|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | FİZİK (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | BAYRAM DEVİREN (bayram.deviren@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı radyason, radyoaktivite ölçme teknikleri ve gama spektrometresini öğretmektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Radyasyon, radyoaktivite ve radyoaktivite ölçme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-3 Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilir ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri sahibi olur. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Radyoaktivite ölçme yöntemlerini karşılaştırabilir. |
PÇ-1 Lisansüstü eğitim yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilir, derinleştirebilir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir. PÇ-3 Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilir ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri sahibi olur. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Gama spektrometresini ayrıntılı olarak bilebilir. |
PÇ-3 Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilir ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri sahibi olur. PÇ-6 Yeni ve karmaşık fikirleri sorgulayabilir, sentezleyebilir ve değerlendirmesini yapabilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Laboratuvara kuracağı en uygun gama spektometresini seçebilir. |
PÇ-1 Lisansüstü eğitim yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilir, derinleştirebilir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir. PÇ-3 Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilir ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri sahibi olur. |
|
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Radyoaktivite ve bozunum yasası; Doğal radyoaktif seriler ve kalıcı denge; Radyasyon ve tipleri; Radyasyonun madde ile etkileşmesi; Radyasonun algılanması ve ölçülmesi; Dedektörler; Yarı iletken dedektörlerin çalışma prensibi; Alfa spektoskopisi; Beta spektoskopisi; Gama spektoskopisi; Enerji kalibrasyonu; Verim kalibrasyonu; Gama fotopiklerin belirlenmesi ve seçilmesi; Fotopik alanın ve hatasının hesaplanması. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Radyoaktivite ve bozunum yasası | Ders anlatma ve sunum |
| 2 | Doğal radyoaktif seriler ve kalıcı denge | Ders anlatma ve sunum |
| 3 | Radyasyon ve tipleri | Ders anlatma ve sunum |
| 4 | Radyasyonun madde ile etkileşmesi | Ders anlatma ve sunum |
| 5 | Radyasonun algılanması ve ölçülmesi | Ders anlatma ve sunum |
| 6 | Dedektörler | Ders anlatma ve sunum |
| 7 | Yarı iletken dedektörlerin çalışma prensibi | Ders anlatma ve sunum |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Alfa spektoskopisi | Ders anlatma ve sunum |
| 10 | Gama spektoskopisi | Ders anlatma ve sunum |
| 11 | Beta spektoskopisi | Ders anlatma ve sunum |
| 12 | Enerji kalibrasyonu | Ders anlatma ve sunum |
| 13 | Verim kalibrasyonu | Ders anlatma ve sunum |
| 14 | Gama fotopiklerin belirlenmesi ve seçilmesi | Ders anlatma ve sunum |
| 15 | Fotopik alanın ve hatasının hesaplanması | Ders anlatma ve sunum |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Glenn F. Knoll.Radiation detection and measurement; John Willey &Sons | |
| 2 | Debertin, K., Helmer, R.G., 1988. Spectrometry with Semiconductor Detectors. North-Holland, Amesterdam. | |
| 3 | Gilmore G. Hemingway J. D. Practical Gamma-Ray Spectrometry John Willey &Sons | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon cihazı, dizüstü bilgisayar. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 12 | 12 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 12 | 12 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 11 | 22 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 3 | 6 | 18 |
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 11 | 33 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 13 | 39 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||