|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | FİZİK | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | SÜMEYRA BALCI (sbalci@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SÜMEYRA BALCI, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Öğrencilere parçacık hızlandırıcılarının temel ilkelerini, sinkratron radyasyonunun özelliklerini, fotoinjektörlerin kullanımını ve hızlandırıcıların tıp ve endüstrideki uygulamalarını öğretmeyi amaçlamaktadır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Parçaçık hızlandırıcılarının tanımını yapabilir, sinkratron radyasyon kaynaklarını inceleyebilir ve bu sistemlerin temel özelliklerini tartışabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-5 Fizik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Transver demet dinamiği, lineer optik, kapalı yörünge düzeltme, dinamik aralık gibi konuları açıklayabilir, enerji osilasyonlarını tartışabilir ve demet dinamiği üzerindeki etkilerini analiz edebilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-5 Fizik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Fotoinjektörleri, synchrotron radyasyonunun uygulamalarını, nötron ve yüksek şiddetli proton kaynaklarını, yüksek kazançlı serbest elektron lazerlerini açıklayabilir ve bu teknolojilerin tıp ve endüstrideki kullanımını tartışabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-5 Fizik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Transvers demet dinamiği, enerji osilasyonları, sinkratron depo halkası tasarımı, nötron ve yüksek şiddetli proton kaynakları gibi konuları kapsar. Ayrıca, serbest elektron lazerlerinin yüksek kazançlı uygulamaları da ele alınacaktır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Parçaçık hızlandırıcısı tanımlanması | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 2 | Sinkratron radyasyon kaynaklarının incelenmesi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 3 | Transver demet dinamiği: lineer optik | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 4 | Transver demet dinamiği: lineer optik | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 5 | Transver demet dinamiği: kapalı yörünge düzeltilmesi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 6 | Transver demet dinamiği: dinamik aralık | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 7 | Elektron depo linki içerisinde demet dinamiğinin enerji osilasyonu | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Fotoinjectors | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 10 | Sinkratron radyasyonu | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 11 | Sinkratron depo halkası için örgü dizaynı | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 12 | Nötron ve yüksek şiddetli proton kaynakları | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 13 | Sinkratron radyasyon uygulama tanımlanması | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 14 | Elektron hızlandırıcısının tıp ve endüstri uygulamaları | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 15 | Yüksek kazançlı serbest elektron lazerleri | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Chao, A., Moser, H.O., Zhao, Z., Accelerator Physics, Technology and Applications, 2002 | |
| 2 | Weng, W.T., Hwang, S., Principles of Charged Particle Acceleration, Wiley, 2009 | |
| 3 | K.L. Brown, Introduction to Beam Physics, Wiley, 2004 | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders kitabı | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 10 | 1 | 10 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 10 | 2 | 20 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||