Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / SOS 209 - SOSYOLOJİ

Kodu: SOS 209 Adı: SERBEST ZAMAN SOSYOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SOSYOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NEVAL KARANFİL (nevalkaranfil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; serbest zaman kavramının analizini ve konu ile ilgili diğer temel kavramlarla karşılaştırılmasını sağlayarak serbest zamanla ilgili tarihi ve teorik açıklamalar yapabilmeyi kolaylaştırmaktır. Ayrıca serbest zamanı temel sosyal kurumlarla (aile, eğitim din vb.) ilişkilendirerek demografik değişkenler çerçevesinde değerlendirebilmek amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Serbest zamanları değerlendirme bilinci kazandırabilir. PÇ-6 6. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Dünya'da ve Türkiye'de boş zamanın gelişimini tanımlayabilir PÇ-4 4. Sosyoloji ve ilgili alanlarda sosyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahip olabilir.
PÇ-5 5. Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Boş zaman ve toplum ilişkisi karamlarını açıklayabilir. PÇ-4 4. Sosyoloji ve ilgili alanlarda sosyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahip olabilir.
PÇ-5 5. Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilir.
PÇ-6 6. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Zaman, boş zaman, serbest zaman, rekreasyon, çalışma gibi konu ile ilgili temel kavramların analizi. Serbest zamanın tarihsel bakımdan ele alınması. Serbest zamana yönelik teorik tartışmalar. Serbest zamanın temel sosyal kurumlarla (aile, eğitim din vb.) ilişkisi. Demografik değişkenler çerçevesinde serbest zaman faaliyetleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Serbest zamanlara ilişkin temel kavramlar sözlü anlatım
2 Serbest zamanlara ilişkin temel kavramlar sözlü anlatım
3 İlk ve Orta Çağ'da serbest zaman sözlü anlatım
4 Modern dönemde serbest zaman sözlü anlatım
5 Postmodern dönem ve serbest zaman sözlü anlatım
6 Serbest zaman teorileri sözlü anlatım
7 Serbest zaman teorileri sözlü anlatım
8 Ara Sınav
9 Serbest zaman teorileri sözlü anlatım
10 Aile ve serbest zaman sözlü anlatım
11 Eğitim ve serbest zaman sözlü anlatım
12 Din ve serbest zaman sözlü anlatım
13 Demografik değişkenler ve serbest zaman sözlü anlatım
14 Gelecekte serbest zamanlar sözlü anlatım
15 Genel değerlendirme sözlü anlatım
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Bıçakçı, Hakan (2011), Boş Zaman, İletişim Yayınevi, İstanbul
2 Tezcan, M. (1993). Boş Zamanlar Sosyolojisi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara.
3 Aydoğan, F. (2000). Medya ve Serbest Zaman, Om Yayınevi, İstanbul.
4 Kılıç, M. (2017). Gençlik Şiddet ve Serbest zaman. İstanbul: Doğu Kütüphanesi.
5 Karaküçük, Suat. (2016). Rekreasyon Bilimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
1)Tezcan, M. (1994), Boş Zamanlar Sosyolojisi, Atilla Yayınevi, İstanbul. 2)Gökdeniz, A., Hacıoğlu, N. ve Dinç, Y. (2009), Boş zaman ve Rekreasyon Yönetimi, Detay Yayıncılık, Ankara 3) Köse, N. & Yılmaz, H. (2016). “Serbest Zaman ve Ev Kadınları: Nevşehir Örneği, TURKISH STUDIES, Volume , p. 596-604. 4) Cogito, (1997). Çalışmak Yorar, 12. sayı İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. 5)Aytaç, Ö. (2002). “Boş Zaman Üzerine Kuramsal Yaklaşımlar”, Fırat Üni. Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt l2, Sayı l. ss. 231-260. 6)Aytaç, Ö. (2004). “Kapitalizm ve Hegemonya İlişkileri Bağlamında Boş Zaman”, C. Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 28, Sayı 2, ss.115-138. 7)Aytaç, Ö. (2005). “Kapitalizm ve Boş Zaman”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 6, Sayı 1, ss.1-22. 8) Aytaç, Ö.(2006). “Boş Zamanın Değişen Yüzü: Yaşam Deneyimleri ve Kimlik İnşası” Sosyoloji Dergisi, Sayı 15, ss. 57-91. 9) Gorz, A. (2007). İktisadi Aklın Eleştirisi (2. Baskı), çev. Işık Ergüden, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 10)Riesman, D. (2016). Yalnız Kalabalık (Çev. Y.). Ankara: Heretik 11) Veblen, T. B. (2105). Aylak Sınıfın Teorisi. Ankara: Heretik Yay. 12)Tekin, A. (2009). Rekreasyon. Muğla: Ata Ofset Matbaacılık.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 12 36
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 3 9
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 4 12
Final Sınavı 1 4 4
0
0
Toplam İş Yükü 104