Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İKTİSADİ ve İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ / İŞL325 - İŞLETME

Kodu: İŞL325 Adı: YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI-I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İŞLETME
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NURİ ÖZGÜR DOĞAN (nodogan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NURİ ÖZGÜR DOĞAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Yöneylem Araştırması kısaca, karar verme bilimi olarak tanımlanmaktadır. Bu dersin amacı; İşletme bölümünde öğrenim gören öğrencilere başlıca doğrusal programlamanın temelleri, doğrusal programlama problemlerinin/modellerinin çözümü, bunların yorumlanması ve dualite konularına ilişkin kavram ve ilkeleri sunmaktır. Karar verme problemlerini modelleyebilmek, çözümlerini araştırmak ve doğru kararlara ulaşabilmek bu dersi alan öğrencilerden beklenenler arasındadır. Bu ders aynı zamanda öğrencilerin bir sonraki dönemde karşılacakları Yöneylem Araştırması-II dersi için de bir hazırlık olacaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İşletme problemlerini matematiksel olarak modelleyebilir. PÇ-13 Öğrencilerin gerçek hayata ilişkin karar verme problemlerini, doğrusal programlama tekniklerini kullanarak modelleyebilme, simpleks ve ulaştırma problemlerini kullanarak çözebilme ve elde edilen sonuçları teknik ve ekonomik açıdan yorumlayabilme becerilerini kazanmalarını sağlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Doğrusal programlama (DP) modellerini grafik yöntem ve Simpleks yöntemiyle çözebilir. PÇ-13 Öğrencilerin gerçek hayata ilişkin karar verme problemlerini, doğrusal programlama tekniklerini kullanarak modelleyebilme, simpleks ve ulaştırma problemlerini kullanarak çözebilme ve elde edilen sonuçları teknik ve ekonomik açıdan yorumlayabilme becerilerini kazanmalarını sağlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Primal DP modelinin dualini oluşturabilir. PÇ-13 Öğrencilerin gerçek hayata ilişkin karar verme problemlerini, doğrusal programlama tekniklerini kullanarak modelleyebilme, simpleks ve ulaştırma problemlerini kullanarak çözebilme ve elde edilen sonuçları teknik ve ekonomik açıdan yorumlayabilme becerilerini kazanmalarını sağlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 DP modellerinin çözümünün duyarlılığını analiz edebilir. PÇ-13 Öğrencilerin gerçek hayata ilişkin karar verme problemlerini, doğrusal programlama tekniklerini kullanarak modelleyebilme, simpleks ve ulaştırma problemlerini kullanarak çözebilme ve elde edilen sonuçları teknik ve ekonomik açıdan yorumlayabilme becerilerini kazanmalarını sağlar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu derste yöneylem araştırmasının temel özellikleri ve kullanım alanları, doğrusal programlama (DP) modelinin unsurları ve türleri, DP modellerinin Grafik yöntemi ve Simpleks yöntemi ile çözülmesi, DP modellerinde karşılaşılan teknik sorunlar, dualite ve duyarlılık analizi konuları anlatılacaktır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Yöneylem araştırmasının tanımı, temel özellikleri ve kullanım alanları Konu anlatımı
2 Doğrusal Programlama (DP) modelleri: Model kurma Konu anlatımı ve Problem çözme yöntemi
3 DP modellerinin çözümü: Grafik yöntem Konu anlatımı ve Problem çözme yöntemi
4 DP modellerinin çözümü: Simpleks yöntemi (klasik maksimizasyon modelleri) Konu anlatımı ve Problem çözme yöntemi
5 DP modellerinin çözümü: Simpleks yöntemi (klasik olmayan maksimizasyon modelleri) Konu anlatımı ve Problem çözme yöntemi
6 DP modellerinin çözümü: Simpleks yöntemi (klasik olmayan maksimizasyon modelleri, büyük M yöntemi) Konu anlatımı ve Problem çözme yöntemi
7 DP modellerinin çözümü: Simpleks yöntemi (klasik ve klasik olmayan minimizasyon modelleri) Konu anlatımı ve Problem çözme yöntemi
8 Ara Sınav
9 DP modellerinde karşılaşılan bazı özel durumlar Konu anlatımı
10 DP modellerinde karşılaşılan bazı özel durumlar Konu anlatımı
11 Dualite Konu anlatımı
12 Dualite Konu anlatımı ve Problem çözme yöntemi
13 Duyarlılık Analizi Konu anlatımı
14 Duyarlılık Analizi Problem çözme yöntemi
15 DP uygulamaları Problem çözme yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Taha, Hamdy A.; Yöneylem Araştırması, (Çeviri: Ş.A. Baray; Ş. Esnaf), 6. Baskı, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2000.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
1. Taha, Hamdy A.; Yöneylem Araştırması, (Çeviri: Ş.A. Baray; Ş. Esnaf), 6. Baskı, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2000. (Temel Ders Kitabı). 2. Öztürk, Ahmet; Yöneylem Araştırmasına Giriş, 1. Baskı, Ekin Yayınevi, Bursa, 2011. 3. Özgüven, Cemal; Doğrusal Programlama ve Uzantıları, 1. Baskı, Detay Yayıncılık, Ankara, 2003. 4. Sezen, Hayrettin Kemal; Yöneylem Araştırması, 2. Baskı, Ekin Yayınevi, 2007. 5. Hillier, F. S., G. J. Lieberman; Introduction to Operations Research, 7th Edition, McGraw Hill, New York, 2001.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 7 21
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 122