|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | JEOFİZİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ÖZCAN ÇAKIR (ocakir@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Jeofiziksel verinin analizi ve yorumunda kullanılan olasılık ve istatistik yöntemler hakkında öğrencilere genel bilgileri vermektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Veri türlerini ve bu verilerin jeofizik ölçümlerle ilişkilerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-2 Jeofizik problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. PÇ-4 Jeofizik mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer, kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Merkezi eğilim ölçümleri ve dağılımları ve onları ne zaman ve nasıl kullanacaklarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Ölçülen verilere olasılık ve olasılık testlerini uygulayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Jeofizik verilerin sonuçlarını değerledirebilir ve kestirim işlemleri için bir yaklaşım fonksiyonu belirleyebilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-2 Jeofizik problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. PÇ-4 Jeofizik mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer, kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Verilerindeki gürültü problemlerini analiz edebilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-2 Jeofizik problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. PÇ-4 Jeofizik mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer, kullanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Olasılık uzayları, olayların bağımsızlığı, koşullu olasılık. Örnek uzaylar ve olaylar, geometrik olasılık. Rastgele değişkenler, dağılım ve olasılık (yoğunluk) fonksiyonları. Beklenen değer, varyans ve momentler, moment çıkaran fonksiyon, dağılımın modu, medyanı. Bazı önemli olasılık modelleri: kesikli düzgün dağılım, Bernoulli dağılımı, binom dağılımı, geometrik dağılım, Poisson dağılımı. düzgün dağılım, üstel dağılım, normal dağılım. Çok değişkenli dağılımlar , bağımsızlık, kovaryans, korelasyon. Büyük sayılar yasası, merkezi limit teoremi. Parametre kestirimi, Ki-kare uyum iyiliği testi, t-testi, güven aralıkları. Aritmetik ortalama, geometrik ortalama, harmonik ortalama, karekök ortalama, örneklem varyansı, standart sapma, ilişki katsayısı. Histogramlar, frekans poligonu, mod, medyan, sınıf genişliği. Simulasyon, en küçük kareler yöntemi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Olasılık uzayları, olayların bağımsızlığı, koşullu olasılık | Tartışma yöntemi |
2 | Örnek uzaylar ve olaylar, geometrik olasılık | Konu anlatımı |
3 | Rastgele değişkenler, dağılım ve olasılık (yoğunluk) fonksiyonları | Konu anlatımı |
4 | Beklenen değer, varyans ve momentler, moment çıkaran fonksiyon, dağılımın modu, medyanı | Konu anlatımı |
5 | Bazı önemli olasılık modelleri: kesikli düzgün dağılım, Bernoulli dağılımı, Binom dağılımı, geometrik dağılım, Poisson dağılımı | Konu anlatımı |
6 | Düzgün dağılım, üstel dağılım, normal dağılım | Konu anlatımı |
7 | Çok değişkenli dağılımlar, bağımsızlık, kovaryans, korelasyon | Konu anlatımı |
8 | Ara Sınav | |
9 | Büyük sayılar yasası, merkezi limit teoremi | Konu anlatımı |
10 | Parametre kestirimi | Problem çözme yöntemi |
11 | Ki-kare uyum iyiliği testi, t-testi, güven aralıkları | Problem çözme yöntemi |
12 | Aritmetik ortalama, geometrik ortalama, harmonik ortalama, karekök ortalama, örneklem varyansı, standart sapma, ilişki katsayısı | Problem çözme yöntemi |
13 | Histogramlar, frekans poligonu, mod, medyan, sınıf genişliği | Problem çözme yöntemi |
14 | Simulasyon | Açıklama uygulama |
15 | En küçük kareler yöntemi | Açıklama uygulama |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Olasılık ve İstatistik, Fikri Akdeniz, AÜFF Yay. | |
2 | Matematiksel İstatistik, Fikri Öztürk, AÜFF Yay. | |
3 | Jeofizikte Veri İşlem, Nezihi Canıtez, İTÜ Yay. | |
4 | Matematiksel İstatistiğe Giriş, Uğur Korum, AÜSBF Yay. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Yok |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 7 | 7 | 49 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 7 | 56 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 149 |