|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MURAT GÜR (muratgur@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Edebiyatın toplumsal yönünü tanıtıp tartışmak ve edebiyat sosyolojisi yaklaşımlarına göre Türk edebiyatını değerlendirmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Edebiyat-sosyoloji ilişkisini tanımlar. |
PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar. PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Eserlerde sosyolojik unsurları tanımlar. |
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Edebî tür ve metinlerdeki sosyolojik bir sorunu ya da olguyu kuramsal yaklaşımlara dayalı olarak analiz eder. |
PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür. PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir. PÇ-13 Bir yabancı dil kullanarak alana ait konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilir. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Edebiyat sosyolojisinin alan, amaç ve sorunlarının tartışılması. Edebiyat sosyolojisinin tarihsel gelişimi. Temel sosyolojik yaklaşımlar. Yazar-toplum-eser etkileşiminde temel dinamikler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş, yöntem ve yükümlülükler | Değerlendirme |
2 | Edebiyat nedir? | Konu anlatımı, Soru- Cevap |
3 | Edebiyat ve toplum | Konu anlatımı |
4 | Edebiyat sosyolojisi nedir? | Konu anlatımı, Soru- Cevap |
5 | Edebiyat sosyolojisinin tarihçesi | Konu anlatımı |
6 | Türkiye’de edebiyat sosyolojisi | Konu anlatımı |
7 | Edebiyat ve Sosyoloji ilimleri arasındaki yakınlık | Konu anlatımı |
8 | Ara Sınav | |
9 | Edebiyat sosyolojisinin yöntemleri | Konu anlatımı |
10 | Sosyolojik okumaya giriş | Konu anlatımı |
11 | Türk edebiyatında sosyolojik yaklaşımlar | Konu anlatımı |
12 | Türk edebiyatında sosyolojik yaklaşımlar | Konu anlatımı |
13 | Edebi eserlerde sosyolojik unsurlar I | Konu anlatımı |
14 | Edebi eserlerde sosyolojik unsurlar II | Konu anlatımı |
15 | Karşılaştırmalı değerlendirme | Tartışma yöntemi, Eleştiri yapma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Köksal Alver, Edebiyat Sosyolojisi, Hece yayınları, Ankara, 2004. | |
2 | Emil Durkheim, çev. Ali Berktay, Sosyoloji Dersleri, İletişim Yayın, İstanbul, 2010 | |
3 | Robert Escarpit, Edebiyat Sosyolojisi. İstanbul: İletişim Yayınları, 1992. | |
4 | Köksal Alver, Edebiyat Sosyolojisi İncelemeleri, Ankara: Hece Yayınları, 2004. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Basılı ve çevrimiçi birincil ve ikincil kaynaklar (makale, kitap vd.), İnternet bağlantılı bilgisayar, yansıtıcı, yazı tahtası. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 10 | 40 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 10 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |