|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | BAYRAM DURBİLMEZ (bdurbilmez@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Âsık edebiyatının oluşumunda etkili olan kültürel ortamları belirlemek, bu ortamlarda yetişen ozanların gelenek içindeki yerini tespit etmek, hikayecilik geleneği inceleme metodu kazanmak. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Ozanlık geleneğinin Türk kültürü için önemini kavrar. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Aşıkların hikaye anlatma geleneklerinin tahlilini yapar. |
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Âşık edebiyatının doğuşu, gelişmesi, dönemlere göre yetiştirdiği temsilciler, meydana getirilen eserler, aşıkların hikaye anlatma teknikleri, hikayecilik gelenekleri ve bu geleneklerin temsilcileri. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Ozanlık geleneğinin doğuşunda mitolojik unsurlar. | Anlatma Yöntemi |
| 2 | Ozan, şair, destancı terimleri. | Anlatma Yöntemi, Tartışma |
| 3 | Ozandan aşığa dönüşüm. | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
| 4 | Destandan halk hikayesine geçiş. | Anlatma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
| 5 | Aşık edebiyatının doğuşu. | Soru Cevap, Anlatma Yöntemi |
| 6 | Hikaye anlatma geleneğinin özellikleri. | Soru Cevap, Anlatma Yöntemi |
| 7 | Aşık icrası. | Anlatma Yöntemi, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | İcrada zaman. | Anlatma Yöntemi, Tartışma |
| 10 | İcrada mekan. | Anlatma Yöntemi, Tartışma |
| 11 | Hikaye anlatan belli başlı aşıklar. | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
| 12 | Tahir ile Zühre Hikayesi. | Metin Tahlili |
| 13 | Şah İsmail Hikayesi. | Metin Tahlili |
| 14 | Aşık Şenlik. | Kaynak Tarama, Karşılaştırma |
| 15 | Behçet Mahir. | Kaynak Tarama, Karşılaştırma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Boratav, Pertev Naili. Halk Hikayeleri ve Halk Hikayeciliği, Adam Yay., İstanbul, 1988 | |
| 2 | M. Öcal vd. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayıncılık, Ankara 2004. | |
| 3 | Alptekin, Ali Berat, Halk Hikayelerinin Motif Yapısı, Akçağ Yay., Ankara 1997. | |
| 4 | Yıldırım, Dursun, Türk Bitiği, Akçağ Yay., Ankara 1998 | |
| 5 | Çobanoğlu, Özkul, Aşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Akçağ Yay., Ankara 2000. | |
| 6 | Gökyay, Orhan Şaik, Dedem Korkudun Kitabı, İstanbul 1973. | |
| 7 | Nutku, Özdemir, Meddahlık ve Meddah Hikayeleri, İş Bankası Yay., Ankara 1997. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, bilgisayar, projeksiyon, CD. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 7 | 7 | 49 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 5 | 30 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 182 | ||