Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TDE 211 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI

Kodu: TDE 211 Adı: ESKİ TÜRKÇE I (KÖKTÜRKÇE) Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı VURAL AKBOĞA (vuralakboga@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ERKAN HİRİK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Köktürkçenin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Köktürk Devleti hakkında açıklama yapabilir. PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir.
PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Türkçenin Köktürkçe Dönemi hakkında bilgi verebilir. PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir.
PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar.
PÇ-8 Eski Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Köktürkçenin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir. PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir.
PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
PÇ-8 Eski Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Köktürk dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. Devrin eserleri üzerine yapılan çalışmalar hakkında bilgi edinme. Runik alfabe ve özelliklerini kavrama. Köl Tegin, Bilge Kağan ve Tonyukuk I-II’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme. Devrin genel gramer özelliklerini kavrama.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Köktürk dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. Okuma, anlama, sunum
2 Türk Dilinin İlk Yazılı Belgeleri olan Köktürk Yazıtları tanıtabilme. Runik alfabe ve özellikleri hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum
3 Köktürkçenin ses özellikleri hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum
4 Köktürkçenin şekil özellikleri hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum
5 Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. Okuma, anlama, tahlil
6 Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. Okuma, anlama, tahlil
7 Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. Okuma, anlama, tahlil
8 Ara Sınav
9 Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. Okuma, anlama, tahlil
10 Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. Okuma, anlama, tahlil
11 Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. Okuma, anlama, tahlil
12 Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. Okuma, anlama, tahlil
13 Köl Tegin’dan seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlatılacaktır Okuma, anlama, tahlil
14 Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. Okuma, anlama, tahlil
15 Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme. Okuma, anlama, tahlil
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Aksan, Doğan (2000): En Eski Türkçenin İzlerinde, Orhun ve Yenisey Yazıtları Üzerinde Sözcükbilim, Anlambilim ve Biçembilim İncelemelerinin Aydınlattığı Gerçekler, İstanbul: Simurg.
2 Alyılmaz, Cengiz (1994): Orhun Yazıtlarının Sözdizimi. Erzurum: Atatürk Ünv.
3 Alyılmaz, Cengiz (2002): “Orhun Yazıtları”. Türkler, c. 3, 754-764.
4 Alyılmaz, Cengiz (2004): Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu. Ankara: Kurmay Yayınları.
5 Aydın, Erhan (2012): Orhon Yazıtları. İstanbul: Kömen Yay.
6 Barutcu Özönder, F. Sema (2002): “Eski Türklerde Dil ve Edebiyat”. Türkler, c. 3, 481-501.
7 Doğan, İsmail (2002): “Göktürk Yazısı”. Türkler, c. 3, 765-775.
8 Ergin, Muharrem (2000): Orhun Abideleri. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
9 Gabain, A. Von (2000): Eski Türkçenin Grameri. (Çeviren: Mehmet Akalın). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
10 Orkun, Hüseyin Namık (1994): Eski Türk Yazıtları I-IV. Cilt. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
11 Orkun, Hüseyin Namık (2002): “Eski Türk Yazıtları”. Türkler. c. 3, 727-734.
12 Ölmez, Mehmet (2012): Orhon - Uygur Hanlığı Dönemi - Moğolistan'daki Eski Türk Yazıtları. Ankara: Bilgesu Yay.
13 Sinor, Denis (der.) (2000): Erken İç Asya Tarihi. İstanbul: İletişim Yay.
14 Şirin User, Hatice (2006): Başlangıcından Günümüze Türk Yazı Sistemleri. Ankara: Akçağ Yayınları.
15 Şirin User, Hatice (2010):Köktürk ve Ötüken Uygur Kağanlığı Yazıtları. Konya: Kömen Yay.
16 Taşağıl, Ahmet (1995-1999-2001): Göktürkler I-II-III, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
17 Taşağıl, Ahmet (1993): “Kapgan Kağan (692-716)”. Belleten 57/218, 51-70.
18 Taşağıl, Ahmet (2002): “Göktürkler”. Türkler. c. 2, 15-48.
19 Tekin, Talat (2000): Orhon Türkçesi Grameri. İstanbul: TDAD.
20 Tekin, Talat (2008): Orhon Yazıtları, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
21 Tsaı, Lıu Mau (2006): Çin Kaynaklarına Göre Doğu Türkleri. İstanbul: Selenge Yay.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
kitaplar, tahta, projeksiyon makinası, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 5 25
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 5 10
       c) Performans Ödevi 2 5 10
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 4 8
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 6 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 6 18
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 120