|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TURİZM İŞLETMECİLİĞİ VE OTELCİLİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DUYGU EREN (deren@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Dersin amacı temel gastronomi kavramlarını öğrencilere tanıtarak; sağlık, lezzet ve estetik bilincine sahip misafirlerin ihtiyaç, istek ve beklentilerine cevap verebilecek yiyecek içecek hizmetleri tesislerinin kurulması ve işletilmesinde karar verici ve uygulayıcı olarak görev alabilecek olan öğrencilere, yeme içme kültürünün bilimsel ve sanatsal boyutları ile kavratılması ve gastronomi konusunda bilinç yaratılmasıdır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Gastronomi kavramını tanımlar ve açıklar. |
PÇ-1 Alanında yer alan belirli bir meslek, iş ile ilgili detaylı ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir. Bu bilgileri, kuramları, modelleri genel olarak ve iş ortamında kullanır ve yorumlar PÇ-2 Alanı ile ilgili düzenli olarak sağlık, güvenlik ve risk değerlendirmesi yapar ve bu amaçla bilgi toplar. Bu bilgi, tartışma ve analizleri uzmanlara ve alan dışındakilere sunar PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Turizm ve gastronomi ilişkisini açıklar. |
PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür PÇ-7 Alanında faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip eder, akılcı analizler yapar, yorumlar, katkı sağlar ve değişimlere uyum sağlar. PÇ-11 Bireylerarası ve kültürlerarası etkin iletişim kurar ve grup çalışması yapar. Ekip üyesi olarak çalışır, sorumluluk alır ve ekibi yönetir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Gastronominin sanatsal ve bilimsel boyutlarını açıklar. |
PÇ-1 Alanında yer alan belirli bir meslek, iş ile ilgili detaylı ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir. Bu bilgileri, kuramları, modelleri genel olarak ve iş ortamında kullanır ve yorumlar PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür PÇ-12 Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri ve uygulamaları ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder ve uygulamada kullanır. Daha fazla sorumluluk alabilmek için bilgi, beceri ve yetkinliklerini arttırarak kişisel ve mesleki olarak kendi kendine öğrenmek suretiyle bu bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle günceller ve kendini sürekli geliştirir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Din ve yiyecek arasındaki bağlantıyı, değişik dinlerde yiyeceğin anlam ve önemini açıklar. |
PÇ-1 Alanında yer alan belirli bir meslek, iş ile ilgili detaylı ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir. Bu bilgileri, kuramları, modelleri genel olarak ve iş ortamında kullanır ve yorumlar PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Gastronomi ve İlişkili Kavramlar, Gastronominin Bilimsel ve Sanatsal Boyutları; Turistik bir Ürün ve bir Çekicilik Olarak Gastronomi; Ağırlama Endüstrisinin bir Boyutu Olarak Gastronomi; Gastronomi Turizmi ve Gastronomi Turizminin Gelişimi; Yeme Alışkanlıkları ve Geleneklerinin Gelişimi; Temel Beslenme İlkeleri; Yiyecek İçecek Türleri ve Bileşenleri; Yiyecek ve İçecek Üretim Teknikleri; Yiyecek Depolama, Muhafaza, Yiyecek Zehirlenmesinden Korunma, Yiyecek Güvenliği, Hijyen ve Sanitasyonu Sağlamada bir Yönetim Aracı Olarak HACCP, Avrupa Gastronomisinin Genel Bir Değerlendirmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Gastronomi ve İlişkili Kavramlar | Kavram haritası yapma, anlatım, tartışma |
2 | Gastronominin Sanatsal ve Bilimsel Boyutları | Anlatım, Tartışma |
3 | Turistik Ürün ve Çekicilik Olarak Gastronomi | Anlatım, Tartışma |
4 | Ağırlama Endüstrisinin Bir Boyutu Olarak Gastronomi | Anlatım, Tartışma |
5 | Özel İlgi Turizm Türü Olarak Gastronomi Turizmi ve Gastronomi Turizminin Gelişimi | Anlatım, Tartışma |
6 | Yeme Alışkanlıkları ve Geleneklerinin Oluşumu | Anlatım, Tartışma |
7 | Temel Beslenme İlkeleri | Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yiyecek - İçecek Türleri ve Bileşenleri | Anlatım, Tartışma |
10 | Yiyecek Üretim Teknikleri ve Yemek Pişirme Usulleri | Anlatım, Tartışma |
11 | İçecek Üretim Teknikleri: Alkolsüz ve alkollü içeceklerin tanıtımı | Anlatım, Tartışma |
12 | Yiyecek Depolama ve Muhafazası, Yiyecek Güvenliği ve Yiyecek Zehirlenmesinden Korunma | Anlatım, Tartışma |
13 | Hijyen ve Sanitasyonu Sağlamada Bir Yönetim Aracı Olarak HACCP | Anlatım, Tartışma |
14 | Avrupa Gastronomisinin Genel Bir Değerlendirmesi | Anlatım, Tartışma |
15 | Genel Tekrar | Soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | İlhan, İbrahim, Gastronomi: Beslenme Bilimi ve Sanatı, Ders Notları, Nevşehir Turizm Fakültesi, Nevşehir, 1998. | |
2 | Harrison A.F., Gastronomy, New Horizan Books Sussex, 1982. | |
3 | Mehmet Sarıışık (Ed.), Tüm Yönleriyle Gastronomi Bilimi, Detay Yayıncılık, Ankara, 2017. | |
4 | Düriye Bozok, Cevdet Avcıkurt, Murat Doğdubay, Mehmet Sarıoğlan ve Göksel Kemal Girin, Gastronomi Üzerine Araştırmalar, Detay Yayıncılık, Ankara, 2018. | |
5 | Atilla Akbaba ve Neslihan Çetinkaya, Gastronomi ve Yiyecek Tarihi, Detay Yayıncılık, Ankara, 2018. | |
6 | Mehmet Sarıışık (Ed.), Uluslararası Gastronomi, Detay Yayıncılık, Ankara, 2017. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Cracnel and Nobis, Practical, Professional Gastronomy, Macmillan, London, 1985. Kinton R and V. Cesarani, The Theory of Catering, Edward Arnold, London, 1989. Baysal, Ayşe, Genel Beslenme Bilgileri, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 1988. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 2 | 4 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 2 | 4 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 2 | 12 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |