|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | JEOFİZİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MURAT ERDURAN (merduran@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrenciye deprem riski araştırmaları hakkında temel bilgi vermek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yerkürenin deprem aktivitesi ve depremselliği konularını tanımlayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-2 Jeofizik problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Yerkürenin deprem aktivitesi ve plaka tektoniği, plaka hareketleri ve sınırları arasındaki ilişkileri kavrayarak, plaka tektoniğini ve başlıca plaka sınırlarında görülen depremseliği açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-2 Jeofizik problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Bir sismotektonik haritanın hazırlanması ve yorumu için gerekli temel bilgileri tanımlayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-2 Jeofizik problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Sismik risk ve parametrelerini hesaplayabilir ve yorumlayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-2 Jeofizik problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Magnitüd-Frakans ilişkilerini hesaplayabilir ve “a ve b” katsayılarının yorumlayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-2 Jeofizik problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Türkiye ve çevresinin sismik risk ve temel karakteristik sismotektonik özelliklerini tanımlayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-2 Jeofizik problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. PÇ-8 Çevre ve arkeolojik problemleri araştırmalarında, toplumun ihtiyaç duyduğu altyapıları güven içinde yapılabilmesi için gerekli mühendislik problemlerini çözme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sismotektonik bir haritanın hazırlanması için gereken bilgi birikimi ve bunların sentezi. Yerkürenin deprem aktivitesi ve depremsellik. Levha hareketleri ve levha tektoniği sismisite ilişkisi. Büyüklük-Frekans bağıntıları ve a, b değerlerinin yorumu. Türkiye ve civarındaki kabuksal deformasyona etki eden sismotektonik yapı. Sismik risk ve sismik tehlike kavramları. Sismik enerji yoğunluğu, spesifik depremsellik, tektonik akı kavramları.Sınırlı alanlarda yapılan sismik risk çalışmaları, sismotektonik bir harita üzerinde işlenmiş değişik sismik risk parametrelerinin birlikte yorumlanması. Sismik risk parametreleri açısından Türkiye'nin depremselliği. Deprem odak mekanizması çözümlerinin ve dış odak dağılımlarının aktif faylara göre yorumlanması Asal gerilme eksenleri ve kayma vektörlerinin tektonik yapı ile ilişkisi ve jeodinamik yorumlanması, Yitim zonlarının oluşumu ve sismotektonik olarak tanımlanması. Okyanus ortası sırtların oluşumu ve sismotektonik yorumu. Aktif-pasif plaka sınırları, ada yayları sismisite arasındaki ilişkiler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Sismotektonik bir haritanın hazırlanması için gereken bilgi birikimi ve bunların sentezi | Konu anlatımı |
2 | Yerkürenin deprem aktivitesi ve depremsellik | Konu anlatımı |
3 | Levha hareketleri ve levha tektoniği sismisite ilişkisi | Konu anlatımı |
4 | Büyüklük frekans bağıntıları ve a,b değerlerinin yorumu | Konu anlatımı |
5 | Türkiye ve civarındaki kabuksal deformasyona etki eden sismotektonik yapı | Konu anlatımı |
6 | Sismik risk ve sismik tehlike kavramları | Konu anlatımı |
7 | Sismik enerji yoğunluğu, spesifik depremsellik, tektonik akı kavramları | Konu anlatımı |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sınırlı alanlarda yapılan sismik risk çalışmaları | Konu anlatımı |
10 | Sismotektonik bir harita üzerinde işlenmiş değişik sismik risk parametrelerinin birlikte yorumlanması | Konu anlatımı |
11 | Asal gerilme eksenleri ve kayma vektörlerinin tektonik yapı ile ilişkisi ve jeodinamik yorumlanması | Konu anlatımı |
12 | Yitim zonlarının oluşumu ve sismotektonik olarak tanımlanması | Konu anlatımı |
13 | Okyanus ortası sırtların oluşumu ve sismotektonik yorumu | Konu anlatımı |
14 | Aktif pasif plaka sınırları | Konu anlatımı |
15 | Ada yayları sismisite arasındaki ilişkiler | Konu anlatımı |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Sipahioğlu, S. (1979). Sismotektonik ve Metotları, Kandilli Rasathanesi Sismoloji Yayınları, No: 49, 66 s., İstanbul. | |
2 | Lowrie, W. 1997, Fundementals of Geopyhsics, Cambridge Univ. Pres. | |
3 | Fowler, C.M.R., 1992, TheSolid Earth, Cambridge University Pres. | |
4 | Bolt, B.A. 2000.4th editişon, 2000, Earthquakes, W.H. Freeman and Company, NewYork.Bott, M.H.P., 1982, The Interior of the Earth: its structure, constitution and evolution, Edward Arnold Publishers Limited. | |
5 | Kasahara, K. (1981). Earthquake mechanics, 248 p.. Cambridge University Press, Cambridge | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Yok |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 93 |