|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TURİZM İŞLETMECİLİĞİ VE OTELCİLİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | GAYE DENİZ (gaye.yuksel@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
GAYE DENİZ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Dersin hedefleri; ağırlama endüstrisi dünyasını tanıtmak ve ağırlama endüstrisinin değişik alanlarında yöneticilik kariyerine öğrencileri hazırlamaktır. Bu nedenle; ağırlama endüstrisinin yapısının genel hatları ile tanıtımı ve işleyişinin kavranması için ağırlama endüstrisini yapısal ve işlevsel açılardan tanıtmak, endüstrinin değişik bölümlerinde yürütülen çekirdek operasyon süreçlerini açıklamak ve süreçlerin yönetim tekniklerini tanıtmak, ağırlama endüstrisinin yarattığı yönetsel iş olanaklarını ve yönetim becerilerini açıklamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Ağırlama endüstrisini ve ürününü açıklayabilir |
PÇ-1 Alanında yer alan belirli bir meslek, iş ile ilgili detaylı ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir. Bu bilgileri, kuramları, modelleri genel olarak ve iş ortamında kullanır ve yorumlar PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür PÇ-4 Alanındaki örgütlerin iç ve dış çevre faktörleri, örgütün bölümleri ve birbirleriyle ilişkileri ve etkileşimleri, yönetimi, politikaları ve stratejileri konularında bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili hizmet verme politika ve stratejilerini kullanır, hizmet süreçlerini tüketiciyi tatmin edecek biçimde yerine getirir, gözden geçirir, geliştirir, değerlendirir, hizmet sürecini etkileyecek sorunlara çözüm bulur ve tüketici tatminini ölçme araçları geliştirir ve kullanır PÇ-6 Alanındaki ve yakın alanlardaki önemli sorunlar, alternatif çözüm yolları ve alanına özgü araştırma yöntemleri konusunda temel düzeyde bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili konu ve sorunlarla ilgili olarak bilgileri analiz eder, sorunların çözümünde farklı seçenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, uygun araştırma yöntemlerini kullanarak proje ve araştırmalar planlar, gerçekleştirir, sonuçları açık ve anlaşılır bir şekilde sunar, karmaşık ve öngörülemeyen durumlarda, sorunların çözümünde özgün ve özerk olur ve kendi başına karar verir PÇ-8 Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri ve teknolojileri tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur PÇ-12 Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri ve uygulamaları ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder ve uygulamada kullanır. Daha fazla sorumluluk alabilmek için bilgi, beceri ve yetkinliklerini arttırarak kişisel ve mesleki olarak kendi kendine öğrenmek suretiyle bu bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle günceller ve kendini sürekli geliştirir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Ağırlama endüstrisinin özelliklerini listeleyebilir |
PÇ-1 Alanında yer alan belirli bir meslek, iş ile ilgili detaylı ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir. Bu bilgileri, kuramları, modelleri genel olarak ve iş ortamında kullanır ve yorumlar PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür PÇ-4 Alanındaki örgütlerin iç ve dış çevre faktörleri, örgütün bölümleri ve birbirleriyle ilişkileri ve etkileşimleri, yönetimi, politikaları ve stratejileri konularında bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili hizmet verme politika ve stratejilerini kullanır, hizmet süreçlerini tüketiciyi tatmin edecek biçimde yerine getirir, gözden geçirir, geliştirir, değerlendirir, hizmet sürecini etkileyecek sorunlara çözüm bulur ve tüketici tatminini ölçme araçları geliştirir ve kullanır PÇ-6 Alanındaki ve yakın alanlardaki önemli sorunlar, alternatif çözüm yolları ve alanına özgü araştırma yöntemleri konusunda temel düzeyde bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili konu ve sorunlarla ilgili olarak bilgileri analiz eder, sorunların çözümünde farklı seçenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, uygun araştırma yöntemlerini kullanarak proje ve araştırmalar planlar, gerçekleştirir, sonuçları açık ve anlaşılır bir şekilde sunar, karmaşık ve öngörülemeyen durumlarda, sorunların çözümünde özgün ve özerk olur ve kendi başına karar verir PÇ-7 Alanında faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip eder, akılcı analizler yapar, yorumlar, katkı sağlar ve değişimlere uyum sağlar. PÇ-8 Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri ve teknolojileri tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Ağırlama işletmelerinin nasıl daha etkin yönetileceğini karşılaştırabilir |
PÇ-1 Alanında yer alan belirli bir meslek, iş ile ilgili detaylı ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir. Bu bilgileri, kuramları, modelleri genel olarak ve iş ortamında kullanır ve yorumlar PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür PÇ-4 Alanındaki örgütlerin iç ve dış çevre faktörleri, örgütün bölümleri ve birbirleriyle ilişkileri ve etkileşimleri, yönetimi, politikaları ve stratejileri konularında bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili hizmet verme politika ve stratejilerini kullanır, hizmet süreçlerini tüketiciyi tatmin edecek biçimde yerine getirir, gözden geçirir, geliştirir, değerlendirir, hizmet sürecini etkileyecek sorunlara çözüm bulur ve tüketici tatminini ölçme araçları geliştirir ve kullanır PÇ-5 Alanındaki yasal düzenlemeler, meslek standartları ve uygulamalar ile ilgili bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili yasal mevzuatı yorumlar ve mevcut varsayımlara sorgulayıcı bakış açısıyla yaklaşır Alanındaki işleri yasalar ve meslek standartları çerçevesinde yerine getirir. PÇ-6 Alanındaki ve yakın alanlardaki önemli sorunlar, alternatif çözüm yolları ve alanına özgü araştırma yöntemleri konusunda temel düzeyde bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili konu ve sorunlarla ilgili olarak bilgileri analiz eder, sorunların çözümünde farklı seçenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, uygun araştırma yöntemlerini kullanarak proje ve araştırmalar planlar, gerçekleştirir, sonuçları açık ve anlaşılır bir şekilde sunar, karmaşık ve öngörülemeyen durumlarda, sorunların çözümünde özgün ve özerk olur ve kendi başına karar verir PÇ-7 Alanında faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip eder, akılcı analizler yapar, yorumlar, katkı sağlar ve değişimlere uyum sağlar. PÇ-9 Kendini ve zamanı yönetir ve öz eleştiri yapar. Alanı ile ilgili planlayabilme, örgütleme, koordinasyon, yöneltme ve kontrol fonksiyonlarını yerine getirir, karmaşık ve öngörülemeyen durumlarda teknik ve mesleki faaliyetleri veya projeleri yönetir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Konaklama ve yiyecek içecek işletmelerinin yönetimini açıklayabilir |
PÇ-1 Alanında yer alan belirli bir meslek, iş ile ilgili detaylı ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir. Bu bilgileri, kuramları, modelleri genel olarak ve iş ortamında kullanır ve yorumlar PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür PÇ-4 Alanındaki örgütlerin iç ve dış çevre faktörleri, örgütün bölümleri ve birbirleriyle ilişkileri ve etkileşimleri, yönetimi, politikaları ve stratejileri konularında bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili hizmet verme politika ve stratejilerini kullanır, hizmet süreçlerini tüketiciyi tatmin edecek biçimde yerine getirir, gözden geçirir, geliştirir, değerlendirir, hizmet sürecini etkileyecek sorunlara çözüm bulur ve tüketici tatminini ölçme araçları geliştirir ve kullanır PÇ-5 Alanındaki yasal düzenlemeler, meslek standartları ve uygulamalar ile ilgili bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili yasal mevzuatı yorumlar ve mevcut varsayımlara sorgulayıcı bakış açısıyla yaklaşır Alanındaki işleri yasalar ve meslek standartları çerçevesinde yerine getirir. PÇ-6 Alanındaki ve yakın alanlardaki önemli sorunlar, alternatif çözüm yolları ve alanına özgü araştırma yöntemleri konusunda temel düzeyde bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili konu ve sorunlarla ilgili olarak bilgileri analiz eder, sorunların çözümünde farklı seçenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, uygun araştırma yöntemlerini kullanarak proje ve araştırmalar planlar, gerçekleştirir, sonuçları açık ve anlaşılır bir şekilde sunar, karmaşık ve öngörülemeyen durumlarda, sorunların çözümünde özgün ve özerk olur ve kendi başına karar verir PÇ-14 Bilişim ve iletişim teknolojilerini en az alanının gerektirdiği düzeyde kullanır |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Ağırlama Endüstrisinin Tanımı ve Temelleri, Ağırlama Endüstrisinin Kapsamı, Ağırlama Endüstrisi ve Ağırlama Endüstrisinin Turizm Endüstrisi ile Yapısal ve İşlevsel İlişkileri; Ağırlama Ürünü ve Boyutları; Konaklama Ürünü ve Konaklama Sektörünün Temel Faaliyetleri; Yiyecek ve İçecek Endüstrisi ve Temel Faaliyetleri; Ağırlama Faaliyetleri Yönetimi; Ağılama Endüstrisinde Yönetim Sözleşmeleri ve Franchising Anlaşmaları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ağırlama endüstrisi ve ilgili kavramların tanımı: işletmecilik ve işlevleri, yönetim ve işlevleri, İşletmeciliğin ekonomik ilkeleri, endüstri tanımı, ağırlama endüstrisi tanımı. | Sözlü anlatım, tartışma |
2 | Ağırlama endüstrisinin kapsamı: ağırlama endüstrisinin yapısal ve işlevsel tanımı | Sözlü anlatım, tartışma |
3 | Ağırlama endüstrisi ve ağırlama endüstrisinin turizm endüstrisi ile yapısal ve işlevsel ilişkileri: ağırlama endüstrisini oluşturan işletmeler ve ağırlama endüstrisinin işleyişinde bu işletmelerin işlevleri | Sözlü anlatım, tartışma |
4 | Ağırlama ürünü ve boyutları: ağırlama ürününün dört düzeyde incelenmesi; çekirdek ürün, kolaylaştırıcı ürünler, destekleyici ürünler; çoğaltılmış (zenginleştirilmiş) ürünler | Sözlü anlatım, tartışma |
5 | Hizmet ve kalite kavramları, hizmet sektörü olarak ağırlama endüstrisinin temel özellikleri, hizmet kalitesi yönetimi | Sözlü anlatım, tartışma |
6 | Konaklama işletmeciliği: konaklama işletmeleri, konaklama işletmelerinin değişik kriterlere göre sınıflandırılması | Sözlü anlatım, tartışma |
7 | Otel işletmeciliği ve temel faaliyetleri: otel işletmelerinin genel özellikleri, otel işletmeciliğinde temel işlevler | Sözlü anlatım, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yiyecek - içecek endüstrisi: yiyecek-içecek işletmeleri ve hizmetlerinin sınıflandırılması | Sözlü anlatım, tartışma |
10 | Yiyecek - içecek işletmelerinin temel faaliyetleri: temel üretim faaliyetleri | Sözlü anlatım, tartışma |
11 | Ağırlama faaliyetleri yönetimi: ağırlama endüstrisinde operasyon yönetimi. | Sözlü anlatım, tartışma |
12 | Yönetim fonksiyonlarının işletmecilik işlevlerine uygulanması: alt, orta ve üst düzeyde planlama, örgütleme, eşgüdüm, yürütme ve denetim. | Sözlü anlatım, tartışma |
13 | Ağırlama endüstrisinde yönetim sözleşmeleri ve franchising anlaşmaları, ağırlama endüstrisinde franchising anlaşmalarına örnekler | Sözlü anlatım, tartışma |
14 | Ağırlama endüstrisi yöneticilerinde aranan yönetim becerileri. | Sözlü anlatım, tartışma |
15 | Ağırlama endüstrisinde kariyer fırsatları | Sözlü anlatım, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Nazmi KOZAK, Otel İşletmeciliği: Kavramlar ve Uygulamalar, Anatolia Yayıncılık, Ankara, 1995. | |
2 | Fermani MAVİŞ, Otel İşletmeciliği: İlke ve Kavramlar, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 1994. | |
3 | Hasan OLALI ve Meral KORZAY, Otel İşletmeciliği, Beta Yayınları, İstanbul, 1993. | |
4 | Paul R. DITTMER, Dimensions of the Hospitality Industry, Third Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2002. | |
5 | Tom POWERS and Clayton W. BARROWS, Introduction to Management in the Hospitality Industry, Sixth Edition, John Wiley and Sons, Inc., New York, 1999. | |
6 | Peter JONES, Introduction to Hospitality Operations, Continuum, London, 1996. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitapları, Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 6 | 12 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 5 | 15 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 6 | 18 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |