Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TDE 141 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI

Kodu: TDE 141 Adı: YENİ TÜRK EDEBİYATI I Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MURAT GÜR (muratgur@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
AYDAN ENER SU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilerin 19. yüzyıl Türk edebiyatı hakkında temel düzeyde tartışma ve bilimsel araştırma yürütebilecek bilgi ve becerilerle donatılması.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tarihsel, toplumsal, kültürel ve edebî bir olgu olarak modernleşmeyi tanımlar. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar.
PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar.
PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Avrupa modernleşmesi ile Osmanlı modernleşmesinin benzerliklerini ve farklarını ayırt eder. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar.
PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar.
PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır.
PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Modern edebî türlerin gelişimini açıklar. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar.
PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar.
PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Tanzimat Dönemi 1. kuşak şairlerinin metinlerini çözümler. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Tanzimat Dönemi 1. kuşak edebiyatçılarını tanır. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Tanzimat tiyatrosu metinlerini çözümler. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Edebiyat eleştirisi için gerekli olan asgari tarihsel ve kuramsal birikimin kazandırılmasına giriş. Türk edebiyatının modernleşme sürecinin 19. yüzyılı kapsayan bölümü hakkında temel bilgilerin edinilmesi; bu dönemin başlıca edebiyatçılarının ve metinlerinin tanınması ve incelenmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma, dersi ve yükümlülükleri tanıtma. “Yeni Türk Edebiyatı” tanımı üzerine tartışma. Anlatım ve Tartışma
2 Osmanlı modernleşmesinin tarihsel bağlamı Konu anlatımı
3 "Tanzimat" ve yeni düzenlemeler, Garplılaşma Hareketine Umumî Bir Bakış Konu anlatımı
4 Gazetecilik Konu anlatımı
5 Tiyatro, Şinasi ve "Şair Evlenmesi" Tiyatro incelemeleri
6 Tiyatro, Namık Kemal ve "Vatan Yahut Silistre" Tiyatro incelemeleri
7 Tiyatro, Namık Kemal ve "Celaleddin Harzemşah" Tiyatro incelemeleri
8 Ara Sınav
9 Şinasi ve yeni şiir, "Kaside" Konu anlatımı ve şiir incelemesi
10 Namık Kemal ve Hürriyet Kasidesi Konu anlatımı ve şiir incelemesi
11 Ziya Paşa, Terkîb-i Bend, Tercî-i Bend Konu anlatımı ve şiir incelemesi
12 Realist Halk Hikayelerinden Hançerli Hanım Hikayesi,Tanzimat Romanı Konu anlatımı ve metin incelemesi
13 Namık Kemal ve "İntibah" Metin incelemeleri
14 Ahmet Mithat Efendi ve "Felâtun Bey ve Râkım Efendi" Metin incelemesi
15 Tanzimatta Edebî Eleştiri Anlatım, inceleme
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Korkmaz, Ramazan, ed. Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı 1839-2000. Ankara: Grafiker Yayıncılık, 2005.
2 Tanpınar, Ahmet Hamdi. 19 uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Çağlayan Kitabevi, 2001.
3 Kaplan, Mehmet ve diğer., haz. Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları, 1974.
4 Şengül, Abdullah (2020). Tarihten Sahneye: Türk Tiyatrosu Üzerine Araştırmalar. İstanbul: Kesit Yayınları.
5 Enginün, İnci (2018). Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e. İstanbul: Dergâh Yayınları.
6 Ortaylı, İlber (1985). “Batılılaşma Sorunu”. Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi 1. İstanbul: İletişim Yayınları. s. 134-138.
7 Timur, Taner (1985). “Osmanlı ve Batılılaşma”. Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi 1. İstanbul: İletişim Yayınları. s. 139-146.
8 İbrahim Şinasi (2016). Şair Evlenmesi (İnceleme-Metin-Tıpkıbasım). Haz. Abdullah Şengül. İstanbul: Kesit Yayınları.
9 Ahmet Mithat (2018). Felatun Bey ile Rakım Efendi. Haz. Tacettin Şimşek. Ankara: Akçağ Yayınları.
10 Namık Kemal (2018). İntibah. Haz. Yakup Çelik. Ankara: Akçağ Yayınları.
11 Namık Kemal (2020). Vatan yahut Silistre. Haz. Alev Sınar Çılgın. Ankara: Akçağ Yayınları.
12 Şemsettin Sami (2013). Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat. Haz. Yakup Çelik. Ankara: Akçağ Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Basılı ve çevrimiçi birincil ve ikincil kaynaklar (makale, kitap vd.), İnternet bağlantılı bilgisayar, yansıtıcı, yazı tahtası.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 8 40
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 4 12
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 2 4
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120