|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | VURAL AKBOĞA (vuralakboga@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ERKAN HİRİK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Köktürkçenin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Köktürk Devleti hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Türkçenin Köktürkçe Dönemi hakkında bilgi verebilir. |
PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar. PÇ-8 Eski Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Köktürkçenin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-8 Eski Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Köktürk dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. Devrin eserleri üzerine yapılan çalışmalar hakkında bilgi edinme. Runik alfabe ve özelliklerini kavrama. Köl Tegin, Bilge Kağan ve Tonyukuk I-II’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme. Devrin genel gramer özelliklerini kavrama. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Köktürk dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. | Okuma, anlama, sunum |
2 | Türk Dilinin İlk Yazılı Belgeleri olan Köktürk Yazıtları tanıtabilme. Runik alfabe ve özellikleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum |
3 | Köktürkçenin ses özellikleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum |
4 | Köktürkçenin şekil özellikleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum |
5 | Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. | Okuma, anlama, tahlil |
6 | Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. | Okuma, anlama, tahlil |
7 | Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. | Okuma, anlama, tahlil |
8 | Ara Sınav | |
9 | Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. | Okuma, anlama, tahlil |
10 | Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. | Okuma, anlama, tahlil |
11 | Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. | Okuma, anlama, tahlil |
12 | Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. | Okuma, anlama, tahlil |
13 | Köl Tegin’dan seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlatılacaktır | Okuma, anlama, tahlil |
14 | Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. | Okuma, anlama, tahlil |
15 | Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. | Okuma, anlama, tahlil |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Aksan, Doğan (2000): En Eski Türkçenin İzlerinde, Orhun ve Yenisey Yazıtları Üzerinde Sözcükbilim, Anlambilim ve Biçembilim İncelemelerinin Aydınlattığı Gerçekler, İstanbul: Simurg. | |
2 | Alyılmaz, Cengiz (1994): Orhun Yazıtlarının Sözdizimi. Erzurum: Atatürk Ünv. | |
3 | Alyılmaz, Cengiz (2002): “Orhun Yazıtları”. Türkler, c. 3, 754-764. | |
4 | Alyılmaz, Cengiz (2004): Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu. Ankara: Kurmay Yayınları. | |
5 | Aydın, Erhan (2012): Orhon Yazıtları. İstanbul: Kömen Yay. | |
6 | Barutcu Özönder, F. Sema (2002): “Eski Türklerde Dil ve Edebiyat”. Türkler, c. 3, 481-501. | |
7 | Doğan, İsmail (2002): “Göktürk Yazısı”. Türkler, c. 3, 765-775. | |
8 | Ergin, Muharrem (2000): Orhun Abideleri. İstanbul: Boğaziçi Yayınları. | |
9 | Gabain, A. Von (2000): Eski Türkçenin Grameri. (Çeviren: Mehmet Akalın). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. | |
10 | Orkun, Hüseyin Namık (1994): Eski Türk Yazıtları I-IV. Cilt. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. | |
11 | Orkun, Hüseyin Namık (2002): “Eski Türk Yazıtları”. Türkler. c. 3, 727-734. | |
12 | Ölmez, Mehmet (2012): Orhon - Uygur Hanlığı Dönemi - Moğolistan'daki Eski Türk Yazıtları. Ankara: Bilgesu Yay. | |
13 | Sinor, Denis (der.) (2000): Erken İç Asya Tarihi. İstanbul: İletişim Yay. | |
14 | Şirin User, Hatice (2006): Başlangıcından Günümüze Türk Yazı Sistemleri. Ankara: Akçağ Yayınları. | |
15 | Şirin User, Hatice (2010):Köktürk ve Ötüken Uygur Kağanlığı Yazıtları. Konya: Kömen Yay. | |
16 | Taşağıl, Ahmet (1995-1999-2001): Göktürkler I-II-III, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları. | |
17 | Taşağıl, Ahmet (1993): “Kapgan Kağan (692-716)”. Belleten 57/218, 51-70. | |
18 | Taşağıl, Ahmet (2002): “Göktürkler”. Türkler. c. 2, 15-48. | |
19 | Tekin, Talat (2000): Orhon Türkçesi Grameri. İstanbul: TDAD. | |
20 | Tekin, Talat (2008): Orhon Yazıtları, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. | |
21 | Tsaı, Lıu Mau (2006): Çin Kaynaklarına Göre Doğu Türkleri. İstanbul: Selenge Yay. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
kitaplar, tahta, projeksiyon makinası, bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 5 | 25 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 5 | 10 |
c) Performans Ödevi | 2 | 5 | 10 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 4 | 8 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 6 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 6 | 18 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |