|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | FİZİK (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | BAYRAM DEVİREN (bayram.deviren@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Fiziğin ve doğa bilimlerinin temel bir araştırma alanı olan istatistik fizik konusunda etkileşen akışkanlar, dengede olmayan sistemler gibi geniş bir araştırma alanı hakkında bilgi vermek. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Dengede olmayan sistemler gibi geniş bir araştırma alanı hakkında bilgi sahibi olurlar. |
PÇ-1 Lisansüstü eğitim yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilir, derinleştirebilir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir. PÇ-3 Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilir ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri sahibi olur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-2 | Fiziğin ve doğa bilimlerinin temel bir araştırma alanı olan istatistik fizik konusunda etkileşen akışkanları öğrenirler. |
PÇ-2 Uzmanlık alanının yanında fizik alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. PÇ-8 Yaratıcı ve sorgulayıcı düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili ve disiplinlerarası özgün fikir ve yöntemler geliştirebilir. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-3 | İstatistiksel dağılımları uygulayabilir. |
PÇ-4 Fizik alanında yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir probleme uygulayabilir. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bölüşüm fonksiyonu; Darwin-Fowler yöntemi, bölüşüm fonksiyonunun klasik limiti, varyasyonel prensip. İdeal fermi gazı; İdeal fermi gazında durum denklemi, elektron gazı, Landou diamagnetizması, de Haas-van Alphen olayı, Pauli paramagnetizması, termoiyonik emisyon. İdeal Bose gazı; fotonlar, siyah cismin radyasyonu, fononlar, katı cisimlerin öz ısısı, Bose-Einstein yoğunlaşması ve alternatifi, katıhal fiziğinde fermiyonlar ve bosonlar. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Bölüşüm fonksiyonu | Ders anlatımı ve sunum |
| 2 | Darwin-Fowler yöntemi | Ders anlatımı ve sunum |
| 3 | Bölüşüm fonksiyonunun klasik limiti | Ders anlatımı ve sunum |
| 4 | Varyasyonel prensip | Ders anlatımı ve sunum |
| 5 | İdeal fermi gazı | Ders anlatımı ve sunum |
| 6 | İdeal fermi gazında durum denklemi | Ders anlatımı ve sunum |
| 7 | Elektron gazı | Ders anlatımı ve sunum |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Landau diamagnetizması | Ders anlatımı ve sunum |
| 10 | de Haas-van Alphen olayı | Ders anlatımı ve sunum |
| 11 | Pauli paramagnetizması | Ders anlatımı ve sunum |
| 12 | Termoiyonik emisyon | Ders anlatımı ve sunum |
| 13 | İdeal Bose gazı | Ders anlatımı ve sunum |
| 14 | Fotonlar, siyah cismin radyasyonu | Ders anlatımı ve sunum |
| 15 | Fononlar, katı cisimlerin öz ısısı | Ders anlatımı ve sunum |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | K. Huang, Statistical Mechanics, John Wley and Sons, İkinci Baskı, New York1982 | |
| 2 | W.G.V. Rosser, An introduction to Statistical Physics, Horwood Limited,Chichehter, 1982 | |
| 3 | "A Modern Course in Statistical Physics "(second edition) L.E. Reichl, John-Wiley ans Sons Inc. New York, Toronto, 1998 | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| [1] K. Huang, Statistical Mechanics, John Wley and Sons, İkinci Baskı, New York1982. [2] W.G.V. Rosser, An introduction to Statistical Physics, Horwood Limited,Chichehter, 1982 [3] "A Modern Course in Statistical Physics "(second edition) L.E. Reichl, John-Wiley ans Sons Inc. New York, Toronto, 1998. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 13 | 39 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 13 | 13 |
| c) Performans Ödevi | 1 | 12 | 12 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 9 | 45 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 175 | ||