|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR (filiz.ucar@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ERKAN HİRİK, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Karahanlı Türkçesinin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Karahanlı Devleti hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Türkçenin Karahanlı Dönemi hakkında bilgi verebilir. |
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-10 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Karahanlı Türkçesinin eserlerini okuyup anlayabilir. |
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. PÇ-13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-4 | Karahanlı Türkçesinin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Dönem Ödevi - Proje |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Orta Türkçe’nin Karahanlı dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. Devrin eserleri üzerine yapılan çalışmalar hakkında bilgi edinme. Kutadgu Bilig ve Atabetü’l-Hakayık’ın tıpkı basımlarından seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon yapma, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme. Metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özelliklerini anlama. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Karahanlı dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 2 | Karahanlı dönemi eserleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 3 | Karahanlı Türkçesinin ses özellikleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 4 | Karahanlı Türkçesinin şekil özellikleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 5 | Kutadgu Bilig metnini okunma ve anlama. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 6 | Kutadgu Bilig metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 7 | Kutadgu Bilig metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Kutadgu Bilig metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 10 | Atabetü’ül Hakayık metnini okunma ve anlama. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 11 | Atabetü’ül Hakayık metnini okunma ve anlama. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 12 | Divânü Lûgati’t- Türk’ü okuma ve özellikleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 13 | Divânü Lûgati’t- Türk’ü okuma ve özellikleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 14 | Divânü Lûgati’t- Türk’teki manzum metinleri incelenme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 15 | Divânü Lûgati’t- Türk’teki manzum metinleri incelenme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Akalın, Haluk (2008). Bin yıl Önce Bin Yıl Sonra Kâşgarlı Mahmud ve Divanü Lügati’t Türk. Ankara: TDK Yay. | |
| 2 | Arat, Reşit Rahmeti (2006). Atabetü’l-Hakayık (Edip Ahmet B. Mahmut Yükneki). Ankara: TDK Yay. | |
| 3 | Arat, Reşit Rahmeti (1999). Kutadgu Bilig I (Metin). Ankara: TDK Yay. | |
| 4 | Ata, Aysu (2004). Türkçe İlk Kur’an Tercümesi (Rylands Nüshası) Karahanlı Türkçesi (Giriş-Metin-Notlar-Dizin). Ankara: TDK yay. | |
| 5 | Atalay, Besim (1999). Divanü Lügat-it Türk, I-II-III-IV cilt. Ankara: TDK Yay. | |
| 6 | Caferoğlu, Ahmet (1984). Türk Dili Traihi I-II. İstanbul: Enderun Kitabevi. | |
| 7 | Ercilasun, Ahmet Bican (2003). Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi. Ankara: Akçağ Yay. | |
| 8 | Hacıeminoğlu, Necmettin, (1986).Karahanlı Türkçesi Grameri,.Ankara:TDK Yay. | |
| 9 | Kaçalin, Mustafa S. (2002). “Kutadgu Bilig”. TDV İslâm Ansiklopedisi, 26. Cilt. İstanbul. s. 478-480. | |
| 10 | Nalbant, Mehmet Vefa (2008). Divânü Lügati’t Türk Grameri I. İstanbul: Bilge Oğuz Yay. | |
| 11 | Özaydın, Abdulkerim (2001). “Karahanlılar”. TDV İslam Ansiklopedisi, 24. Cilt, İstanbul. s. 404-412. | |
| 12 | Tekin, Talat (1986). “Karahanlı Dönemi Türk Şiiri”. Türk Dili, Türk Dili Özel Sayısı I (Eski Türk Şiiri), Sayı 409. Ankara. s. 81-157. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, yazı tahtası, metin, sözlük | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 7 | 7 | 49 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 5 | 30 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 14 | 1 | 14 |
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 8 | 1 | 8 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||