|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | YEREL YÖNETİMLER | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NEJDET ÖZBERK (nozberk@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
FATMA GÖKÇEN ÇETİN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin sonunda öğrencilerin afet, kriz ve risk yönetim sistemlerinin temel kavramlarını, politikalarını, stratejilerini, prosedürlerini ve operasyonlarını analiz edebilmeleri beklenmektedir. Ayrıca afet, kriz ve risk yönetiminin amaçlarını değerlendirmek ve afet yönetiminde Türkiye'ye özgü unsurları da değerlendirebilmelidirler.. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Doğal afetle ilgili temel kavramları tanımlayabilir |
PÇ-2 2-Ekonomik ve sosyal olayları takip ederek, yerel bazda yaşanan sorunlara çözüm üretir. PÇ-3 3- Kentleri etkileyen çevre ve kentleşme sorunlarının çözümüne ilişkin fikir geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kriz yönetimi ile ilgili temel kavramlarını değerlendirebilir |
PÇ-2 2-Ekonomik ve sosyal olayları takip ederek, yerel bazda yaşanan sorunlara çözüm üretir. PÇ-3 3- Kentleri etkileyen çevre ve kentleşme sorunlarının çözümüne ilişkin fikir geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Türkiye'nin afet ve kriz yönetim sisteminin organizasyon yapısını ifade edebilir. |
PÇ-3 3- Kentleri etkileyen çevre ve kentleşme sorunlarının çözümüne ilişkin fikir geliştirir. PÇ-7 7- Yerel yönetimler alanındaki mevzuatı bilir ve değişiklikleri takip eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Doğal afet sorunlarına çözümler önerebilir |
PÇ-3 3- Kentleri etkileyen çevre ve kentleşme sorunlarının çözümüne ilişkin fikir geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Bilimsel bilgi, maruziyet ve risk analizi, afet yönetimi ve politikası arasındaki ilişkileri açıklayabilir. |
PÇ-3 3- Kentleri etkileyen çevre ve kentleşme sorunlarının çözümüne ilişkin fikir geliştirir. PÇ-7 7- Yerel yönetimler alanındaki mevzuatı bilir ve değişiklikleri takip eder. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Afet ve doğal afet türleri; Depremler, Seller, Çığlar, Fırtınalar, Tsunami. Afet safhaları,; afet öncesi safhası, Zarar Azaltma Önceden Hazırlık Afet anı ve hemen sonrası; Kurtarma ve İlk Yardım Afet sonrası safhası: İyileştirme Aşaması, Yeniden İnşa Aşaması Türkiye'de afet yönetiminin gelişimi: planlı dönem öncesi. Türkiye'de afet yönetiminin gelişimi: kalkınma planları dönemi. Afet ve kriz yönetimi: kurumlar Ara Sınav Kriz yönetim planlaması ve hazırlık aşamaları: Ön Hazırlık Aşaması, Planın oluşturulması a) Planın Amaçlarının Saptanması b) Görevlerin Belirlenmesi ve Görev Dağılımı Yapılması c) Planın Kesinleşmesi ve Uygulamaya Konulması aşaması Türkiye'de afet yönetimi organizasyonu, karşılaşılan sorunlar ve yeni yaklaşımlar Afetlerle ilgili kurum ve kuruluşlar: Başbakanlık Türkiye Acil Durum Yönetimi Genel Müdürlüğü; İçişleri Bakanlığı Sivil Savunma Genel Müdürlüğü; Bayındırlık ve Iskan Bakanlığı a) Afet İsleri Genel Müdürlüğü b) Yapı Denetim Komisyonları ; Milli Savunma Bakanlığı; Dışişleri Bakanlığı; Sağlık Bakanlığı Ulaştırma Bakanlığı; Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı; Devlet Su İsleri Genel Müdürlüğü;. Türkiye Kızılay Derneği; Ulusal Deprem Konseyi; Doğal Afet Sigortaları Kurumu Afet yönetiminde karşılaşılan sorunlar: Mevzuattan Kaynaklanan Sorunlar; Uygulamadan Kaynaklanan Sorunlar, Afet Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Afet ve doğal afet türleri; Depremler, Seller, Çığlar, Fırtınalar, Tsunami. | Konu anlatımı, eleştirel düşünme ve tartışma |
2 | Afet safhaları,; afet öncesi safhası, Zarar Azaltma Önceden Hazırlık | Konu anlatımı, eleştirel düşünme ve tartışma |
3 | Afet anı ve hemen sonrası; Kurtarma ve İlk Yardım | Konu anlatımı, eleştirel düşünme ve tartışma |
4 | Afet sonrası safhası: İyileştirme Aşaması, Yeniden İnşa Aşaması | Konu anlatımı, eleştirel düşünme ve tartışma |
5 | Türkiye'de afet yönetiminin gelişimi: planlı dönem öncesi. | Konu anlatımı, eleştirel düşünme ve tartışma |
6 | Türkiye'de afet yönetiminin gelişimi: kalkınma planları dönemi. | Konu anlatımı, eleştirel düşünme ve tartışma |
7 | Afet ve kriz yönetimi: kurumlar | Konu anlatımı, eleştirel düşünme ve tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kriz yönetim planlaması ve hazırlık aşamaları: Ön Hazırlık Aşaması, Planın oluşturulması a) Planın Amaçlarının Saptanması b) Görevlerin Belirlenmesi ve Görev Dağılımı Yapılması c) Planın Kesinleşmesi ve Uygulamaya Konulması aşaması | Konu anlatımı, eleştirel düşünme ve tartışma |
10 | Türkiye'de afet yönetimi organizasyonu, karşılaşılan sorunlar ve yeni yaklaşımlar | Konu anlatımı, eleştirel düşünme ve tartışma |
11 | Afetlerle ilgili kurum ve kuruluşlar: Türkiye Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD); İçişleri Bakanlığı | Konu anlatımı, eleştirel düşünme ve tartışma |
12 | Sağlık Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı; Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı; Devlet Su İsleri Genel Müdürlüğü;. | Konu anlatımı, eleştirel düşünme ve tartışma |
13 | Türkiye Kızılay Derneği; Ulusal Deprem Konseyi; Doğal Afet Sigortaları Kurumu | Konu anlatımı, eleştirel düşünme ve tartışma |
14 | Afet yönetiminde karşılaşılan sorunlar: Mevzuattan Kaynaklanan Sorunlar; Uygulamadan Kaynaklanan Sorunlar | Konu anlatımı, eleştirel düşünme ve tartışma |
15 | Afet, Kriz ve Risk Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar | Konu anlatımı, eleştirel düşünme ve tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Mikdat Kadıoğlu (2011) Afet Yönetimi: Beklenilmeyeni Beklemek, En kötüsünü Yönetmek, Marmara Belediyeler Birliği. | |
2 | Fatma Neval Genç (2021) Afet Yönetimi, Nobel Yayıncılık: Ankara. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 4 | 12 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 10 | 10 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |