Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

TURİZM FAKÜLTESİ / T306 - TURİZM İŞLETMECİLİĞİ VE OTELCİLİK

Kodu: T306 Adı: GASTRONOMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TURİZM İŞLETMECİLİĞİ VE OTELCİLİK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DUYGU EREN (deren@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dersin amacı temel gastronomi kavramlarını öğrencilere tanıtarak; sağlık, lezzet ve estetik bilincine sahip misafirlerin ihtiyaç, istek ve beklentilerine cevap verebilecek yiyecek içecek hizmetleri tesislerinin kurulması ve işletilmesinde karar verici ve uygulayıcı olarak görev alabilecek olan öğrencilere, yeme içme kültürünün bilimsel ve sanatsal boyutları ile kavratılması ve gastronomi konusunda bilinç yaratılmasıdır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Gastronomi kavramını tanımlar ve açıklar. PÇ-1 Alanında yer alan belirli bir meslek, iş ile ilgili detaylı ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir. Bu bilgileri, kuramları, modelleri genel olarak ve iş ortamında kullanır ve yorumlar
PÇ-2 Alanı ile ilgili düzenli olarak sağlık, güvenlik ve risk değerlendirmesi yapar ve bu amaçla bilgi toplar. Bu bilgi, tartışma ve analizleri uzmanlara ve alan dışındakilere sunar
PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Turizm ve gastronomi ilişkisini açıklar. PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür
PÇ-7 Alanında faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip eder, akılcı analizler yapar, yorumlar, katkı sağlar ve değişimlere uyum sağlar.
PÇ-11 Bireylerarası ve kültürlerarası etkin iletişim kurar ve grup çalışması yapar. Ekip üyesi olarak çalışır, sorumluluk alır ve ekibi yönetir
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Gastronominin sanatsal ve bilimsel boyutlarını açıklar. PÇ-1 Alanında yer alan belirli bir meslek, iş ile ilgili detaylı ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir. Bu bilgileri, kuramları, modelleri genel olarak ve iş ortamında kullanır ve yorumlar
PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür
PÇ-12 Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri ve uygulamaları ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder ve uygulamada kullanır. Daha fazla sorumluluk alabilmek için bilgi, beceri ve yetkinliklerini arttırarak kişisel ve mesleki olarak kendi kendine öğrenmek suretiyle bu bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle günceller ve kendini sürekli geliştirir
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Din ve yiyecek arasındaki bağlantıyı, değişik dinlerde yiyeceğin anlam ve önemini açıklar. PÇ-1 Alanında yer alan belirli bir meslek, iş ile ilgili detaylı ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir. Bu bilgileri, kuramları, modelleri genel olarak ve iş ortamında kullanır ve yorumlar
PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Gastronomi ve İlişkili Kavramlar, Gastronominin Bilimsel ve Sanatsal Boyutları; Turistik bir Ürün ve bir Çekicilik Olarak Gastronomi; Ağırlama Endüstrisinin bir Boyutu Olarak Gastronomi; Gastronomi Turizmi ve Gastronomi Turizminin Gelişimi; Yeme Alışkanlıkları ve Geleneklerinin Gelişimi; Temel Beslenme İlkeleri; Yiyecek İçecek Türleri ve Bileşenleri; Yiyecek ve İçecek Üretim Teknikleri; Yiyecek Depolama, Muhafaza, Yiyecek Zehirlenmesinden Korunma, Yiyecek Güvenliği, Hijyen ve Sanitasyonu Sağlamada bir Yönetim Aracı Olarak HACCP, Avrupa Gastronomisinin Genel Bir Değerlendirmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Gastronomi ve İlişkili Kavramlar Kavram haritası yapma, anlatım, tartışma
2 Gastronominin Sanatsal ve Bilimsel Boyutları Anlatım, Tartışma
3 Turistik Ürün ve Çekicilik Olarak Gastronomi Anlatım, Tartışma
4 Ağırlama Endüstrisinin Bir Boyutu Olarak Gastronomi Anlatım, Tartışma
5 Özel İlgi Turizm Türü Olarak Gastronomi Turizmi ve Gastronomi Turizminin Gelişimi Anlatım, Tartışma
6 Yeme Alışkanlıkları ve Geleneklerinin Oluşumu Anlatım, Tartışma
7 Temel Beslenme İlkeleri Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Yiyecek - İçecek Türleri ve Bileşenleri Anlatım, Tartışma
10 Yiyecek Üretim Teknikleri ve Yemek Pişirme Usulleri Anlatım, Tartışma
11 İçecek Üretim Teknikleri: Alkolsüz ve alkollü içeceklerin tanıtımı Anlatım, Tartışma
12 Yiyecek Depolama ve Muhafazası, Yiyecek Güvenliği ve Yiyecek Zehirlenmesinden Korunma Anlatım, Tartışma
13 Hijyen ve Sanitasyonu Sağlamada Bir Yönetim Aracı Olarak HACCP Anlatım, Tartışma
14 Avrupa Gastronomisinin Genel Bir Değerlendirmesi Anlatım, Tartışma
15 Genel Tekrar Soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 İlhan, İbrahim, Gastronomi: Beslenme Bilimi ve Sanatı, Ders Notları, Nevşehir Turizm Fakültesi, Nevşehir, 1998.
2 Harrison A.F., Gastronomy, New Horizan Books Sussex, 1982.
3 Mehmet Sarıışık (Ed.), Tüm Yönleriyle Gastronomi Bilimi, Detay Yayıncılık, Ankara, 2017.
4 Düriye Bozok, Cevdet Avcıkurt, Murat Doğdubay, Mehmet Sarıoğlan ve Göksel Kemal Girin, Gastronomi Üzerine Araştırmalar, Detay Yayıncılık, Ankara, 2018.
5 Atilla Akbaba ve Neslihan Çetinkaya, Gastronomi ve Yiyecek Tarihi, Detay Yayıncılık, Ankara, 2018.
6 Mehmet Sarıışık (Ed.), Uluslararası Gastronomi, Detay Yayıncılık, Ankara, 2017.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Cracnel and Nobis, Practical, Professional Gastronomy, Macmillan, London, 1985. Kinton R and V. Cesarani, The Theory of Catering, Edward Arnold, London, 1989. Baysal, Ayşe, Genel Beslenme Bilgileri, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 1988.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 2 4
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 2 4
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 2 8
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 2 12
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 60