|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FİZİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MELTEM DEĞERLİER GUIOT (mdegerlier@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, radyoaktivite ölçme tekniklerini ve gama spektroskopisini öğretmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Radyoaktivite ölçme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili temel bilimsel prensip, kavram ve yetenek bilgilerini gösterebilir.
PÇ-2 Gerekli bilgi, yetenek, bilimsel ve nicel düşünce metotlarını kullanarak problemler çözebilir. PÇ-4 Karşılaşılan durumlara, fizik prensiplerinin nasıl uygulandığını açıklayabilir, laboratuar aletlerini kullanarak ölçüm ve hesaplamalar yapabilir. PÇ-7 Fiziksel veri toplama ve uygun bilgisayar programlarını kullanarak analiz yapma yeteneğine sahiptir ve buldukları ile tutarlı rapor hazırlayabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Radyoaktivite ölçme yöntemlerini karşılaştırabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili temel bilimsel prensip, kavram ve yetenek bilgilerini gösterebilir.
PÇ-4 Karşılaşılan durumlara, fizik prensiplerinin nasıl uygulandığını açıklayabilir, laboratuar aletlerini kullanarak ölçüm ve hesaplamalar yapabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Gama spektrometresini ayrıntılı olarak bilebilir. |
PÇ-2 Gerekli bilgi, yetenek, bilimsel ve nicel düşünce metotlarını kullanarak problemler çözebilir. PÇ-7 Fiziksel veri toplama ve uygun bilgisayar programlarını kullanarak analiz yapma yeteneğine sahiptir ve buldukları ile tutarlı rapor hazırlayabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Laboratuvara kuracağı en uygun gama spektometresini seçebilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili temel bilimsel prensip, kavram ve yetenek bilgilerini gösterebilir.
PÇ-4 Karşılaşılan durumlara, fizik prensiplerinin nasıl uygulandığını açıklayabilir, laboratuar aletlerini kullanarak ölçüm ve hesaplamalar yapabilir. |
Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Radyoaktivite ve bozunum yasası; Bozunum süreçleri; Alfa bozunumu; Beta bozunumu; Gama bozunumu; Doğal radyoaktif seriler ve kalıcı denge; Radyasyonun madde ile etkileşmesi; Radyasonun algılanması ve ölçülmesi; Yarı iletken dedektörlerin çalışma prensibi; Gama spektoskopisi; Enerji kalibrasyonu; Verim kalibrasyonu; Gama fotopiklerin belirlenmesi ve seçilmesi; Fotopik alanın ve hatasının hesaplanması. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Radyoaktivite ve bozunum yasası | Ders anlatma ve sunum |
2 | Bozunum süreçleri | Ders anlatma ve sunum |
3 | Alfa bozunumu | Ders anlatma ve sunum |
4 | Beta bozunumu | Ders anlatma ve sunum |
5 | Gama bozunumu | Ders anlatma ve sunum |
6 | Doğal radyoaktif seriler ve kalıcı denge | Ders anlatma ve sunum |
7 | Radyasyonun madde ile etkileşmesi | Ders anlatma ve sunum |
8 | Ara Sınav | |
9 | Radyasonun algılanması ve ölçülmesi | Ders anlatma ve sunum |
10 | Yarı iletken dedektörlerin çalışma prensibi | Ders anlatma ve sunum |
11 | Gama spektoskopisi | Ders anlatma ve sunum |
12 | Enerji kalibrasyonu | Ders anlatma ve sunum |
13 | Verim kalibrasyonu | Ders anlatma ve sunum |
14 | Gama fotopiklerin belirlenmesi ve seçilmesi | Ders anlatma ve sunum |
15 | Fotopik alanın ve hatasının hesaplanması. | Ders anlatma ve sunum |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Glenn F. Knoll.Radiation detection and measurement; John Willey &Sons | |
2 | Debertin, K., Helmer, R.G., 1988. Spectrometry with Semiconductor Detectors. North-Holland, Amesterdam. | |
3 | Gilmore G. Hemingway J. D. Practical Gamma-Ray Spectrometry John Willey &Sons | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon cihazı, dizüstü bilgisayar. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 8 | 24 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 3 | 4 | 12 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 10 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |