|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | KİMYA | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | FATMA KARİPCİN (fkaripcin@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı; genel kimya, fizikokimya ve anorganik kimya prensiplerinin, organik endüstriyel maddelerin üretimine uygulanmasına ve bazı organik endüstriyel maddelerin özellikleri, kullanım alanlarına yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Temel kimya birikimlerini endüstriyel madde üretimine uygulayabilir |
PÇ-1 Kimya alanında temel teori, kanun ve terimleri kavrar. PÇ-7 Çevre koruma, kalite yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği bilincine sahip olur. PÇ-15 Sağlık, çevre, ilaç, tekstil, gıda vb. endüstriyel alanlarda uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözer. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-2 | Çeşitli organik kimyasal maddelerin özellikleri ve kullanım yerlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Kimya alanında temel teori, kanun ve terimleri kavrar. PÇ-5 Farklı disiplinleri birleştirerek disiplinler arası bağlantıları kurma becerisine sahip olur. PÇ-7 Çevre koruma, kalite yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği bilincine sahip olur. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-3 | Organik kimyasal maddelerin üretim tesisleri cihaz ve donanımlarını hakkında bilgi sahibi olabilir |
PÇ-1 Kimya alanında temel teori, kanun ve terimleri kavrar. PÇ-5 Farklı disiplinleri birleştirerek disiplinler arası bağlantıları kurma becerisine sahip olur. PÇ-13 Kimya ve ilgili alanlardaki teknikleri kavrayıp, bu teknikleri uygulayabilme becerisine sahip olur. PÇ-15 Sağlık, çevre, ilaç, tekstil, gıda vb. endüstriyel alanlarda uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözer. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-4 | Kimyasal madde üretimi, çevre kirliliği ilişkilerine duyarlı olabilir |
PÇ-1 Kimya alanında temel teori, kanun ve terimleri kavrar. PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. PÇ-13 Kimya ve ilgili alanlardaki teknikleri kavrayıp, bu teknikleri uygulayabilme becerisine sahip olur. PÇ-15 Sağlık, çevre, ilaç, tekstil, gıda vb. endüstriyel alanlarda uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözer. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Petrol rafinasyonu, Petrokimyasal maddeler, Plastik endüstrileri, Lastik endüstrileri, Sentetik elyaf ve film endüstrileri, Şeker endüstrisi, Odun ve selüloz endüstrisi, Sabun ve deterjanlar, Yağ endüstrisi. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Tarım kimyasal maddeleri endüstrileri | Anlatma Yöntemi |
| 2 | Gıda katkı maddeleri | Anlatma Yöntemi |
| 3 | Sıvı ve katı yağlar, mumlar | Anlatma Yöntemi |
| 4 | Sabun üretimi ve analizleri | Anlatma Yöntemi |
| 5 | Deterjan üretimi ve analizleri | Anlatma Yöntemi |
| 6 | Şeker ve nişasta endüstrileri | Anlatma Yöntemi |
| 7 | Fermantasyon endüstrileri | Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Odun kimyasal maddeleri ve kağıt üretimi | Anlatma Yöntemi |
| 10 | Plastik endüstrileri | Anlatma Yöntemi |
| 11 | Sentetik elyaf ve film endüstrileri | Anlatma Yöntemi |
| 12 | Lastik endüstrileri | Anlatma Yöntemi |
| 13 | Petrol rafinasyonu | Anlatma Yöntemi |
| 14 | Petrokimyasal maddelerin üretimi | Anlatma Yöntemi |
| 15 | Organik boyalar ve bunların uygulama alanları | Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Yaşlak, S. (2008), Organik Sınai Kimya, Ege Basım, İstanbul. | |
| 2 | Aydın, A. (2025), Endüstriyel Kimya. Anı Yayıncılık. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Çalışma ile ilgisi olan her türlü kaynak | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
| c) Performans Ödevi | 1 | 4 | 4 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 4 | 4 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||