|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | KAMU YÖNETİMİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MEHMET ÖZEL (mehmetozel@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MEHMET ÖZEL, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı öğrencilerin yerel yönetim sistemlerinin ortaya çıkış koşullarını, temel özelliklerini ve merkezi yönetimlerle olan ilişkilerini öğrenmelerini sağlamak, Türk kamu yönetimi sisteminde yer yönünden ve hizmet yönünden yerel yönetimlerin rollerini açıklamak ve yerel yönetimlerin karşılaştıkları sorunlara yönelik reform çalışmalarını ele almaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Öğrenciler yerel yönetim sistemlerinin gelişimlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler;
Kamu Yönetiminin temel ana bilim dalları olan; Siyaset Bilimi, Yönetim Bilimi, Kentleşme ve Çevre Sorunları ile Hukuk Bilimlerindeki temel kavramları teorik ve ampirik düzeyde öğrenir ve bu kapsamdaki sorunlara yönelik çözüm üretici bir bakış açısı kazanır,
PÇ-2 Dünya ve Türkiye’deki Kamu Yönetimi ile ilgili uygulama modellerini tanımlar ve karşılaştırır; sorunları saptar ve çözüm odaklı modeller geliştirir, |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Merkezi ve yerel yönetim farklılıklarını açıklayabilirler. |
PÇ-2 Dünya ve Türkiye’deki Kamu Yönetimi ile ilgili uygulama modellerini tanımlar ve karşılaştırır; sorunları saptar ve çözüm odaklı modeller geliştirir, PÇ-3 Siyasal ve yönetsel sistemlerin unsurlarını analiz eder ve bu unsurlardan hareketle kurumsal sistemler tasarlar; kurumsallaşma sürecinde etkili olan karar alma ve eş güdüm mekanizmalarının işleyiş sürecini etkin kılma becerisine sahip olur, PÇ-4 Karar alma ve uygulamadaki yönetsel sürecin zaman ve kaynak açısından daha etkin kullanımında bilişim teknolojilerini maksimum düzeyde kullanır ve yeni gelişen teknolojilere uyum sağlama becerisi kazanır, PÇ-5 Kamu Yönetimindeki mevcut sorunları tanımlama ve çözmede bilgi birikiminden ve disiplinler arası bakış açısından faydalanarak veri toplama, analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur, |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Türk kamu yönetimi sistemi içindeki yer yönünden ve hizmet yönünden yerel yönetim birimlerinin yapı, işleyiş ve sorumluluklarını kapsamlı bir biçimde analiz edebilir. |
PÇ-2 Dünya ve Türkiye’deki Kamu Yönetimi ile ilgili uygulama modellerini tanımlar ve karşılaştırır; sorunları saptar ve çözüm odaklı modeller geliştirir, PÇ-3 Siyasal ve yönetsel sistemlerin unsurlarını analiz eder ve bu unsurlardan hareketle kurumsal sistemler tasarlar; kurumsallaşma sürecinde etkili olan karar alma ve eş güdüm mekanizmalarının işleyiş sürecini etkin kılma becerisine sahip olur, |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Öğrenciler yerel yönetimlerin sorunlarını analiz edebilir ve çözüm üretebilir. |
PÇ-5 Kamu Yönetimindeki mevcut sorunları tanımlama ve çözmede bilgi birikiminden ve disiplinler arası bakış açısından faydalanarak veri toplama, analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur, |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Yerel yönetim ve yerinden yönetim kavramları, yerinden yönetimin türleri, yerel yönetimlerin varlık nedenleri, yerel yönetimlerin ortaya çıkmasında rol oynayan tarihsel, ekonomik ve kültürel nedenler, yerel yönetim ve özerklik, yerel yönetim sistemleri, Türkiye’de yerel yönetimlerin ortaya çıkışı ve gelişimi, Türkiye’de Belediyeler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Yerel yönetim teorisi-1: Yerel yönetim dersine giriş: bu dersin önemi ve kapsamı, Temel kavramlar: yönetim, yerel yönetim, yerinden yönetim. | Anlatım |
2 | Yerel yönetim teorisi-2: Yerinden yönetim kavramı ve türleri. | Anlatım |
3 | Yerel yönetim teorisi-3: Yerel yönetimlerin temel nitelikleri ve yerel özerklik kavramı. | Anlatım |
4 | Yerel yönetim teorisi-4: Yerel yönetimlerin dayandığı değerler, yerel yönetim demokrasi ilişkisi. | Anlatım |
5 | Yerel yönetim teorisi-5: Yerel yönetimlerin varlık nedenleri: siyasal, toplumsal ve yönetsel nedenler. | Anlatım |
6 | Yerel yönetim teorisi-6: Yerel yönetimlerin varlık nedenleri: ekonomik nedenler ve kamusal malların etkin üretimi. | Anlatım |
7 | Yerel yönetimlerin tarihsel gelişimi : Antik çağdan 20.yüzyıla. | Anlatım |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yerel yönetim sistemleri, Avrupa Birliği ve Avrupa konseyinin yerel özerkliğe katkıları. | Anlatım |
10 | Türkiye'de Osmanlı İmparatorluğu döneminde belediyelerin kurulması ve gelişimi. | Anlatım |
11 | Anayasalarımızda yerel yönetime ilişkin düzenlemeler ve kanunlarımızda belediyelerin düzenlenmesi. | Anlatım |
12 | Bir yerel yönetim olarak belediyelerin organları ve işleyişi. | Anlatım |
13 | Belediyenin organları ve denetim. | Anlatım |
14 | Mali tevzin kavramı ve belediyelerin gelirleri. | Anlatım |
15 | Türkiye'de yerel yönetimlerin sorunları ve yerel yönetimlerde reform girişimleri. | Anlatım |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Eryılmaz, Bilal, Kamu Yönetimi, Okutman Yayıncılık, 2010. | |
2 | Güler Birgül Ayman, Türkiye’nin Yönetimi-Yapı, İmge Kitabevi, Ankara, 2009. | |
3 | Öztekin Ali, Yönetim Bilimi, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2010. | |
4 | Toprak Zerrin, Yerel Yönetimler, 2010, Birleşik Matbaa, İzmir. | |
5 | Yerinden Yönetim ve Siyaset-Ruşen Keleş | |
6 | Mahalli İdareler-Halil Nadaroğlu | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon, Harita. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 9 | 1 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 9 | 1 | 9 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 118 |