|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MUSTAFA CİHAN YARALI (cihanyarali@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MEHTAP ARACI KAZICI, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı; öğrencilerin iş kazası ve meslek hastalıklarının nedenleri, korunma ve koruma yolları, iş kazası ve meslek hastalıklarında yapılacak işlemler, işyerinde alınacak güvenlik önlemleri, işçi sağlığı ve iş güvenliği mevzuatı hakkında bilgi sahibi olmalarını ve edindikleri bilgileri çalışacakları işyerlerinde uygulayabilecek donanımı kazanmalarını sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İş sağlığı ve güvenliği hakkındaki temel kavramları açıklayabilir. |
PÇ-1 İşletme, İktisat, Hukuk, Sosyoloji, Matematik, İstatistik, Yönetim gibi insan kaynakları yönetimi ile ilgili kuramsal ve uygulamalı temel bilgilere sahip olur. PÇ-2 İnsan Kaynakları Yönetimi ile ilgili temel ve güncel teknik bilgileri kullanır. PÇ-6 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler, işçi sağlığı ve güvenliği ile çevre koruma bilincine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | İşyerindeki işyeri hekimi ve iş güvenliği uzmanının görev yetki ve sorumluluklarını açıklayabilir |
PÇ-1 İşletme, İktisat, Hukuk, Sosyoloji, Matematik, İstatistik, Yönetim gibi insan kaynakları yönetimi ile ilgili kuramsal ve uygulamalı temel bilgilere sahip olur. PÇ-4 İnsan Kaynakları Yönetimi ile ilgili bilgilere ulaşma, işe yarayanlarını seçme, anlama, yorumlama ve kullanma becerilerini geliştirerek öğrenmeyi öğrenir ve yaşam boyu uygulayabilir. PÇ-5 İnsan Kaynakları Yönetimi ile ilgili verilerin toplanması, işlenmesi ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. PÇ-6 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler, işçi sağlığı ve güvenliği ile çevre koruma bilincine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Risk, tehlike, birincil, ikincil, üçüncül koruma kavramlarını tanımlayabilir |
PÇ-3 İnsan Kaynakları Yönetimi tekniklerini kullanarak karşılaşabileceği sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir, bu önerileri sorunun taraflarıyla paylaşabilir ve bu amaçla gerektiğinde ekip oluşturup sorumluluk üstlenebilir. PÇ-4 İnsan Kaynakları Yönetimi ile ilgili bilgilere ulaşma, işe yarayanlarını seçme, anlama, yorumlama ve kullanma becerilerini geliştirerek öğrenmeyi öğrenir ve yaşam boyu uygulayabilir. PÇ-6 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler, işçi sağlığı ve güvenliği ile çevre koruma bilincine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Fiziksel, kimyasal, biyolojik ve psikososyal riskleri sınıflandırabilir |
PÇ-2 İnsan Kaynakları Yönetimi ile ilgili temel ve güncel teknik bilgileri kullanır. PÇ-3 İnsan Kaynakları Yönetimi tekniklerini kullanarak karşılaşabileceği sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir, bu önerileri sorunun taraflarıyla paylaşabilir ve bu amaçla gerektiğinde ekip oluşturup sorumluluk üstlenebilir. PÇ-6 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler, işçi sağlığı ve güvenliği ile çevre koruma bilincine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | İş sağlığı ve güvenliği mevzuatı hakkında bilgi edinerek, işyerlerinde uygulayabilir |
PÇ-3 İnsan Kaynakları Yönetimi tekniklerini kullanarak karşılaşabileceği sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir, bu önerileri sorunun taraflarıyla paylaşabilir ve bu amaçla gerektiğinde ekip oluşturup sorumluluk üstlenebilir. PÇ-4 İnsan Kaynakları Yönetimi ile ilgili bilgilere ulaşma, işe yarayanlarını seçme, anlama, yorumlama ve kullanma becerilerini geliştirerek öğrenmeyi öğrenir ve yaşam boyu uygulayabilir. PÇ-5 İnsan Kaynakları Yönetimi ile ilgili verilerin toplanması, işlenmesi ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. PÇ-6 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler, işçi sağlığı ve güvenliği ile çevre koruma bilincine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, iş sağlığı ve güvenliği hakkındaki temel kavramları, işyerindeki işyeri hekimi, işyeri hemşiresi ve iş güvenliği uzmanının görev yetki ve sorumluluklarını; iş kazası ve meslek hastalıkları türlerini, iş kazası ve meslek hastalıklarında yapılacak işlemleri, risk, tehlike, birincil, ikincil, üçüncül koruma kavramlarını; fiziksel, kimyasal, biyolojik ve psikososyal riskleri; işyerlerindeki iş sağlığı ve güvenliği mevzuatına uygun olarak alınacak önlemleri içerir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | İşçi sağlığı ve güvenliği hakkında temel kavramlar, iş sağlığı ve güvenliğinin önemi, amacı, işyerinde tehlike kaynakları | Konu anlatımı, tartışma |
2 | İş kazası, meslek hastalığı, hastalık ve analık sigortasından sağlanan haklar, iş kanununda iş güvenliği | Konu anlatımı, tartışma |
3 | İş sağlığı ve güvenliği mevzuatı, gürültü ve titreşim ile ilgili yönetmelikler, iş sağlığı ve güvenliği konusunda işçi ve işverenin hak ve yükümlülükleri | Konu anlatımı, tartışma |
4 | İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin tehlike sınıfları, işyerlerinde iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri | Konu anlatımı, tartışma |
5 | İş kazası nedir? İş kazalarında yapılması gereken işlemler | Konu anlatımı, tartışma |
6 | İş kazası örnekleri ve ilgili mevzuatın incelenmesi | Konu anlatımı, tartışma |
7 | Meslek hastalığı ve nedenleri nelerdir? Meslek hastalıklarında yapılması gereken işlemler | Konu anlatımı, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | İş sağlığı ve güvenliği kurulunun yapısı, görev ve yetkileri, çalışma disiplinine ilişkin örnekler | Konu anlatımı, tartışma |
10 | İşyeri hekimi ve işyeri hemşiresi çalıştırma zorunlulukları, işyerinde bulunma sürelerine ilişkin hesaplama örnekleri | Konu anlatımı, tartışma |
11 | İşyeri hekimi ve işyeri hemşiresinin işyerinde bulunma sürelerine ilişkin hesaplama örnekleri | Konu anlatımı, tartışma |
12 | İş kazası ve meslek hastalıklarına ilişkin işyerlerinde alınacak tedbirler | Konu anlatımı, tartışma |
13 | Güvenliği bozan olaylar: Yangın, Deprem ve Sel. | Konu anlatımı, tartışma |
14 | Ulusal ve Uluslararası iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili kuruluşlar | Konu anlatımı, tartışma |
15 | Türkiye’de iş sağlığı ve güvenliği istatistikleri, işyerlerinde iş sağlığı ve güvenliği uygulamalarına ilişkin örnekler | Konu anlatımı, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu | |
2 | Öğretim Üyesi Ders Notları | |
3 | İşyeri Temsilcileri ve İşçiler İçin Meslek Hastalıkları Rehberi, Doç.Dr.Çiğdem Çağlayan, Birleşik Metal İş Yayınları, 2015, İstanbul. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Öğretim üyesi ders notları, slayt |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |