Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İKTİSADİ ve İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ / KMY 332 - KAMU YÖNETİMİ

Kodu: KMY 332 Adı: İNSAN HAKLARI VE ÖZGÜRLÜKLER Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü KAMU YÖNETİMİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı GÖRKEM BİRİNCİ (gorkem@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
GÖRKEM BİRİNCİ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Katılımcılara insan hak ve özgürlükleri ele almada bilimsel bir perspektif ile bu hakların gerçekleşmesi süreçlerine ilişkin farkındalık ve duyarlılık kazandırmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, insan hak ve özgürlükleri tarihsel ve kuramsal bağlamında öğrenip, bunları günlük hayatla ilişkilendirebilirler. PÇ-4 Karar alma ve uygulamadaki yönetsel sürecin zaman ve kaynak açısından daha etkin kullanımında bilişim teknolojilerini maksimum düzeyde kullanır ve yeni gelişen teknolojilere uyum sağlama becerisi kazanır,
PÇ-5 Kamu Yönetimindeki mevcut sorunları tanımlama ve çözmede bilgi birikiminden ve disiplinler arası bakış açısından faydalanarak veri toplama, analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur,
PÇ-7 Bireysel ve takım çalışmalarında aktif sorumluluk alarak proje hazırlama yetisine sahip, topluluk karşısında kendini rahatlıkla ifade edebilen, özgüven sahibi ve motivasyon düzeyi yüksek bireyler olarak yetişir,
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, insan hakları hukukunda kullanılan terimlerin devlet ve kişi üzerindeki etkisini belirleyebilecekler PÇ-1 Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler; Kamu Yönetiminin temel ana bilim dalları olan; Siyaset Bilimi, Yönetim Bilimi, Kentleşme ve Çevre Sorunları ile Hukuk Bilimlerindeki temel kavramları teorik ve ampirik düzeyde öğrenir ve bu kapsamdaki sorunlara yönelik çözüm üretici bir bakış açısı kazanır,
PÇ-5 Kamu Yönetimindeki mevcut sorunları tanımlama ve çözmede bilgi birikiminden ve disiplinler arası bakış açısından faydalanarak veri toplama, analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur,
PÇ-7 Bireysel ve takım çalışmalarında aktif sorumluluk alarak proje hazırlama yetisine sahip, topluluk karşısında kendini rahatlıkla ifade edebilen, özgüven sahibi ve motivasyon düzeyi yüksek bireyler olarak yetişir,
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler insan hakları hukukunun toplumsal işlevini değerlendirebilecekler PÇ-1 Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler; Kamu Yönetiminin temel ana bilim dalları olan; Siyaset Bilimi, Yönetim Bilimi, Kentleşme ve Çevre Sorunları ile Hukuk Bilimlerindeki temel kavramları teorik ve ampirik düzeyde öğrenir ve bu kapsamdaki sorunlara yönelik çözüm üretici bir bakış açısı kazanır,
PÇ-5 Kamu Yönetimindeki mevcut sorunları tanımlama ve çözmede bilgi birikiminden ve disiplinler arası bakış açısından faydalanarak veri toplama, analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur,
PÇ-7 Bireysel ve takım çalışmalarında aktif sorumluluk alarak proje hazırlama yetisine sahip, topluluk karşısında kendini rahatlıkla ifade edebilen, özgüven sahibi ve motivasyon düzeyi yüksek bireyler olarak yetişir,
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, soyut kavramları somut içerikleriyle birlikte kullanabilirler. PÇ-1 Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler; Kamu Yönetiminin temel ana bilim dalları olan; Siyaset Bilimi, Yönetim Bilimi, Kentleşme ve Çevre Sorunları ile Hukuk Bilimlerindeki temel kavramları teorik ve ampirik düzeyde öğrenir ve bu kapsamdaki sorunlara yönelik çözüm üretici bir bakış açısı kazanır,
PÇ-7 Bireysel ve takım çalışmalarında aktif sorumluluk alarak proje hazırlama yetisine sahip, topluluk karşısında kendini rahatlıkla ifade edebilen, özgüven sahibi ve motivasyon düzeyi yüksek bireyler olarak yetişir,
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İnsan hakları kodifikasyonunun ve teorik temellerinin tarihsel gelişimi; insan hakları belgeleri ve örgütleri; insan haklarının uygulanmasında karşılaşılan sorunlar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin kapsamı, konuları, kaynakları, yöntemi, yükümlülükleri. Ders anlatımı.
2 Şu sorular üzerine tartışma: İnsan nedir? İnsanın hakları ve özgürlükleri nasıl mümkün olabilir? Ders anlatımı.
3 Temel kavramlar: hak, özgürlük, demokrasi, hukuk devleti. Ders anlatımı.
4 Evrensel haklar tartışmasının temelleri: Doğal hukuk. Ders anlatımı.
5 1776 Amerikan ve 1789 Fransız bildirgeleri. Ders anlatımı.
6 1789 Evrensel İnsan ve Yurttaş Hakları bildirgesinin eleştirel şekilde tartışılması ve analizi. Ders anlatımı.
7 20. yy.da evrensel insan hakların uluslararasılaşması: Milletler Cemiyeti ile Birleşmiş Milletler sistemlerinin anahatları. Ders anlatımı.
8 Ara Sınav
9 İnsan hakları temel belgeleri: BM İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi Ders anlatımı.
10 İnsan hakları temel belgeleri: BM 1966 Ekonomik ve Siyasal Haklar Sözleşmeleri Ders anlatımı.
11 İnsan hakları temel belgeleri: Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Ders anlatımı.
12 Uluslarası Örgütler: BM İnsan Hakları Komitesi. Ders anlatımı.
13 Uluslararası Örgütler: Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Ders anlatımı.
14 AİHM ve Türkiye: Belgeler ve prosedürler. Ders anlatımı.
15 AİHM ve Türkiye: Dava örnekleri. Ders anlatımı.
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Donnelly, Jack (1995), Teoride ve Uygulamada Evrensel İnsan Hakları, (çev.) M. Erdoğan & L. Korkut, TDV, Ankara
2 Erdoğan, Mustafa (2003), Anayasal Demokrasi, Siyasal Kitabevi, Ankara
3 Dağı, İhsan ve Polat, Necati (2004), Herkes İçin Demokrasi ve İnsan Hakları, Liberte, Ankara
4 Kuçuradi, İoanna (1998) "İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları", Meteksan, Ankara
5 Bozkurt, Enver (2006) "Uluslararası İnsan Hakları Hukuku", Asil Yayın: Ankara
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Belirtilen kitaplar.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 122