine ve Hellen mitolojisinin de Roma mitolojisine nasıl yansıdığı incelemeyi amaçlar. Bunların diğer kültürlerle ilişkilerinin incelenmesi ve bu etkilerin, Ortaçağ ve günümüze yansımalarını incelemek dersin diğer amaçları arasındadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Mitolojinin tanımı ve kapsamı hakkında bilgi sahibi olur |
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-6 İlgi alanında karşılaşılan problemlerin çözümlemelerinde mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-10 Çalışma alanıyla ilgili etkili tanıtımlar yapar. PÇ-11 Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Hellen mitolojisinin oluşumu ve kaynakları hakkında bilgi sahibi olur |
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-10 Çalışma alanıyla ilgili etkili tanıtımlar yapar. PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular PÇ-13 Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri düzenler. Arkeoloji alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar. PÇ-14 Arkeoloji alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar, bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır. PÇ-15 Arkeoloji alanında çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal faaliyetler gösterir. PÇ-16 Arkeoloji ve bilimsel uygulama sürecinde etik değerleri gözetir. PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Başlıca Yunan ve Roma tanrıları ve tanrıçaları hakkında bilgi edinir |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-15 Arkeoloji alanında çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal faaliyetler gösterir. PÇ-16 Arkeoloji ve bilimsel uygulama sürecinde etik değerleri gözetir. PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Mitolojinin tanımı ve içeriği hakkında bilgi verilir. Arkeoloji ve mitoloji arasındaki ilişkiler irdelenir. Hesiodos’un Theogoniasında evrenin, tanrılar ve insanların yaradılışı hakkında, Homeros’un Ilyada ve Oysseiasından ise Troia Savaşları ve Yunan Pantheonu hakkında bilgiler verilir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Mitolojinin tanımı ve kapsamı | Öğretim elemanı sunumu ve tartışma |
2 | Toplumların ekonomik ve sosyal kaynaklarının mitoloji ile ilişkisi | Öğretim elemanı sunumu ve tartışma |
3 | Yakın Doğu mitoloji ile Hellen mitolojisi arasındaki benzerlikler | Öğretim elemanı sunumu ve tartışma |
4 | Hellen mitolojisinin oluşumu ve kaynakları | Öğretim elemanı sunumu ve tartışma |
5 | Heseidos'un eserleri ışığında Hellen Theogoniası | Öğretim elemanı sunumu ve tartışma |
6 | Yaratılış, tanrılar ve diğer mitolojik yaratıklar ve bunların çatışmaları | Öğretim elemanı sunumu ve tartışma |
7 | Yaratılış, tanrılar ve diğer mitolojik yaratıklar ve bunların çatışmaları | Öğretim elemanı sunumu ve tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Başlıca tanrı ve tanrıçalar: Zeus ve Hera | Öğretim elemanı sunumu ve tartışma |
10 | Başlıca Tanrı ve tanrıçalar: Poseidon ve Amphitrite | Öğretim elemanı sunumu ve tartışma |
11 | Başlıca Tanrı ve tanrıçalar: Hades ve Persophene | Öğretim elemanı sunumu ve tartışma |
12 | Başlıca Tanıçalar: Hestia ve Demeter | Öğretim elemanı sunumu ve tartışma |
13 | Başlıca Tanıçalar: Athena , Kybele, Artemis | Öğretim elemanı sunumu ve tartışma |
14 | Başlıca Tanrılar: Apollon ve Dionysos | Öğretim elemanı sunumu ve tartışma |
15 | Başlıca Kahramanlar: Theseus, Herakles, Perseus | Öğretim elemanı sunumu ve tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Agizza, R., Antik Yunan'da mitoloji: Masallar ve söylenceleri, çev. Z. Zühre İlkgelen Arkeoloji ve Sanat Yayınları, (Istanbul 2001). | |
2 | Homeros, İlyada, Çev.Azra Erhat, A.Kadir, Can Yayınları, (İstanbul, 1998). | |
3 | Homeros, Odessia, Çev.Azra Erhat, A.Kadir, Can Yayınları, (İstanbul, 1984). | |
4 | Hesiodos, Hesiodos Eseri ve Kaynakları, çev. Sabahattin Eyuboğlu, Azra Erhat, TTK Yayınları, (Ankara, 1977). | |
5 | Necatigil, B., 100 Soruda Mitologya, Gerçek Yayınevi, (İstanbul 1978). | |
6 | Antik Dünya ve Geleneksel Toplumlarda Dinler ve Mitolojiler Sözlüğü I-II, (Çev.Levent YILMAZ), Dost Kitapevi Yayınları, (Ankara 2000). | |
7 | Erhat, A. , Mitoloji Sözlüğü, (İstanbul, 1978). | |
8 | Grimal, P., Mitoloji Sözlüğü, Yunan ve Roma, (1997). | |
9 | Hamilton, E., Mitologya, Çev. Ü. Tamer, (1983). | |
10 | Simon, E. , Die Götter der Grieschen, (1998). | |
11 | Campbel, J., Doğu Mitolojisi, (2003). | |
12 | Hooke, S.H., Ortadoğu Mitolojisi, Mezopotamya, Mısır, Filistin, Hitit, Musevi, Hiristiyan Mitosları, Çev. A. Şenel, (1993). | |
13 | Cömert, B., Mitoloji ve Ikonografi, Ayraç Yayınları, (Ankara, 1991). | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Projeksiyon Cihazı, Ses Sistemi, vb. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 6 | 5 | 30 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 5 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 3 | 24 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 160 |