|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | JEOFİZİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ÖZCAN ÇAKIR (ocakir@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Deprem kaynağı hakkında ayrıntılı bilgileri vermek ve bu bilgilerin zemin ile ilişkilendirilerek, depremlerin yapılar üzerindeki etkilerini tanımlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yer hareketi parametrelerini tanımlayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-2 Jeofizik problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-8 Çevre ve arkeolojik problemleri araştırmalarında, toplumun ihtiyaç duyduğu altyapıları güven içinde yapılabilmesi için gerekli mühendislik problemlerini çözme becerisine sahiptir. PÇ-9 Proje yönetimi, iş yeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçli, jeofizik mühendisliği uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Herhangi bir bölge için sismik risk hesaplayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-2 Jeofizik problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-11 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Yer hareketi parametrelerini değerlendirip yorumlayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Yerkabuğunda başlayıp zemin yüzeyi ve/veya yapıda sonlanan deprem etkileri. Olası hasar ve can kaybının tahmin ve en aza indirilmesinde deprem-zemin-yapı etkileşiminin nitel ve nicel değerlendirilmesi. “Zemin/yapı dinamiği”. “yapı elemanları dayanım ve tasarımı” konularına giriş. Tasarım yaklaşımları ve gereklerindeki yeni gelişmeler. Zemin-yapı etkileşimi ışığında “Deprem Makro ve Mikro Bölgeleme Haritaları” ile “Deprem Bölgelerinde Yapılacak Yapılar Hakkında Yönetmelik” hükümlerinin arkasındaki görüş ve bununla ilgili yorumlar. Uygulamada karşılaşılan sorunlar/çelişkiler ile bunların yerbilimleri açısından irdelenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Yerkabuğunda başlayıp, zemin yüzeyi ve/veya yapıda sonlanan deprem etkileri | Konu anlatımı |
2 | Yerkabuğunda başlayıp, zemin yüzeyi ve/veya yapıda sonlanan deprem etkileri | Konu anlatımı |
3 | Olası hasar ve can kaybının tahmin ve en aza indirilmesinde deprem-zemin-yapı etkileşiminin nitel ve nicel değerlendirilmesi | Tartışma ve problem çözme yöntemi |
4 | Olası hasar ve can kaybının tahmin ve en aza indirilmesinde deprem-zemin-yapı etkileşiminin nitel ve nicel değerlendirilmesi | Tartışma ve problem çözme yöntemi |
5 | “Zemin/yapı dinamiği”, “yapı elemanları dayanım ve tasarımı” konularına giriş | Konu anlatımı |
6 | “Zemin/yapı dinamiği”, “yapı elemanları dayanım ve tasarımı” konularına giriş | Konu anlatımı |
7 | “Zemin/Yapı Dinamiği”, “Yapı Elemanları Dayanım ve Tasarımı” Konularına Giriş | Konu anlatımı |
8 | Ara Sınav | |
9 | Tasarım yaklaşımları ve gereklerindeki yeni gelişmeler | Tartışma yöntemi |
10 | Tasarım yaklaşımları ve gereklerindeki yeni gelişmeler | Tartışma yöntemi |
11 | Zemin-yapı etkileşimi ışığında “deprem makro ve mikro bölgeleme haritaları” ile “deprem bölgelerinde yapılacak yapılar hakkında yönetmelik” hükümlerinin arkasındaki görüş ve bununla ilgili yorumlar | Tartışma ve yorumlama yöntemi |
12 | Zemin-yapı etkileşimi ışığında “deprem makro ve mikro bölgeleme haritaları” ile “deprem bölgelerinde yapılacak yapılar hakkında yönetmelik” hükümlerinin arkasındaki görüş ve bununla ilgili yorumlar | Tartışma ve yorumlama yöntemi |
13 | Uygulamada karşılaşılan sorunlar/çelişkiler ile bunların yerbilimleri açısından irdelenmesi | Tartışma yöntemi |
14 | Uygulamada karşılaşılan sorunlar/çelişkiler ile bunların yerbilimleri açısından irdelenmesi | Tartışma yöntemi |
15 | Uygulamada karşılaşılan sorunlar/çelişkiler ile bunların yerbilimleri açısından irdelenmesi | Tartışma yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Celep, Z. ve Kumbasar N., 1993, Deprem Mühendisliğine Giriş, Sema Matbaacılık, İstanbul, 342s. | |
2 | Ohsaki, Y., 1991, Deprem Dalgasının Spektral Analizine Giriş (Türkçeye çeviren M. İpek), TMMOB İnşaat Müh. Odası yayını, 332 sayfa. | |
3 | Özaydın, K., 1982, Zemin Dinamiği, Deprem Mühendisliği Türkiye Millî Komitesi Yayını, İstanbul, 170 sayfa. | |
4 | Richart, F. E., Woods, R. D. and Hall, J. R., 1970, Vibrations of Soils and Foundations, Prentice Hall, 414 pages. | |
5 | Seed, H. B. and Idriss, I. M., 1982, Ground Motions and Soil Liquefaction During Earthquakes, EERI Monograph Series, 134 pages. | |
6 | Kramer, S. L., 1996, Geotechnical Earthquake Engineering, Prentice Hall, 653 pages | |
7 | Chopra, A. K., 1980, Dynamics of Structures- A Primer, EERI Monograph Series, 126 pages. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Türkiye deprem bölgeleri haritası, Türkiye diri fay haritası |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 8 | 7 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 7 | 56 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 156 |