|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR (filiz.ucar@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ERKAN HİRİK, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Çağatay Türkçesinin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Çağatay Devleti hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Türkçenin Çağatay Dönemi hakkında bilgi verebilir. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Çağatay Türkçesinin eserlerini okuyup anlayabilir. |
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Çağatay Türkçesinin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Çağatay dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. Devrin eserleri üzerine yapılan çalışmalar hakkında bilgi edinme. Lütfi Divanı, Sekkaki Divanı, Mecalisü’n-nefais, Nesayimü’l-mahabbe ve Şecere-i Terakime’nin tıpkıbasımlarından seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon yapma, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme. Metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özelliklerini anlama. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Çağatay dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. | Okuma, anlama, sunum |
| 2 | Çağatay Türkçesi dönemi eserleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum |
| 3 | Çağatay Türkçesinin ses özellikleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum |
| 4 | Çağatay Türkçesinin ses özellikleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum |
| 5 | Çağatay Türkçesinin şekil özellikleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum |
| 6 | Çağatay Türkçesinin şekil özellikleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum |
| 7 | Çağatay Türkçesinin şekil özellikleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Lütfi Divanı metnini okunma ve anlama. | Okuma, anlama, tahlil |
| 10 | Sekkaki Divanı metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, tahlil |
| 11 | Mecalisü’n-nefais metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, tahlil |
| 12 | Nesayimü’l-mahabbe metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, tahlil |
| 13 | Nesayimü’l-mahabbe metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, tahlil |
| 14 | Şecere-i Terakime metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, tahlil |
| 15 | Şecere-i Terakime metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, tahlil |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Eckmann, J. (1996). Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar. (Haz. Osman F. Sertkaya). Ankara. | |
| 2 | Eckmann, J. (2003). Çağatayca El Kitabı. (Çev. Günay Karaağaç). Ankara: Akçağ Yay. | |
| 3 | Han, E. B., Türklerin Soy Kütüğü (Şecere-i Terakime), Tercüman 1001 Temel Eser. | |
| 4 | Ölmez, Z. (1996). Ebulgazi Bahadır Han: Şecere-i Terakime (Türkmenlerin Soy kütüğü). TDAD 3, Ankara. | |
| 5 | Vural Hanifi vd. (2010). Çağatay Türkçesi. Tokat: Taşhan Kitap. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, sözlük, metin | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 7 | 6 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 7 | 5 | 35 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||