|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA (serifeordek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilerin Osmanlı Türkçesi’nde bulunan Arapça ve Farsça unsurları öğrenmelerini ve karşılaştıkları Arap harfli metinleri okumalarını sağlamak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Eski harflerle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olmak |
PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular. PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler. PÇ-21 Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olmak |
PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-21 Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Osmanlı Türkçesi metinleri hakkında kaynak bilgisi sahibi olur. |
PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar. PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Osmanlı Türkçesindeki Arapça Unsurlar: Arapçanın Osmanlı Türkçesi içindeki yeri ve önemi; Şemsî harfler, Kamerî harfler, İsim ve sıfat tamlamaları, Aksam-ı Seba: Aksam-ı sebaya göre masdarlar, İsm-i failler, İsm-i mefuller, İsm-i tasgirler, İsm-i tafdiller, İsm-i mübalağalar, Sıfat-ı müşebbeheler; Arapçada edatlar; Osmanlıcadaki Türkçe, Arapça ve Farsça Kurallara Toplu Bir Bakış; Arap Harfli Yazı Türleri ve Örnekler; Edebî Metinler Üzerinde Okuma ve Yazma Alıştırmaları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Arapça kelimelerin yapısı, Asli ve zaid harfler, Metin Okuma | konu anlatımı |
2 | Şemsî harfler, Kamerî harfler, İsim ve sıfat tamlamaları, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
3 | Aksam-ı seb’a, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
4 | Arapça masdarlar ve çeşitlerinin incelenmesi, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
5 | Arapça masdarlar ve çeşitlerinin incelenmesi, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
6 | Arapça masdarlar ve çeşitlerinin incelenmesi, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
7 | Arapça masdarlar ve çeşitlerinin incelenmesi, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sıfat-ı Müşebbehe, Mübalaga-i Fâil, Metin Okuma | Konu anlatımı, okuma |
10 | İsm-i Fâil, İsm-i Mef'ûl, Metin Okuma | Konu anlatımı, okuma |
11 | İsm-i Tafdîl, İsm-i Tasgîr, Metin Okuma | Konu anlatımı, okuma |
12 | İsm-i Mekân, İsm-i Zamân, İsm-i Âlet, Metin Okuma | Konu anlatımı, okuma |
13 | Arapça çokluk vezinlerinin tanıtımı, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
14 | Arapça çokluk vezinlerinin tanıtımı, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
15 | Arapça çokluk vezinlerinin tanıtımı, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Coşkun, Menderes (2008), Uygulamalı Osmanlı Türkçesi Ders Kitabı, Ankara: Birleşik | |
2 | Ergin, Muharrem (1987), Osmanlı Metinleri, İstanbul: Boğaziçi | |
3 | SAMİ, Şemsettin (1992). Kamus-ı Türkî. İstanbul. | |
4 | Ünver, İsmail (1982) Osmanlıca Ders Notları, (Teksir), Ankara. | |
5 | Timurtaş, Faruk Kadri (1998), Osmanlı Türkçesi Metinleri, I,II, III, İstanbul: Alfa Yay. | |
6 | Devellioğlu, Ferit (2010), Osmanlıca- Türkçe Ansiklopedik Lugat, Ankara: Aydın Kitabevi. | |
7 | Develi, Hayati (2008), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu-2 , İstanbul: Kesit Yay. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, Sözlükler, Bilgisayar, Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 4 | 9 | 36 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |