|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA (serifeordek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Eski Türk Edebiyatının tarihi gelişimi, estetik zemini ve kaynaklarının tanınmasını sağlamak ve öğrencilere Eski Türk Edebiyatı şiirin iç ve dış yapısı ile ilgili konularda bilgi vermektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Eski Türk Edebiyatında aruz, kafiye, nazım şekilleri ile ilgili konuları öğrenir. |
PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir. PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Eski Türk Edebiyatının adlandırma sorunu, tarihî gelişimi, kaynakları ve terimleri hakkında bilgi sahibi olur |
PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular. PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler. PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Eski Türk Edebiyatı kavramının açıklanması, Eski Türk Edebiyatının kaynakları, Divan şiirinin gelişim süreci ve Divan şiiriyle ilgili genel kavramların anlatılması, Aruz, Kafiye, Redif, Nazım şekilleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Eski Türk Edebiyatının tanımı, çerçevesi ve adlandırma sorunu. | Konu anlatımı |
2 | Divan şiirinin kaynakları hakkında bilgi sahibi olma. | Konu anlatımı |
3 | Divan şiirinin gelişimi ve özelliklerini öğrenme. | Konu anlatımı |
4 | Aruz ölçüsünü öğrenme. | Konu anlatımı, Uygulama |
5 | Aruz ölçüsünü öğrenme. | Konu anlatımı, Uygulama |
6 | Aruz ölçüsünü öğrenme. | Konu anlatımı, Uygulama |
7 | Kafiye, Redif | Konu anlatımı, Uygulama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kafiye, Redif | Konu anlatımı, Uygulama |
10 | Kafiye, Redif | Konu anlatımı, Uygulama |
11 | Nazım şekillerini öğrenme | Konu anlatımı |
12 | Nazım şekillerini öğrenme | Konu anlatımı |
13 | Nazım şekillerini öğrenme | Konu anlatımı |
14 | Nazım şekillerini öğrenme | Konu anlatımı |
15 | Nazım şekillerini öğrenme | Konu anlatımı |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Kaya, Bayram Ali, Ozan Yılmaz, vd., Klasik Türk Edebiyatı Temel Bilgiler, İstanbul: Kesit Yay. 2018. (Ders Kitabı) | |
2 | Kesik, Beyhan, Özer Şenödeyici, Aruz Teori ve Uygulama, İstanbul: Kesit Yay., 2015. (Yardımcı Kaynak) | |
3 | Gökalp, Haluk, İsa Kocakaplan, vd., Başlangıçtan Günümüze Türk Edebiyatında Tür ve Şekil Bilgisi. İstanbul: Kesit Yay. 2011. (Yardımcı Kaynak) | |
4 | Akün, Ömer F. Divan Edebiyatı. İstanbul: TDVİA, C. 9, 1994, s. 389-427. (Yardımcı Kaynak) | |
5 | Şentürk, A., Kartal A., Eski Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Dergâh Yay. 2005. (Yardımcı Kaynak) | |
6 | Divan Şiiri Şekil Bilgisi, Cemal Kurnaz, Halil Çeltik, H Yayınları, Ankara, 2011. (Yardımcı Kaynak) | |
7 | Mengi, Mine, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara, 2008. (Yardımcı Kaynak) | |
8 | İpekten, Haluk, Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, İstanbul, 2001. (Yardımcı Kaynak). | |
9 | Dilçin, Cem, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, Ankara 1992. (Yardımcı Kaynak) | |
10 | Selçuk, Bahir, Beyhan Kesik, Özer Şenödeyici, vd. Eski Türk Edebiyatı Teorik Bilgiler. Kut Yay. 2019. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitabı, Sözlükler, Ansiklopediler, Antolojiler. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 4 | 12 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 4 | 12 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 2 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |