|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | YAŞLI BAKIMI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | KEVSER ÇAĞLA GURLAŞ (caglagurlas@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
KEVSER ÇAĞLA GURLAŞ, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Yaşlılarda nörolojik hastalıklar konusunda gerekli bilgi ve bu hastalıklarda bakım becerisi kazandırmak. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Sinir sistemi anatomisini kavrayabilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-5 Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Yaşlılığa bağlı nörolojik değişiklikleri tanımlayabilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-4 Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-5 Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Sinir sitemi hastalıklarının belirtilerini tanımlayabilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-4 Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-6 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Sinir sitemi hastalıklarında gerekli bakım hizmeti sunabilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-4 Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-7 Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. PÇ-8 Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. PÇ-9 Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Yaşlılıkta sinir sistemi ile ilgili temel kavramları, yaşlılıkta görülen sinir sistemi hastalıklarını ve bakım konularını kapsamaktadır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Sinir sisteminin yapı ve fonksiyonları | Anlatma, Kavram Haritası |
| 2 | Nörolojik değerlendirme ve tanı testleri | Anlatma, Kavram Haritası |
| 3 | Yaşlılığa bağlı sinir sisteminde meydana gelen değişiklikler | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Beyin Fırtınası |
| 4 | Serebrovasküler hastalıklar | Anlatma, Tartışma, Kavram Haritası |
| 5 | Demans | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay |
| 6 | Alzheimer | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Örnek Olay |
| 7 | Multiple Skleroz | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Parkinson | Anlatma, Soru Cevap, Örnek Olay |
| 10 | Epilepsi | Anlatma, Soru Cevap, Örnek Olay |
| 11 | Migren | Anlatma, Soru Cevap, Örnek Olay |
| 12 | Myastenia Gravis ve Amiyotrofik Lateral Skleroz | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay |
| 13 | Meniere | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay |
| 14 | Sinir sisteminin enfeksiyon hastalıkları | Anlatma, Kavram Haritası, Örnek Olay |
| 15 | Nöropatiler | Anlatma, Kavram Haritası, Örnek Olay |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Er, K. Yaşlılarda Nörolojik Hastalıklar ve Rehabilitasyonu. İstanbul Üniversitesi Açık ve UZaktan Eğitim Fakültesi Yayını. | |
| 2 | Marieb, E. N., Hoehn, K. Anatomi ve Fizyoloji (5. Baskı), İstanbul, Nobel Akademik Yayıncılık, 2017. | |
| 3 | Yanık, B. Yaşlılarda Nörolojik Hastalıkların Rehabilitasyonu. Özmete, E., Yaşlılar İçin Fiziksel Rehabilitasyon içinde. Ankara: Hedef Yayıncılık;2018. p: 138-148. | |
| 4 | Sorgun, M.H. Yaşlıda Sinir Sistemi Hastalıkları. Özmete, E. Yaşlıda Sık Görülen Durumlar-2, Kronik Hastalıklar. Ankara: Hedef Yayıncılık; 2018. p: 128-136. | |
| 5 | Özsürekçi, C., Balcı, C., Halil, M.G. Demans. Özmete, E. Yaşlıda Sık Görülen Durumlar-1, Geriatrik Sendromlar. Ankara, Hedef Yayıncılık, 2018. p: 30-45. | |
| 6 | Öğretim üyesi notları | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, Sinir Sistemi Maketleri, Bilgisayar, Projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 11 | 22 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||