|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FİZİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SEZEN AKSÖZ (sezenaksoz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Yarıiletken malzemelerin temellerinin öğretilmesi. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kristal yapıları, etkin kütle, yarıiletken tipleri, alıcı ve verici atom yoğunluklarını öğrenir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili temel bilimsel prensip, kavram ve yetenek bilgilerini gösterebilir.
PÇ-2 Gerekli bilgi, yetenek, bilimsel ve nicel düşünce metotlarını kullanarak problemler çözebilir. PÇ-3 Açık ve etkili bir biçimde bilimsel fikirler bildirebilir. PÇ-5 Problemler ile fiziksel kanun ve prensipler arasında bağlantı kurabilir. PÇ-6 Fizik gerektiren durumlar ya da nicel problemleri analiz etmek için uygun içerikleri kullanabilir ve çözümsel düşünceye sahiptir. PÇ-7 Fiziksel veri toplama ve uygun bilgisayar programlarını kullanarak analiz yapma yeteneğine sahiptir ve buldukları ile tutarlı rapor hazırlayabilir. PÇ-8 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri takip edebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Enerji bandları ve taşıyıcı konsantrasyonu, durumların yoğunluğu Fermi-Dirac istatistiğini öğrenir |
PÇ-1 Alanı ile ilgili temel bilimsel prensip, kavram ve yetenek bilgilerini gösterebilir.
PÇ-2 Gerekli bilgi, yetenek, bilimsel ve nicel düşünce metotlarını kullanarak problemler çözebilir. PÇ-3 Açık ve etkili bir biçimde bilimsel fikirler bildirebilir. PÇ-5 Problemler ile fiziksel kanun ve prensipler arasında bağlantı kurabilir. PÇ-6 Fizik gerektiren durumlar ya da nicel problemleri analiz etmek için uygun içerikleri kullanabilir ve çözümsel düşünceye sahiptir. PÇ-7 Fiziksel veri toplama ve uygun bilgisayar programlarını kullanarak analiz yapma yeteneğine sahiptir ve buldukları ile tutarlı rapor hazırlayabilir. PÇ-8 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri takip edebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Katkı ve taşıyıcı yoğunluğunu, sürüklenme ve difüzyon akım yoğunluklarını, direk ve indirek band geçişlerini öğrenir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili temel bilimsel prensip, kavram ve yetenek bilgilerini gösterebilir.
PÇ-2 Gerekli bilgi, yetenek, bilimsel ve nicel düşünce metotlarını kullanarak problemler çözebilir. PÇ-3 Açık ve etkili bir biçimde bilimsel fikirler bildirebilir. PÇ-5 Problemler ile fiziksel kanun ve prensipler arasında bağlantı kurabilir. PÇ-6 Fizik gerektiren durumlar ya da nicel problemleri analiz etmek için uygun içerikleri kullanabilir ve çözümsel düşünceye sahiptir. PÇ-7 Fiziksel veri toplama ve uygun bilgisayar programlarını kullanarak analiz yapma yeteneğine sahiptir ve buldukları ile tutarlı rapor hazırlayabilir. PÇ-8 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri takip edebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kristal yapıları, Etkin kütle, Yarıiletken tipleri, Alıcı ve verici atom yoğunlukları, Enerji bandları ve taşıyıcı konsantrasyonu, Hal yoğunluğu, Fermi-Dirac istatistiği, Katkı ve taşıyıcı yoğunluğu, Sürüklenme ve difüzyon akım yoğunlukları, Direk ve indirek band geçişleri, Hall etkisi (olayı), Süreklilik denklemleri, PN eklemi, Termal dengede PN eklemi, Schottky ve tüketim tabakasının sığası, Akım-voltaj ve kapasitesi, Voltaj karakteristikleri kontaklar, Yüzey ve ara yüzey fiziği, Yarıiletkenlerde termal etkiler, Yarıiletken aygıt yapımı ve verimi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kristal yapıları ve etkin kütle | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Yarıiletken tipleri | Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Alıcı ve verici atom yoğunlukları | Anlatım, Soru-Cevap ve Problem çözme |
4 | Enerji bandları ve taşıyıcı konsantrasyonu Hal yoğunluğu | Anlatım, Soru-Cevap ve Problem çözme |
5 | Fermi-Dirac istatistiği, Katkı ve taşıyıcı yoğunluğu | Anlatım, Soru-Cevap ve Problem çözme |
6 | Hall etkisi, Sürüklenme ve difüzyon akım yoğunlukları | Anlatım, Soru-Cevap ve Problem çözme |
7 | PN eklemi, Termal dengede PN eklemi | Anlatım, Soru-Cevap ve Problem çözme |
8 | Ara Sınav | |
9 | Schottky ve tüketim tabakasının sığası, Akım-voltaj ve kapasitesi, Voltaj karakteristikleri kontaklar | Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Schottky ve tüketim tabakasının sığası, Akım-voltaj ve kapasitesi, Voltaj karakteristikleri kontaklar | Anlatım, Soru-Cevap ve Problem çözme |
11 | Termiyonik emisyon ve difüzyon teorisi | Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Transistörler, Güneş pilleri | Anlatım, Soru-Cevap ve Problem çözme |
13 | Metal-yarıiletken kontaklar, Yüzey ve ara yüzey fiziği | Anlatım, Soru-Cevap ve Problem çözme |
14 | Yarıiletkenlerde termal etkiler | Anlatım, Soru-Cevap ve Problem çözme |
15 | Yarıiletken aygıt yapımı ve verimi | Anlatım, Soru-Cevap ve Problem çözme |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Semiconductor Physics, Karlheinz Seeger, Springer-Verlag 5th Edition,1991 | |
2 | Semiconductors, R. A. Smith, Cambrige University Press, Second Edition, 1978. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Semiconductor Physics, Karlheinz Seeger, Springer-Verlag 5th Edition,1991 Semiconductors, R. A. Smith, Cambrige University Press, Second Edition, 1978. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 146 |