|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | YAŞLI BAKIMI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | KAMURAN ÖZDİL (kamuranozdil@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Yaşlı bireyin yaşam kalitesini artırmak, ailesinin ve bakım verenlerin tükenmişlik sendromunu önlemek amacıyla bireysel özellikler dikkate alınarak meşguliyet terapisi uygulayabilme yetisi oluşturmak. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Meşguliyet terapisinde temel prensipleri tanımlayabilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. PÇ-8 Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. PÇ-9 Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Yaşlının bireysel ve kültürel değerlerine göre meşguliyet terapisi uygulamaları planlayabilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. PÇ-4 Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-6 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. PÇ-13 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-3 | Yaşlı bireyde meşguliyet terapisi gereksinimlerini belirleyebilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-4 Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. PÇ-12 Yaşlı bakımı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak aileyi, toplumu ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. PÇ-13 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-4 | Meşguliyet terapisi uygulamalarına ailenin ve toplumun diğer üyelerinin katılımı sağlayabilir. |
PÇ-8 Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. PÇ-9 Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. PÇ-11 Yaşlı bireyin ve ailesinin sağlık hizmetlerine ulaşmasında yardımcı olur. PÇ-12 Yaşlı bakımı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak aileyi, toplumu ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. PÇ-13 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Meşguliyet terapisi ilgili temel prensiplerin, yaşlılıkta meşguliyet terapisinin öneminin ve türlerinin anlatıldığı konuları kapsamaktadır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Dersin tanıtımı Meşguliyet Terapisi Kavramı ve Temel İlkeler | Anlatma Yöntemi Vaka İnceleme Soru Cevap |
| 2 | Yaşlılıkta Meşguliyet Terapilerinin Önemi | Kavram Haritası Soru Cevap |
| 3 | Zihinsel Aktiviteler | Anlatma Yöntemi Grup Çalışması Soru Cevap |
| 4 | Psikomotor Aktiviteler | Anlatma Yöntemi Grup Çalışması Soru Cevap |
| 5 | Sanat Aktiviteleri | Anlatma Yöntemi Grup Çalışması Soru Cevap |
| 6 | Egzersiz ve Sportif Aktiviteler | Anlatma Yöntemi Vaka Tartışması |
| 7 | Müzik Aktiviteleri | Anlatma Yöntemi Grup Çalışması Soru Cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Hobi Aktiviteleri | Grup Çalışması Huzurevi Ziyareti |
| 10 | Oyun Aktiviteleri | Grup Çalışması Huzurevi Ziyareti |
| 11 | Dış Mekan Aktiviteleri | Grup Çalışması Huzurevi Ziyareti |
| 12 | Manevi Bakım Aktiviteleri | Grup Çalışması Huzurevi Ziyareti |
| 13 | Paylaşım Saati aktiviteleri | Grup Çalışması Huzurevi Ziyareti |
| 14 | Solunum Rehabilitasyonu Aktiviteleri | Sunum, Rol Play, Tartışma |
| 15 | Ekonomik Değer Yaratabilecek Meşguliyet Terapileri Dersin değerlendirilmesi | Beyin Fırtınası Soru cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Yücel Nurullah, Demanslı Yıllara Değer Katan Aktiviteler, İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İstanbul, 2000 sil | |
| 2 | Seyyar Ali., Sosyal Hizmetlerde Manevi Bakım, Şefkatli Eller yayınları, Ankara, 2007 | |
| 3 | Cüceleoğlu Doğan, Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1997 | |
| 4 | Dökmen Üstün, İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yayıncılık, 1996 | |
| 5 | Kutsal Yeşim Gökçe, Temel Geriatri, 1. Baskı, Güneş Kitabevi, Ankara 2007 | |
| 6 | Kutsal Y. Gökçe, Çakmakçı M., Ünal S., Geriatri 1, Hekimler Yayın Birliği, Ankara 1997 | |
| 7 | Sabuncu Necmiye, Akça Ay Fatma, Klinik Beceriler-Sağlığın Değerlendirilmesi-Hasta Bakım ve Takibi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 2010 | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, Projeksiyon, Bilgisayar, Uğraşı Terapisi Materyalleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | 16 | 1 | 60 |
| Final Sınavı | |||
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 1 | 2 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 4 | 8 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 4 | 8 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 1 | 6 | 6 |
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
| Final Sınavı | 0 | ||
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 62 | ||