|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | TARİH | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | GÜLSER YARDIM (gulseryardim@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Osmanlı tarihini siyasi ekseninin yanı sıra sosyal hayatı ve ekonomik gelişme ve gerilemeleriyle izah etmek. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Osmanlı Devletinin topluma bakışını açıklayabilir |
PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir. PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir. PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Osmanlı toplumunda sosyal ve ekonomik ilişkileri açıklayabilir |
PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir. PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir. PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Osmanlı devletinin sosyal ve iktisadi zeminde düzeninin anlatımıyla Osmanlı ve bu bağlamda Türk-İslam devlet modelini açıklayabilir |
PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir. PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir. PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Osmanlı Devletinin kuruluşundan itibaren 18.yüzyıla kadarki süreçte devlet ve toplumun Temel Sistemleri, Timar Düzeni, Toprak tasarruf ve işletim biçimleri, Osmanlıda Nüfus, Nüfus Tahminleri, Osmanlıda İskân Politikası, Aşiretlerin Yerleşimleri; Fetihlerin Sosyal ve Ekonomik Yönleri; Köy ve Köylü; Osmanlıda Üretim Tipleri ve Çeşitleri; Osmanlı Kent Modeli, Köylü ve Kentli arasındaki farklar; Çiftçi ve Zenaatkâr; Osmanlıda Ticaret, Ticari baglantı içinde bulunulan diğer devletler; Büyük Kentler ve İaşeleri; Osmanlının büyük ekonomik bölgeleri; Osmanlıda ulaşım ve yollar, vb. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Tımar Düzeni, Toprak Tasarruf ve İşletim Biçimleri | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 2 | 2 Tımar Düzeni, Toprak Tasarruf ve İşletim Biçimleri | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 3 | 3 Osmanlıda Nüfus, Nüfus Tahminleri | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 4 | 4 Osmanlıda İskân Politikası, Aşiretlerin Yerleşimleri | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 5 | 5 Fetihlerin Sosyal ve Ekonomik Yönleri | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 6 | 6 Köy ve Köylü; Osmanlıda Üretim Tipleri ve Çeşitleri | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 7 | 7 Osmanlı Kent Modeli, Köylü ve Kentli Arasındaki Farklar | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | 9 Çiftçi ve Zanaatkâr | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 10 | 10 Osmanlıda Ticaret, Ticari Bağlantı İçinde Bulunulan Diğer Devletler. | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 11 | 11 Osmanlıda Ticaret, Ticari Bağlantı İçinde Bulunulan Diğer Devletler | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 12 | 12 Büyük Kentler ve İaşeleri | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 13 | 13 Osmanlının Büyük Ekonomik Bölgeleri | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 14 | 14 Osmanlıda Ulaşım ve Yollar, Vb. | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 15 | 15 Osmanlı’da Şehircilik | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, İstanbul, 2000 ve aynı yazarın tüm eserleri; | |
| 2 | Ömer Lütfi Barkan ve Suraiya Faroqhi’nin tüm eserleri | |
| 3 | Mehmet Genç, Devlet ve Ekonomi | |
| 4 | Daniel Goffman, Osmanlı ve Avrupa | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| kaynak materyaller sunumlar projeksiyon cihazı | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 10 | 10 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 8 | 16 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 119 | ||