Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / FEL 102 - SOSYOLOJİ

Kodu: FEL 102 Adı: FELSEFEYE GİRİŞ-II Teorik+Uygulama: 4+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SOSYOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı LİNDA BARIŞ (lindabaris@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Felsefe ile ilgili devlet, siyaset, sanat, din, dil gibi konuları ve yaklaşımları kavratmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Felsefi düşünüş biçimi oluşturabilir PÇ-3 3. Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, sosyolojik analiz özellikleri, ekip çalışmalarına yatkınlıkları gelişebilir.
PÇ-9 9. Bireysel çalışma, inisiyatif kullanma ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisine sahip olabilir.
PÇ-10 10. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanabilir.
PÇ-11 11. Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izleyebilir.
PÇ-12 12. Alanı ile ilgili sahip olduğu insan sağlığı ve çevre bilinci konularındaki bilgi birikimini toplum yararına kullanabilir.
PÇ-15 15. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranma ve katılma ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 felsefe akımlarını sıralayabilir. PÇ-8 8. Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
PÇ-9 9. Bireysel çalışma, inisiyatif kullanma ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisine sahip olabilir.
PÇ-10 10. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanabilir.
PÇ-11 11. Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izleyebilir.
PÇ-12 12. Alanı ile ilgili sahip olduğu insan sağlığı ve çevre bilinci konularındaki bilgi birikimini toplum yararına kullanabilir.
PÇ-15 15. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranma ve katılma ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 felsefe problemlerini tanımlayabilir PÇ-6 6. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
PÇ-8 8. Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
PÇ-9 9. Bireysel çalışma, inisiyatif kullanma ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisine sahip olabilir.
PÇ-10 10. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanabilir.
PÇ-15 15. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranma ve katılma ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Felsefenin temel meseleleri verilecek devlet, siyaset, sanat, din felsefesi işlenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ahlak Felsefesi Nedir? Değer sorunu, ahlaksal ve estetik değerler. Nesnelcilik ve öznelcilik .Ahlaksal bir davranışın koşulları: özgürlük ve bilinçli seçime dayanan eylem. Ahlakta amaçlar ve araçlar sorunu Anlatım
2 Etik kuramların sınıflandırılması: Klasik ve modern kuramlar. Anlatım
3 Mutlulukçu ahlak felsefeleri: Sokrates ve etik entelektüalizm, Kinikler ve kayıtsızlık ahlakı, Kireneliler ve hazcılık, Epikürcü hazcılık, Platon-Aristoteles:Ahlak siyaset ilişkisi Anlatım
4 Stoa ahlakı, tektanrılı dinler ve ahlak felsefesi. Seküler ahlak ve faydacılık. Kant ve ödev ahlakı, Nietzche ve nihilizm Anlatım
5 Siyaset felsefesi Nedir? Siyaset ve ahlak felsefesi. Siyaset ve hukuk felsefesi Anlatım
6 Temel sorunlar: Devlet ve en iyi yönetim. Teokratik devlet, aristokratik devlet, monarşi ve demokrasi hakkında genel değerlendirmeler Anlatım
7 Platon ve seçkinlerin yönetimi, Sözleşmeci kuramlar: Hobbes ve mutlak monarşi, Rousseau ve genel irade, Locke ve liberal demokrasi Anlatım
8 Ara Sınav
9 Liberalizm eleştirileri: teokratik ve muhafazakar eleştiriler, sosyal demokrasi. Marksizim ve sosyalizm Anlatım
10 Sanat Felsefesi Nedir? Sanat felsefesi ve estetik. Estetik tavır, estetik nesene ve estetik haz. Çeşitli sanat türleri Anlatım
11 Estetik değerlere nesnelci ve öznelci yaklaşım. Sanat kuramları:Platon ve taklit olarak sanat. Romantikler ve yaratım olarak sanat, Schiller ve oyun olarak sanat Anlatım
12 Din felsefesi ve teoloji. Doğal teoloji ve vahyedilmiş teoloji. Teizm, Deizm, Panteizm ve Ateizm Anlatım
13 Tanrının varlığı lehine öne sürülen kanıtlar ve eleştirileri Anlatım
14 Eğitim felsefesi nedir? Eğitim felsefesinin temel sorunları ve eğitim kuramları Anlatım
15 Eğitim ahlak ve din ilişkisi, eğitim ve ideoloji. Özgür bir eğitimin temel koşulları Anlatım
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Bolay, Süleyman Hayri, Felsefeye giriş, Akçağ Yayınları , Ankara, 2005
2 H. Z. Ülken, Felsefeye Giriş, İlahiyat Fakültesi Yayınları, 1957, Ankara
3 Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 1980, İstanbul
4 Ahmet Cevizci, Felsefeye Giriş – Paradigma Yayınları
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
[1]Bolay, Süleyman Hayri, Felsefeye giriş, Akçağ Yayınları , Ankara, 2005 [2]H. Z. Ülken, Felsefeye Giriş, İlahiyat Fakültesi Yayınları, 1957, Ankara [3]Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 1980, İstanbul [4]Ahmet Cevizci, Felsefeye Giriş – Paradigma Yayınları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 13 39
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 13 26
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 2 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 2 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 125