|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | JEOFİZİK MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NART COŞKUN (nartc@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Elektrik özdirenç, indüksiyon polarizasyonu, self-potansiyel ve elektromanyetik jeofizik prospeksiyon yöntemlerinin ileri yorumlama tekniklerini vermektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Belirli arama hedeflerine ulaşmak için jeo-elektrik tasarım teknikleri uyarlayabilir. |
PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. PÇ-4 Jeofizik mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer, kullanır. PÇ-5 Arazide jeofizik uygulama ve çalışma becerisi kazanır, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. PÇ-6 Bireysel olarak ve çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisine sahiptir. PÇ-7 Maden, petrol ve doğal gaz, nadir bulunan yer materyalleri ve endüstriyel ham materyaller gibi doğal kaynakların aranması bilgisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Farklı jeo-elektrik tekniklerinde ölçülen jeofizik yanıtları modellemek için bilgisayar programları yazabilir. |
PÇ-2 Jeofizik problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. PÇ-5 Arazide jeofizik uygulama ve çalışma becerisi kazanır, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. PÇ-7 Maden, petrol ve doğal gaz, nadir bulunan yer materyalleri ve endüstriyel ham materyaller gibi doğal kaynakların aranması bilgisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Yer-elektrik yöntemlerde saha verilerini ileri düzeyde yorumlayabilir. |
PÇ-2 Jeofizik problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. PÇ-5 Arazide jeofizik uygulama ve çalışma becerisi kazanır, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. PÇ-6 Bireysel olarak ve çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisine sahiptir. PÇ-7 Maden, petrol ve doğal gaz, nadir bulunan yer materyalleri ve endüstriyel ham materyaller gibi doğal kaynakların aranması bilgisine sahiptir. PÇ-8 Çevre ve arkeolojik problemleri araştırmalarında, toplumun ihtiyaç duyduğu altyapıları güven içinde yapılabilmesi için gerekli mühendislik problemlerini çözme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Yer içinde potansiyel dağılımı, elektrik potansiyel denklemleri, tabakalı ve yön bağımlı ortamlarda potansiyel denklemleri. Özdirenç yöntemleri, görünür özdirenç ölçümleri ve değerlendirilmesi, özdirenç modelleme, özdirenç ters çözümü. Doğal potansiyel (SP) yöntemi, SP'nin kaynağı, ölçümü ve değerlendirilmesi, SP verilerinin modellenmesi. İndüksiyon polarizasyon (IP) etkileri ve kaynakları, IP ölçümleri, IP verilerinin değerlendirilmesi, IP'de gürültü kaynakları. Elektromagnetik (EM) teori ve elektromagnetik alanların tanımı, EM alan ölçüm yöntemleri ve uygulanması, EM verilerinin değerlendirilmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Yer içinde potansiyel dağılımı, elektrik potansiyel denklemleri | Problem çözme yöntemi |
2 | Tabakalı ve yön bağımlı ortamlarda potansiyel denklemleri | Problem çözme yöntemi |
3 | Özdirenç yöntemleri, görünür özdirenç ölçümleri ve değerlendirilmesi | Model oluşturma |
4 | Özdirenç modelleme, özdirenç ters çözümü | Problem çözme yöntemi |
5 | Doğal potansiyel (SP) yöntemi, SP'nin kaynağı, ölçümü ve değerlendirilmesi | Model oluşturma |
6 | SP verilerinin modellenmesi | Model oluşturma |
7 | SP verilerinin modellenmesi | Model oluşturma |
8 | Ara Sınav | |
9 | İndüksiyon polarizasyon (IP) etkileri ve kaynakları | Konu anlatımı |
10 | IP ölçümleri, IP verilerinin değerlendirilmesi | Model oluşturma |
11 | IP ölçümleri, IP verilerinin değerlendirilmesi | Model oluşturma |
12 | IP'de gürültü kaynakları | Konu anlatımı |
13 | Elektromagnetik (EM) teori ve elektromagnetik alanların tanımı | Konu anlatımı |
14 | EM alan ölçüm yöntemleri ve uygulanması | Arazi uygulaması |
15 | EM verilerinin değerlendirilmesi | Model oluşturma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Investigations in Exploration Geophysics, M.N. Nabighian, Ed., Soc. Explor. Geophys. | |
2 | Koefoed, O., 1979, Geosounding Principles, 1: Elsevier, N.Y. | |
3 | Patra, H.P. and Mallick, K., 1980. Geosounding Principles, 2 : Time varying Geoelectric Soundings. Elsevier. | |
4 | Beck, A.E., 1981. Physical Principles of Exploration Methods. MacMillan, London, 234pp. | |
5 | Bertin, J. and Loeb, J., 1976. Experimental and Theoretical Aspects of Induced Polarisation, Geoexploration Monographs, Vol. 1 and 2, Gebrüder, Borntraeger, Berlin. | |
6 | Parasnis, D.S., 1986. Principles of Applied Geophysics, 4th edition, Chapman and Hall, London | |
7 | Telford W.M. et al, 1990. Applied Geophysics, Cambridge University Press. | |
8 | Ward, S.H., 1992. Resistivity and Induced Polarisation Methods, Investigation in Geophysics No.5, SEG, Geotechnical and Environmental Geophysics, Edited by Stanley H. Ward, pp. 147-189. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Yok |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 10 | 7 | 70 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 10 | 7 | 70 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 184 |