|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | TARİH | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | TELLİ KORKMAZ (tellikorkmaz@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Tarih biliminin sadece geçmişin eylemlerini araştıran bilim olmadığı; eylemden olguya ve kurama geçiş yaparak, olayların kanunlarını tesbit etmeye çalışan, geçmişi kavrayıp geleceği kurgulayabilmek olduğu gerçekliğini vurgulamak | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Tarih felsefesinin tanımını yapabilir. |
PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir. PÇ-6 Toplumların gelişim özelliklerini ve farklılıklarını kavrayarak toplumların tarihi geçmişi ile şu andaki durumu arasında ilişki kurabilir. PÇ-8 Kendini bir birey olarak tanımlayabilir; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanabilir, kişisel ve kurumsal iletişim ve etkileşim kurabilir. PÇ-9 Alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir. PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme ve kalite yönetim süreçlerini öğrenebilir ve uygulayabilir; alanındaki sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılabilir. PÇ-12 Tarih alanının gerektirdiği yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Tarihsel olayları olay–olgu-kuram ilişkisiyle açıklayabilir |
PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir. PÇ-6 Toplumların gelişim özelliklerini ve farklılıklarını kavrayarak toplumların tarihi geçmişi ile şu andaki durumu arasında ilişki kurabilir. PÇ-7 Tarih alandaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir; bilgi ve tecrübe kazanımlarını farklı yöntemlerle kullanabilir. PÇ-8 Kendini bir birey olarak tanımlayabilir; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanabilir, kişisel ve kurumsal iletişim ve etkileşim kurabilir. PÇ-9 Alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Tarih felsefesinin geçirdiği tarihi aşamaları gösterebilir |
PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir. PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir. PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir. PÇ-6 Toplumların gelişim özelliklerini ve farklılıklarını kavrayarak toplumların tarihi geçmişi ile şu andaki durumu arasında ilişki kurabilir. PÇ-12 Tarih alanının gerektirdiği yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. PÇ-13 Bilişim teknolojilerini kullanabilir ve takip edebilir. PÇ-14 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, mesleki ve ahlakî değerlere uygun davranış kalıpları geliştirebilir. PÇ-15 Kazanacağı bilgi birikimi ile sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir, lisansüstü eğitimin gereklerini yerine getirebilir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Tarih ve Felsefe Kavramları. Olay-Olgu-Kuram İlişkisi. Tarihin Felsefe İlkeleriyle İlişkisi. Tarih Felfefesi’nin Doğuşu. Felsefî Tarihsel Bilginin Özellikleri ve Sınırları. Varlık ve Bilgi Alanı Olarak Tarih, Kültür-Tarih İlişkisi. Tarih-Felsefe Karşıtlığı, İslam Dünyası’nda ve Ortaçağ’da Tarih Telakkileri. Yeni ve Yakınçağlarda Tarih Felsefesi. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Tarihî Süreçte Tarih ve Felsefe Kavramları –I | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 2 | Tarihî Süreçte Tarih ve Felsefe Kavramları –II | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 3 | Tarih Felsefesi ile Felsefe Tarihi Arasındaki Fark | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 4 | Tarih Felsefesinin Temel Kuralları –I | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 5 | Tarih Felsefesinin Temel Kuralları –II | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 6 | Tarih Felsefesinin Temel Kuralları –III | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 7 | Tarih Felsefesinin Temel Kuralları –IV | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Tarih Felsefesi ile Tarih Metodolojisi İlişkisi -I | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 10 | Tarih Felsefesi ile Tarih Metodolojisi İlişkisi -II | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 11 | Tarihsel Analizde Tarih Felsefesi -I | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 12 | Tarihsel Analizde Tarih Felsefesi -II | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 13 | Tarihsel Sentezde Tarih Felsefesi -I | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 14 | Tarihsel Sentezde Tarih Felsefesi -II | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 15 | Değerlendirme. | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Doğan özlem, Tarih Felsefesi, Say yay, İstanbul 2010 | |
| 2 | Hilmi Ziya Ülken,Felsefeye Giriş I, İş Bankası Yayınları, İstanbul 2008 | |
| 3 | Ahmet Arslan, Felsefeye Giriş, Adres Yayınları, 2007 | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders Kitabı ve Projeksiyon Aleti | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 6 | 12 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 8 | 16 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 120 | ||