Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TDE 501 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI

Kodu: TDE 501 Adı: DİL VE İLETİŞİM Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı İBRAHİM ETHEM ÖZKAN (eozkan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj -
Dersin Amacı
Dil ve dilin iletişimdeki önemini kavratarak iletişimin toplum hayatındaki yerini belirlemek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenciler dilin gücünü kavrar. PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Öğrenciler, iletişimdeki yerini anlar. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Öğrenciler insan hayatındaki önemini kavrar. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dil ve öğrenme, öğrenme ve hafıza, dil ve dil yetisi, gösterge ve anlamı, gösterge türleri, doğal ve yapay göstergeler, beden dili, insan dışındaki varlıklarda iletişim, iletişimin kişisel ve toplumsal boyutu, ses ve yazı, sözlü ve yazılı dil, dil ve tarih, dilin doğuşu ve tarihsel dil bilim, dil bilim ve gelişim alanları üzerinde detaylı bir şekilde durulacaktır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dil, tanımı, ortaya çıkışı. Tanımlama, tartışma.
2 İletişim, tanımı, ilkeleri, fonksiyonu ve alanı. Tanımlama, dikte.
3 Dilin iletişimdeki yeri. Uygulama, örnekleme.
4 Öğrenme ve hafıza. Örnek kelimelerle uygulama.
5 İletişim Kuramları. Tanımlama, dikte, yorumlama.
6 Kitle iletişimi. Örnekleme.
7 İletişim çeşitleri. Diyalog.
8 Ara Sınav
9 İletişimin tarihsel boyutu. Okuma, tartışma.
10 İletişimin kişisel boyutu. Okuma, tartışma.
11 İletişimin toplumsal boyutu. Okuma, tartışma.
12 İletişimi etkileyen faktörler. Diyalog, tartışma.
13 Metinler üzerinde uygulama çalışmaları. Okuma, yazma.
14 Metinler üzerinde uygulama çalışmaları. Okuma, yazma.
15 Genel değerlendirme Soru-cevap.
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Hans Dieter Zimmermenn, Yazınsal İletişim, (Çev. Fatih Tepebaşılı), Çizgi Kitabevi, Konya, 2001.
2 Dennis McQuail-Sven Windahl, İletişim Modelleri, (Çev.Mehmet Küçükkurt), İmaj Yayınları, Ankara, 1993.
3 Günay, V. Doğan, Dil ve İletişim, Multilingual Yayınları, İstanbul, 2004.
4 Sarıca, Mustafa, Sözlü Dil Yapısı, Multilingual, İstanbul, 2005.
5 Zülfikar, Hamza, Terim Sorunları ve Terim Yapma Yolları, TDK Yayınları, Ankara, 1991.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, bilgisayar, yazı tahtası.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 5 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 2 6
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90