|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | RESİM | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SELÇUK ULUTAŞ (selcukulutas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SELÇUK ULUTAŞ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Estetik kavramları ve sanat kuramları hakkında genel bilgi sahibi olunur. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sanat felsefesi ve estetiği kavramsal sorunsallar çerçevesinde değerlendirir |
PÇ-5 Sanat hakkındaki felsefi ve estetik kuramlar hakkında bilgi sahibidir. PÇ-14 Resim ve sanat alanında bilimsel çalışmalar yapar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Sanat felsefesinin ve estetiğin problemlerine dair analiz yapar |
PÇ-6 Modern sanatçı kimliğinin çıkışı ile değişen ve gelişen sanatın ve toplumun izlerini sürerek çağdaş resim sanatını inceler. PÇ-10 Estetik, sanat tarihi,eleştiri ve uygulamalarda müzelerden faydalanır. PÇ-13 Alanları ile ilgili karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Sanat eserlerini Estetik ve Felsefi açıdan çözümler |
PÇ-4 Sanat eseri olarak resmin, sanat tarihi içindeki gelişimini ve değişimini ortaya koyan örnekler üzerinden, yapıtın ikonografik ve plastik açıdan inceleyerek değerlendirmesini yapar. PÇ-5 Sanat hakkındaki felsefi ve estetik kuramlar hakkında bilgi sahibidir. PÇ-10 Estetik, sanat tarihi,eleştiri ve uygulamalarda müzelerden faydalanır. PÇ-13 Alanları ile ilgili karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-14 Resim ve sanat alanında bilimsel çalışmalar yapar. PÇ-15 İlgili olduğu alanındaki mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-16 Sözlü ve yazılı iletişim imkanlarını kullanarak ileri düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-17 Yabancı bir dil kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve iletişim kurar. PÇ-18 Disiplin içi ve disiplinler arası işbirliği yapar. Portfolyo hazırlamayı bilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Türk ve dünya sanatını Estetik ve Felsefi boyutlarıyla yorumlar. |
PÇ-10 Estetik, sanat tarihi,eleştiri ve uygulamalarda müzelerden faydalanır. PÇ-14 Resim ve sanat alanında bilimsel çalışmalar yapar. PÇ-15 İlgili olduğu alanındaki mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-16 Sözlü ve yazılı iletişim imkanlarını kullanarak ileri düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-17 Yabancı bir dil kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve iletişim kurar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Estetiğin konusu ve yöntemi, Estetiğin temellendirilmesi, subjektivist ve objektivist estetik, estetik yargı çözümlemesi, güzel kavramı başlıca felsefi bakış açıları, sanat ontolojisi kavramı, varlık tabakaları, sanatsal yaratımın koşulları, sanat bilimi kapsamına giren sanat türleri, sanat kavramını değerlendirme kıstaslarının doğru saptanması, sanat yapıtlarını eleştirme yöntemleri ve felsefi eleştiri konuları işlenecektir. Platonun yansıtma kuramı, Aristo'nun madde ve form, mimesis kavramları, İslam, Hristiyan ve Rönesans estetiği, Baumgarten, Kant, Hegel, Aydınlanma çağı düşünürleri ve felsefi akımlar ve anlatımcılık, biçimcilik ve dönemlerindeki sanat eserleriyle ilişkisi incelenecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Felsefi açıdan yaklaşım, İdealar alemi ve sanatı aramak, Estetik, Estetiğin Konusu ve Yöntemi,sanatçı kimdir nasıl yaratır. Sanat eseri nedir? | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | SANAT KURAMLARI Yansıtma Kuramı (mimesis) Taklit Olarak Sanat Anlatımcı Kuram Yaratma Olarak Sanat Duygusal Etki Kuramı Estetik Yaşantı Olarak Sanat | Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Estetik değer ve yargı çözümlemesinin yanı sıra felsefi akımlar: Hauser, Gombrich, Panofsky, Fischer, Berger, Wölfflin, Burckhardt gibi sanat tarihçisi ve sanat kuramcılarının kuramları incelenecektir. | Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Estetik Heyecan nedir?Estetik heyecan değer ölçütü olabilir mi? | Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Estetik Obje Çözümlemesi, Objektivist Estetik, Yapısalcı Estetik | Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Estetik Süje Çözümlemesi, Subjektivist- Psikolojik Estetik | Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Sanat Ontolojisi,sanat eserlerinin varlık tabakaları, Modern ontolojideki sanat kuramları, Hartmann’ ın ontoloji kuramı, | Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Çağlara göre güzellik Anlayışı Metafizik Güzellik, Doğada Güzel, Sanatta Güzel Antik çağlardan günümüze estetik değerlerin incelenmesi. | Anlatım, Demonstrasyon, Soru Cevap |
10 | Bir Değer Olarak İnsan ve Değerleri, yalnızca insana özgü olan sanat eseri. | Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Sanatçı ve Eseri, Deha nedir? İlkçağ sanatından günümüze toplum -kültür -sanat İlişkisi, | Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sanatta Değerlendirme Problemi Sanat Eserlerini Değerlendirme | Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Sanat eseri inceleme, estetik eleştiri basamakları | Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon |
14 | Sanat eseri inceleme, estetik eleştiri | Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama |
15 | Batı Doğu, Türk ve İslam Sanatından örnekler, heykel mimari,minyatür, resim şaheserleri | Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | TUNALI, İ., Estetik, Remzi, 1989, İstanbul. | |
2 | TUNALI, İ., Felsefenin Işığında Modern Resim, Remzi, 2008, İstanbul. | |
3 | FERNIE, E.(Ed.), Art History and Its Methods, Phaidon, 2001, London. | |
4 | TUNALI, İ., Grek Estetiği, Remzi, 2004, İstanbul. | |
5 | BLOCH, E., LUKACS, G., BRECHT, B., BENJAMİN, W., ADORNO, T., Estetik ve Politika, (Çev. Ünsal Oskay), Alkım, 2004, İstanbul. | |
6 | BOYDAŞ, Nihat, Sanat Eleştirisine Giriş, Gündüz Eğt ve Yayıncılık: Ankara: 2004: | |
7 | Aristoteles, Poetika,Antik Yunan Felsefesi (Çev.Tunalı, İsmail.) , Remzi Kitabeviİstanbul 2004 | |
8 | NAUERT, Charles G. Avrupada Hümanizma ve Rönesans Kültürü, (Çev: Bahar Tırnakçı) Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2011 | |
9 | Güzelin MetafiziğiArthur Schopenhauer; (Çev: Ahmet Aydoğan) Say yayınları,İstanbul, 2010 | |
10 | AVŞAR, Timuçin Felsefeden Estetiğe, Hayal yayınları, Ankara, 2008 | |
11 | CÖMERT Bedrettin, Estetik De ki Basımevi, 2008 | |
12 | CÖMERT Bedrettin, Giotto'nun Sanatı, De Ki Basımevi, 2008 | |
13 | GOMBRİCH, Ernst, Sanatın Öyküsü (Çev: Bedrettin Cömert)Remzi Kitabevi, 1997 | |
14 | CÖMERT, Bedrettin Croce'nin Estetiği , De Ki Basımevi 2006 | |
15 | Sanat Kuramı ve Sanat Tarihçiliği, Bedrettin Cömert'e Armağan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara,1980 | |
16 | ALTUĞ,Taylan,Kant Estetiği,İstanbul,Payel Yayınları, 2007. | |
17 | Ulutaş, Selçuk, Sinema Estetiği: Gerçeklik ve Hakikat, İstanbul: Hayalperest Yayın Evi. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Teorik anlatım, konuyla ilgili görseller (Slayt, sunum, fotoğraf, basılı dergi ve kitaplar) |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 30 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | 4 | 1 | 20 |
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 50 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 16 | 32 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 8 | 32 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 8 | 16 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 99 |