|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | FİZİK | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | SÜMEYRA BALCI (sbalci@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
FATMA KARİPCİN, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Çözeltiler, kimyasal tepkimeler, asit-baz dengeleri, elektrokimya, radyoaktivite ve organik bileşiklerin yapıları gibi konuları derinlemesine inceleyerek öğrencilere kimya alanındaki temel kavramları öğretmeyi amaçlamaktadır | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Kimyanın temel kavramlarını öğrenebilir, temel kimyasal problemleri çözebilir. |
PÇ-4 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmalarında etkin bir şekilde yer alır. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Temel kimya bilgisini fizik alanındaki problemlerin anlaşılması ve çözülmesinde kullanabilme yetisi kazanabilir. |
PÇ-4 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmalarında etkin bir şekilde yer alır. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Güncel karşılaştığı olaylara kimya alanında öğrendiklerini kullanarak açıklama getirebilir. |
PÇ-4 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmalarında etkin bir şekilde yer alır. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Ders, çözelti türleri, tepkime hızları, termodinamik yasalar, elektrot potansiyelleri, radyoaktivite ve organik bileşiklerin yapılarını kapsayacak şekilde kimyasal kavramları işlemektedir | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Çözelti türleri, çözelti derişimleri, moleküller arası kuvvetler ve çözünme, çözelti oluşumu ve denge, gazların çözünürlüğü, çözeltinin buhar basıncı | Anlatma, tartışma, problem çözme ve soru cevap |
| 2 | Osmotik basınç, elektrolit olmayan çözeltilerin donma noktası alçalması ve kaynama noktası yükselmesi, elektrolit çözeltiler | Anlatma, tartışma, problem çözme ve soru cevap |
| 3 | Kimyasal tepkime hızı, tepkime hızının ölçülmesi, derişimin tepkime hızına etkisi, sıfırıncı, birinci ve ikinci dereceden tepkimeler | Anlatma, tartışma, problem çözme ve soru cevap |
| 4 | Kimyasal kinetikte kuramsal modeller, sıcaklığın tepkime hızına etkisi, tepkime mekanizmaları, kataliz | Anlatma, tartışma, problem çözme ve soru cevap |
| 5 | Dinamik denge, denge sabiti eşitliği, denge sabitine ilişkin bağıntılar, denge sabiti büyüklüğünün önemi, kütleler etkisi ifadesi, Le Chatelier ilkesi, denge hesaplamaları | Anlatma, tartışma, problem çözme ve soru cevap |
| 6 | Arrhenius asit-baz kuramı, Lowery-Bronsted asit-baz kuramı, suyun iyonlaşması ve pH eşeli, kuvvetli asitler ve bazlar, zayıf asitler ve bazlar, çok protonlu asitler, molekül yapısı ve asit-baz davranışı, Lewis asit ve bazları | Anlatma, tartışma, problem çözme ve soru cevap |
| 7 | Asit-baz dengelerinde ortak iyon etkisi, tampon çözeltiler, asit-baz indikatörleri, nötürleşme tepkimeleri ve titrasyon eğrileri | Anlatma, tartışma, problem çözme ve soru cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Çok protonlu asit tuzlarının çözeltileri, asit-baz denge hesaplamaları, çözünürlük çarpımı sabiti, çözünürlük dengelerinde ortak iyon etkisi, çökme ve tam çökmenin ölçütleri, ayrımsal çöktürme, çözünürlük ve pH | Anlatma, tartışma, problem çözme ve soru cevap |
| 10 | İstemlilik, entropi kavramı, entropinin ve entropi değişiminin belirlenmesi, termodinamiğin ikinci yasası, standart serbest enerji değişimi, serbest enerji değişimi ve denge ve sıcaklıkla değişimi | Anlatma, tartışma, problem çözme ve soru cevap |
| 11 | Elektrot potansiyelleri ve ölçümü, standart elektrot potansiyelleri, pil potansiyeli, serbest enerji değişimi ve denge sabiti | Anlatma, tartışma, problem çözme ve soru cevap |
| 12 | Pil potansiyelinin derişime bağlılığı, galvanik piller, korozyon, elektroliz, endüstriyel elektroliz işlemleri | Anlatma, tartışma, problem çözme ve soru cevap |
| 13 | Radyoaktiflik, doğal radyoaktif izotoplar, çekirdek tepkimeleri ve yapay radyoaktiflik, radyoaktif bozunmanın hızı, çekirdek tepkimelerinin enerjisi, çekirdek kararlılığı, çekirdek fisyonu, çekirdek füsyonu, ışımanın maddeye etkisi, radyoizotop uygulamaları | Anlatma, tartışma, problem çözme ve soru cevap |
| 14 | Organik bileşikler ve yapıları, alkanlar, alkenler ve alkinler, aromatik hidrokarbonlar, alkoller, fenoller ve eterler, aldehitler ve ketonlar | Anlatma, tartışma, problem çözme ve soru cevap |
| 15 | Karboksilli asitler ve türevleri, aminler, organik bileşiklerin sentezi, polimerleşme tepkimeleri | Anlatma, tartışma, problem çözme ve soru cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Petrucci, R. H., Harwood, W. S., & Herring, F. G. - Genel Kimya: İlkeler ve Modern Uygulamalar, Palme Yayıncılık, 2000 | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projektör, ders kitabı | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 14 | 2 | |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 10 | 30 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 15 | 2 | 30 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 20 | 3 | 60 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||