|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | KİMYA | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FATMA KARİPCİN (fkaripcin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı geçiş metal komplekslerinde raslanan genel tepkime mekanizmalarına yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tetrahedral, karedüzlem ve oktahedral komplekslerin yerdeğiştirme reaksiyonlarını öğrenebilir |
PÇ-1 Kimya alanında temel teori, kanun ve terimleri kavrar. PÇ-5 Farklı disiplinleri birleştirerek disiplinler arası bağlantıları kurma becerisine sahip olur. PÇ-12 Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrayarak, kimya alanında güncel yenilikleri ve gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirme becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Yer değiştirme tepkimelerinde Stereokimyasal değişmeyi kavrayabilir |
PÇ-1 Kimya alanında temel teori, kanun ve terimleri kavrar. PÇ-5 Farklı disiplinleri birleştirerek disiplinler arası bağlantıları kurma becerisine sahip olur. PÇ-12 Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrayarak, kimya alanında güncel yenilikleri ve gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirme becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Elde edilecek maddeye uygun reaksiyon mekaniizmaları önerebilir. |
PÇ-1 Kimya alanında temel teori, kanun ve terimleri kavrar. PÇ-5 Farklı disiplinleri birleştirerek disiplinler arası bağlantıları kurma becerisine sahip olur. PÇ-12 Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrayarak, kimya alanında güncel yenilikleri ve gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirme becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Temel kavramlar, Kararlılık ve inertlik, molekülerlik, Eneji profilleri, Düzgün dörtyüzlü bileşiklerde ve Kare düzlem bileşiklerde yer değiştirme tepkimeleri, Tepkime kinetiği ve mekanizma, Yer değiştirme tepkimesini etkileyen faktörler, Π bağı kuramı, σ bağı kuramı, Cis ve trans etkisi, Ayrılan atomun ve merkez atomun etkisi, Düzgün sekizyüzlü komplekslerde yerdeğiştirme tepkimeleri, Koordine suyun yer değiştirmesi, Yer değiştirme tepkimelerinde Stereokimyasal değişme, Substitüsyon reaksiyonlarını kullanarak koordinasyon bileşiklerinin sentezlenmesi, Koordinasyon bileşiklerinin termodinamik kararlılığı. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Temel kavramlar, Kararlılık ve inertlik, molekülerlik | Anlatım Yöntemi |
2 | Eneji profilleri | Anlatım Yöntemi |
3 | Düzgün dörtyüzlü bileşiklerde ve Kare düzlem bileşiklerde yer değiştirme tepkimeleri | Anlatım Yöntemi |
4 | Tepkime kinetiği ve mekanizma | Anlatım Yöntemi |
5 | Yer değiştirme tepkimesini etkileyen faktörler | Anlatım Yöntemi |
6 | Π bağı kuramı, σ bağı kuramı | Anlatım Yöntemi |
7 | Cis ve trans etkisi | Anlatım Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ayrılan atomun ve merkez atomun etkisi | Anlatım Yöntemi |
10 | Düzgün sekizyüzlü komplekslerde yerdeğiştirme tepkimeleri | Anlatım Yöntemi |
11 | Koordine suyun yer değiştirmesi | Anlatım Yöntemi |
12 | Yer değiştirme tepkimelerinde Stereokimyasal değişme | Anlatım Yöntemi |
13 | Substitüsyon reaksiyonlarını kullanarak koordinasyon bileşiklerinin sentezlenmesi | Anlatım Yöntemi |
14 | Substitüsyon reaksiyonlarını kullanarak koordinasyon bileşiklerinin sentezlenmesi | Anlatım Yöntemi |
15 | Koordinasyon bileşiklerinin termodinamik kararlılığı | Anlatım Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Tunalı, N.K., Özkar, S. (2017) Anorganik Kimya, Gazi Kitabevi, Ankara. | |
2 | Tobe, M. L., & Burgess, J. (1999). Inorganic reaction mechanisms (Vol. 70). Harlow, UK: Longman. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 12 | 12 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |