|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA (serifeordek@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Türk Edebiyatında mesnevi, mesnevi nazım şekli, mesnevinin tarihi süreci, mesnevinin tertip özellikleri ve mesnevi nazım şekliyle yazılan eserler hakkında bilgi vermek. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Öğrenci, mesnevinin tanımı, Arap, Fars ve Türk Edebiyatındaki tarihî süreci, Türk Edebiyatında yazılmış mesneviler ve bu mesnevilerin içeriklerini öğrenir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır. PÇ-13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Mesnevinin tanımı, mesnevi nazım şekli, Arap, Fars ve Türk edebiyatındaki tarihi süreci, asırlara göre mesneviler, konularına göre mesneviler, Türkçe mesnevilerin tertip özellikleri, Türk edebiyatında yazılmış mesnevilerden seçilen örneklerin incelenip değerlendirilmesi. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Mesnevinin tanımı, kökeni | Konu anlatımı |
| 2 | Mesnevi nazım şeklinin tarihi gelişimi | Konu anlatımı, Sunum |
| 3 | Mesnevi nazım şeklinin tarihi gelişimi | Konu anlatımı, Sunum |
| 4 | Konularına göre mesneviler | Konu anlatımı, Sunum |
| 5 | Türkçe mesnevilerin tertip özellikleri | Konu anlatımı, Sunum |
| 6 | Türkçe mesnevilerin tertip özellikleri | Konu anlatımı, Sunum |
| 7 | XI, XIII ve XIV. yüzyılda yazılmış mesneviler ve içerikleri | Konu anlatımı, Sunum |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | XV. yüzyılda yazılmış mesneviler ve içerikleri | Konu anlatımı, Sunum |
| 10 | XVI. yüzyılda yazılmış mesneviler ve içerikleri | Konu anlatımı, Sunum |
| 11 | XVI. yüzyılda yazılmış mesneviler ve içerikleri | Konu anlatımı, Sunum |
| 12 | XVII. yüzyılda yazılmış mesneviler ve içerikleri | Konu anlatımı, Sunum |
| 13 | XVIII. ve XIX. yüzyılda yazılmış mesneviler ve içerikleri | Konu anlatımı, Sunum |
| 14 | Mesnevi örnekleri üzerine inceleme ve değerlendirme | Konu anlatımı, Sunum |
| 15 | Mesnevi örnekleri üzerine inceleme ve değerlendirme | Konu anlatımı, Sunum |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Ünver, İsmail, "Mesnevi", Türk Dili Dergisi, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), s. 430-563, Ankara, 1986. | |
| 2 | İpekten, Haluk, Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, İstanbul 2001. | |
| 3 | Yazar, Sadık, Murat Karavelioğlu, "Nazîf’in Çift Kahramanlı Aşk Hikâyesi: Melekşâh u Gülrû", Turkish Studies, Summer, 2010. | |
| 4 | Doğan, Muhammet Nur, Leyla ve Mecnun, (Mesnevi metni PDF), www.kulturturizm.gov.tr | |
| 5 | Ateş, Ahmed, “Mesnevi”, MEB İA, Cilt: 8, Eskişehir 1997 | |
| 6 | Çiçekler, Mustafa, “Mesnevi (Fars Edebiyatı)”, DİA, Cilt: 29, Ankara 2004 | |
| 7 | Kartal, Ahmet, Doğu’nun Uzun Hikȃyesi: Türk Edebiyatında Mesnevi, Doğu Kütüphanesi Yay., İstanbul 2013 | |
| 8 | Çelebioğlu, Âmil, Türk Mesnevi Edebiyatı, Dergah Yay., İstanbul 2018 | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitaplar, sözlükler, bilgisayar, projeksiyon cihazı, yazı tahtası. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 7 | 42 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 6 | 7 | 42 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||