|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | FİZİK | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | SÜMEYRA BALCI (sbalci@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SÜMEYRA BALCI, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Öğrencilere nükleer analitik tekniklerin tarihçesini, radyasyonun madde ile etkileşimini, biyolojik etkilerini ve çevre, tıp ve endüstriyel analizlerdeki kullanımını öğretmeyi amaçlamaktadır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Nükleer analitik tekniklerin tarihçesini ve önemini, radyoaktivite ve bozunum yasalarını açıklayabilir, bozunum süreçlerini tartışabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-4 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmalarında etkin bir şekilde yer alır. PÇ-5 Fizik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Doğal radyoaktif seriler, kalıcı dengeyi, radyasyonun madde ile etkileşimini ve radyasyonun algılanması ve ölçülmesi konularını açıklayabilir ve bu süreçleri tartışabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-4 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmalarında etkin bir şekilde yer alır. PÇ-5 Fizik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Çevre, tıp ve endüstriyel analizlerde nükleer tekniklerin kullanımını, enerji seviyeleri ve radyoaktif geçişleri, X-ışını flüoresansı, nötron aktivasyon analizi, alfa, beta ve gama spektrometrisini açıklayabilir ve uygulamalarını tartışabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-5 Fizik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Radyasyon algılama ve ölçme yöntemleri, nükleer spektroskopi, alfa, beta, gamma spektrometrisi, kütle spektrometrisi ve yarı iletken dedektörlerin çalışma prensipleri gibi konuları kapsamaktadır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Nükleer analitik tekniklerin tarihçesi ve önemi, radyoaktivite ve bozunum yasası, bozunum süreçleri | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 2 | Doğal radyoaktif seriler ve kalıcı denge | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 3 | Radyasyonun madde ile etkileşmesi, radyasyonun algılanması ve ölçülmesi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 4 | Radyasyonun biyolojik etkileri, güvenlik önlemleri ve ölçüm teknikleri | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 5 | Çevre, tıp ve endüstriyel analizlerde nükleer teknikler | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 6 | Enerji seviyeleri ve radyoaktif geçişler, nükleer spektroskopi yöntemlerine giriş | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 7 | X-ışını Flüoresansı (XRF), Nötron Aktivasyon Analizi (NAA) | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Alfa, beta ve gamma spektrometrisi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 10 | Kütle spektrometrisi ile izotop analizi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 11 | Nükleer Manyetik Rezonans (NMR) ve uygulamaları | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 12 | Yarı iletken dedektörlerin çalışma prensibi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 13 | Enerji kalibrasyonu, verim kalibrasyonu | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 14 | Gama fotopiklerin belirlenmesi ve seçilmesi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 15 | Fotopik alanın ve hatasının hesaplanması. | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | IAEA, Analytical Applications of Nuclear Technique, IAEA Press, 2004 | |
| 2 | Krane, K.S., Introductory Nuclear Physics, Wiley Press, 1987 | |
| 3 | Scharf, W., Particle Accelerators and Their Uses, Hardwood Academic Publishers, 1986 | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon cihazı, dizüstü bilgisayar. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 10 | 1 | 10 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 10 | 2 | 20 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||