|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | İBRAHİM ETHEM ÖZKAN (eozkan@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Türk milletinin o dönemde meydana getirdiği eserleri ve bu eserler üzerinde yapılan çalışmaları tanıtmak, bu eserlere hakim olan dil özelliklerini yansıtıp dilimizin geçmişi ile günümüzdeki durumunu karşılaştırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Öğrenciler,Türk milletinin o dönemde meydana getirdiği eserleri ve bu eserler üzerinde yapılan çalışmaları tanıtır, bu eserlere hakim olan dil özelliklerini yansıtıp dilimizin geçmişi ile günümüzdeki durumunu karşılaştırır |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Oğuz dönemiyle ilgili fonetik ve morfolojik özellikleri, dönemin başlıca eserlerinin tıpkıbasım örneklerinin incelenmesi olacaktır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Oğuz Türkçesinin Ses Özellikleri | Diyalog |
| 2 | Oğuz Türkçesinde Ünlüler, Ünsüzler | Anlatma |
| 3 | İsim Çekim Ekleri ve İşlevleri | Yazma |
| 4 | Fiil Çekim Ekleri ve İşlevleri | Yazma, diyalog |
| 5 | Basit Kipler ve Çekimleri | Yazma |
| 6 | Birleşik Kipler ve Çekimleri | Anlatma |
| 7 | Sıfat- fiiller | Diyalog |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Zarf-fiiller | Anlatma |
| 10 | Yusuf ve Zeliha ( Metin- inceleme ) | Okuma, yazma |
| 11 | Çarhname ( Metin- İnceleme ) | Okuma, yazma |
| 12 | Hoca Dehhani ( Metin- İnceleme ) | Okuma, yazma |
| 13 | Dede Korkut Kitabı ( Metin-İnceleme ) | Okuma, yazma |
| 14 | Marzuban-name ( Metin- İnceleme ) | Okuma, yazma |
| 15 | Kadı Burhaneddin | Okuma, yazma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Levent, Agah Sırrı: Türk Edebiyatı Tarihi, C.1, TTK. Yay., Ankara, 1973, ss.666 | |
| 2 | KORKMAZ, Zeynep: Türkiye Türkçesinin Temeli Oğuz Türkçesinin Gelişimi, TDK Yayınları, Ankara, 2013 | |
| 3 | ÖZKAN, Mustafa: Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, Filiz Kitabevi,İstanbul, 1995 | |
| 4 | AKAR, Ali: Oğuzların Dili Eski Anadolu Türkçesine Giriş, Ötüken, İstanbul, 2018 | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, fotokopi | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 15 | 45 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 7 | 42 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 3 | 24 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||