Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

TURİZM FAKÜLTESİ / T104 - TURİZM İŞLETMECİLİĞİ VE OTELCİLİK

Kodu: T104 Adı: AĞIRLAMA ENDÜSTRİSİNE GİRİŞ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TURİZM İŞLETMECİLİĞİ VE OTELCİLİK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı GAYE DENİZ (gaye.yuksel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
GAYE DENİZ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dersin hedefleri; ağırlama endüstrisi dünyasını tanıtmak ve ağırlama endüstrisinin değişik alanlarında yöneticilik kariyerine öğrencileri hazırlamaktır. Bu nedenle; ağırlama endüstrisinin yapısının genel hatları ile tanıtımı ve işleyişinin kavranması için ağırlama endüstrisini yapısal ve işlevsel açılardan tanıtmak, endüstrinin değişik bölümlerinde yürütülen çekirdek operasyon süreçlerini açıklamak ve süreçlerin yönetim tekniklerini tanıtmak, ağırlama endüstrisinin yarattığı yönetsel iş olanaklarını ve yönetim becerilerini açıklamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Ağırlama endüstrisini ve ürününü açıklayabilir PÇ-1 Alanında yer alan belirli bir meslek, iş ile ilgili detaylı ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir. Bu bilgileri, kuramları, modelleri genel olarak ve iş ortamında kullanır ve yorumlar
PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür
PÇ-4 Alanındaki örgütlerin iç ve dış çevre faktörleri, örgütün bölümleri ve birbirleriyle ilişkileri ve etkileşimleri, yönetimi, politikaları ve stratejileri konularında bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili hizmet verme politika ve stratejilerini kullanır, hizmet süreçlerini tüketiciyi tatmin edecek biçimde yerine getirir, gözden geçirir, geliştirir, değerlendirir, hizmet sürecini etkileyecek sorunlara çözüm bulur ve tüketici tatminini ölçme araçları geliştirir ve kullanır
PÇ-6 Alanındaki ve yakın alanlardaki önemli sorunlar, alternatif çözüm yolları ve alanına özgü araştırma yöntemleri konusunda temel düzeyde bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili konu ve sorunlarla ilgili olarak bilgileri analiz eder, sorunların çözümünde farklı seçenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, uygun araştırma yöntemlerini kullanarak proje ve araştırmalar planlar, gerçekleştirir, sonuçları açık ve anlaşılır bir şekilde sunar, karmaşık ve öngörülemeyen durumlarda, sorunların çözümünde özgün ve özerk olur ve kendi başına karar verir
PÇ-8 Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri ve teknolojileri tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur
PÇ-12 Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri ve uygulamaları ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder ve uygulamada kullanır. Daha fazla sorumluluk alabilmek için bilgi, beceri ve yetkinliklerini arttırarak kişisel ve mesleki olarak kendi kendine öğrenmek suretiyle bu bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle günceller ve kendini sürekli geliştirir
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Ağırlama endüstrisinin özelliklerini listeleyebilir PÇ-1 Alanında yer alan belirli bir meslek, iş ile ilgili detaylı ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir. Bu bilgileri, kuramları, modelleri genel olarak ve iş ortamında kullanır ve yorumlar
PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür
PÇ-4 Alanındaki örgütlerin iç ve dış çevre faktörleri, örgütün bölümleri ve birbirleriyle ilişkileri ve etkileşimleri, yönetimi, politikaları ve stratejileri konularında bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili hizmet verme politika ve stratejilerini kullanır, hizmet süreçlerini tüketiciyi tatmin edecek biçimde yerine getirir, gözden geçirir, geliştirir, değerlendirir, hizmet sürecini etkileyecek sorunlara çözüm bulur ve tüketici tatminini ölçme araçları geliştirir ve kullanır
PÇ-6 Alanındaki ve yakın alanlardaki önemli sorunlar, alternatif çözüm yolları ve alanına özgü araştırma yöntemleri konusunda temel düzeyde bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili konu ve sorunlarla ilgili olarak bilgileri analiz eder, sorunların çözümünde farklı seçenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, uygun araştırma yöntemlerini kullanarak proje ve araştırmalar planlar, gerçekleştirir, sonuçları açık ve anlaşılır bir şekilde sunar, karmaşık ve öngörülemeyen durumlarda, sorunların çözümünde özgün ve özerk olur ve kendi başına karar verir
PÇ-7 Alanında faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip eder, akılcı analizler yapar, yorumlar, katkı sağlar ve değişimlere uyum sağlar.
PÇ-8 Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri ve teknolojileri tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Ağırlama işletmelerinin nasıl daha etkin yönetileceğini karşılaştırabilir PÇ-1 Alanında yer alan belirli bir meslek, iş ile ilgili detaylı ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir. Bu bilgileri, kuramları, modelleri genel olarak ve iş ortamında kullanır ve yorumlar
PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür
PÇ-4 Alanındaki örgütlerin iç ve dış çevre faktörleri, örgütün bölümleri ve birbirleriyle ilişkileri ve etkileşimleri, yönetimi, politikaları ve stratejileri konularında bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili hizmet verme politika ve stratejilerini kullanır, hizmet süreçlerini tüketiciyi tatmin edecek biçimde yerine getirir, gözden geçirir, geliştirir, değerlendirir, hizmet sürecini etkileyecek sorunlara çözüm bulur ve tüketici tatminini ölçme araçları geliştirir ve kullanır
PÇ-5 Alanındaki yasal düzenlemeler, meslek standartları ve uygulamalar ile ilgili bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili yasal mevzuatı yorumlar ve mevcut varsayımlara sorgulayıcı bakış açısıyla yaklaşır Alanındaki işleri yasalar ve meslek standartları çerçevesinde yerine getirir.
PÇ-6 Alanındaki ve yakın alanlardaki önemli sorunlar, alternatif çözüm yolları ve alanına özgü araştırma yöntemleri konusunda temel düzeyde bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili konu ve sorunlarla ilgili olarak bilgileri analiz eder, sorunların çözümünde farklı seçenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, uygun araştırma yöntemlerini kullanarak proje ve araştırmalar planlar, gerçekleştirir, sonuçları açık ve anlaşılır bir şekilde sunar, karmaşık ve öngörülemeyen durumlarda, sorunların çözümünde özgün ve özerk olur ve kendi başına karar verir
PÇ-7 Alanında faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip eder, akılcı analizler yapar, yorumlar, katkı sağlar ve değişimlere uyum sağlar.
PÇ-9 Kendini ve zamanı yönetir ve öz eleştiri yapar. Alanı ile ilgili planlayabilme, örgütleme, koordinasyon, yöneltme ve kontrol fonksiyonlarını yerine getirir, karmaşık ve öngörülemeyen durumlarda teknik ve mesleki faaliyetleri veya projeleri yönetir
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Konaklama ve yiyecek içecek işletmelerinin yönetimini açıklayabilir PÇ-1 Alanında yer alan belirli bir meslek, iş ile ilgili detaylı ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir. Bu bilgileri, kuramları, modelleri genel olarak ve iş ortamında kullanır ve yorumlar
PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür
PÇ-4 Alanındaki örgütlerin iç ve dış çevre faktörleri, örgütün bölümleri ve birbirleriyle ilişkileri ve etkileşimleri, yönetimi, politikaları ve stratejileri konularında bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili hizmet verme politika ve stratejilerini kullanır, hizmet süreçlerini tüketiciyi tatmin edecek biçimde yerine getirir, gözden geçirir, geliştirir, değerlendirir, hizmet sürecini etkileyecek sorunlara çözüm bulur ve tüketici tatminini ölçme araçları geliştirir ve kullanır
PÇ-5 Alanındaki yasal düzenlemeler, meslek standartları ve uygulamalar ile ilgili bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili yasal mevzuatı yorumlar ve mevcut varsayımlara sorgulayıcı bakış açısıyla yaklaşır Alanındaki işleri yasalar ve meslek standartları çerçevesinde yerine getirir.
PÇ-6 Alanındaki ve yakın alanlardaki önemli sorunlar, alternatif çözüm yolları ve alanına özgü araştırma yöntemleri konusunda temel düzeyde bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili konu ve sorunlarla ilgili olarak bilgileri analiz eder, sorunların çözümünde farklı seçenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, uygun araştırma yöntemlerini kullanarak proje ve araştırmalar planlar, gerçekleştirir, sonuçları açık ve anlaşılır bir şekilde sunar, karmaşık ve öngörülemeyen durumlarda, sorunların çözümünde özgün ve özerk olur ve kendi başına karar verir
PÇ-14 Bilişim ve iletişim teknolojilerini en az alanının gerektirdiği düzeyde kullanır
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ağırlama Endüstrisinin Tanımı ve Temelleri, Ağırlama Endüstrisinin Kapsamı, Ağırlama Endüstrisi ve Ağırlama Endüstrisinin Turizm Endüstrisi ile Yapısal ve İşlevsel İlişkileri; Ağırlama Ürünü ve Boyutları; Konaklama Ürünü ve Konaklama Sektörünün Temel Faaliyetleri; Yiyecek ve İçecek Endüstrisi ve Temel Faaliyetleri; Ağırlama Faaliyetleri Yönetimi; Ağılama Endüstrisinde Yönetim Sözleşmeleri ve Franchising Anlaşmaları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ağırlama endüstrisi ve ilgili kavramların tanımı: işletmecilik ve işlevleri, yönetim ve işlevleri, İşletmeciliğin ekonomik ilkeleri, endüstri tanımı, ağırlama endüstrisi tanımı. Sözlü anlatım, tartışma
2 Ağırlama endüstrisinin kapsamı: ağırlama endüstrisinin yapısal ve işlevsel tanımı Sözlü anlatım, tartışma
3 Ağırlama endüstrisi ve ağırlama endüstrisinin turizm endüstrisi ile yapısal ve işlevsel ilişkileri: ağırlama endüstrisini oluşturan işletmeler ve ağırlama endüstrisinin işleyişinde bu işletmelerin işlevleri Sözlü anlatım, tartışma
4 Ağırlama ürünü ve boyutları: ağırlama ürününün dört düzeyde incelenmesi; çekirdek ürün, kolaylaştırıcı ürünler, destekleyici ürünler; çoğaltılmış (zenginleştirilmiş) ürünler Sözlü anlatım, tartışma
5 Hizmet ve kalite kavramları, hizmet sektörü olarak ağırlama endüstrisinin temel özellikleri, hizmet kalitesi yönetimi Sözlü anlatım, tartışma
6 Konaklama işletmeciliği: konaklama işletmeleri, konaklama işletmelerinin değişik kriterlere göre sınıflandırılması Sözlü anlatım, tartışma
7 Otel işletmeciliği ve temel faaliyetleri: otel işletmelerinin genel özellikleri, otel işletmeciliğinde temel işlevler Sözlü anlatım, tartışma
8 Ara Sınav
9 Yiyecek - içecek endüstrisi: yiyecek-içecek işletmeleri ve hizmetlerinin sınıflandırılması Sözlü anlatım, tartışma
10 Yiyecek - içecek işletmelerinin temel faaliyetleri: temel üretim faaliyetleri Sözlü anlatım, tartışma
11 Ağırlama faaliyetleri yönetimi: ağırlama endüstrisinde operasyon yönetimi. Sözlü anlatım, tartışma
12 Yönetim fonksiyonlarının işletmecilik işlevlerine uygulanması: alt, orta ve üst düzeyde planlama, örgütleme, eşgüdüm, yürütme ve denetim. Sözlü anlatım, tartışma
13 Ağırlama endüstrisinde yönetim sözleşmeleri ve franchising anlaşmaları, ağırlama endüstrisinde franchising anlaşmalarına örnekler Sözlü anlatım, tartışma
14 Ağırlama endüstrisi yöneticilerinde aranan yönetim becerileri. Sözlü anlatım, tartışma
15 Ağırlama endüstrisinde kariyer fırsatları Sözlü anlatım, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Nazmi KOZAK, Otel İşletmeciliği: Kavramlar ve Uygulamalar, Anatolia Yayıncılık, Ankara, 1995.
2 Fermani MAVİŞ, Otel İşletmeciliği: İlke ve Kavramlar, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 1994.
3 Hasan OLALI ve Meral KORZAY, Otel İşletmeciliği, Beta Yayınları, İstanbul, 1993.
4 Paul R. DITTMER, Dimensions of the Hospitality Industry, Third Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2002.
5 Tom POWERS and Clayton W. BARROWS, Introduction to Management in the Hospitality Industry, Sixth Edition, John Wiley and Sons, Inc., New York, 1999.
6 Peter JONES, Introduction to Hospitality Operations, Continuum, London, 1996.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitapları, Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 6 12
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 5 15
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 5 15
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 6 18
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90