|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HAKAN DULKADİROĞLU (hakandulkadiroglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SEVAL ARAS, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Biyolojik Prosesler dersinde; atıksuların arıtılmasında çok önemli olan fiziksel işlemlerinin ve biyolojik proses tekniklerinin, mekanizma ve teorilerinin detaylı ve alternatifli verilmesi, ilişkili Atıksuların Arıtılması dersindeki tasarım ve projelendirmelere ait esasların ve temel bilgilerin verilmesi ve bu bilgilerin arıtma teknolojileri için nasıl ve nerede kullanılacağının öğretilmesi amaçlanmıştır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Su ve atıksuların arıtılması ile ilgili biyolojik prosesleri açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-2 | Biyolojik arıtma ünitelerinin mekanizmalarını yorumlayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-3 | Biyolojik prosesleri tasarlayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Biyolojik prosesler işletme türleri, kesikli, sürekli ve yarı sürekli işletmeler, askıda biyokütle içeren biyolojik prosesler (aktif çamur prosesi, havalandırmalı lagünler, oksidasyon hendekleri, stabilizasyon havuzları), sabit film biyolojik prosesler (damlatmalı filtreler, dönen biyodisk sistemleri, batık biyolojik filtreler, akışkan yatak biyofilm reaktörler), anaerobik arıtma prosesleri (anaerobik kontakt prosesi, sabit biyofilm prosesleri), azot gideriminde biyoprosesler (süspanse ve biyofilm nitrifikasyon ve denitrifikasyon prosesleri), fosfat gideriminde biyolojik prosesler, nutrient giderim prosesleri, doğal arıtım sistemleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Atıksuların Miktar ve Özellikleri | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
2 | Akımın ve Konsantrasyonun Dengelenmesi | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
3 | Biyolojik Arıtma Metotlarına Giriş | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
4 | Aktif Çamur Sistemleri | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
5 | Aktif Çamur Sistemleri ve Tasarımı: Klasik Aktif Çamur Sistemi | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
6 | Aktif Çamur Sistemleri ve Tasarımı: Oksidasyon Hendekleri | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
7 | Aktif Çamur Sistemleri ve Tasarımı: Ardışık Kesikli Reaktörler | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Aktif çamur süreçlerinin işletilmesi | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
10 | Damlatmalı Filtre Sistemleri ve İşletilmesi | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
11 | Biyofilm Sistemleri Tasarımı ve İşletilmesi | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
12 | Anaerobik Arıtma Sistemlerinin Çeşitleri | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
13 | Anaerobik Arıtma Sistemleri ve Tasarımı | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
14 | Anaerobik Arıtma Sistemleri, Uygulamaları ve İşletilmeleri | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
15 | Doğal Arıtma Sistemleri | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Deney Yapma. |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Çevre Mühendisliğinde Temel İşlemler ve Temel Prosesler, Cilt 1 – 2, Prof. Dr. Yılmaz Muslu, Su Vakfı Yayınları, 2002. | |
2 | Environmental Biotechnology, T. Srinivas, New Age International Publishers, New Delhi, 2008. | |
3 | Biological Wastewater Treatment, 2. Baskı, G.P. Leslie Grady, G.T. Daigger ve H.C. Lim, Marcel Decker Inc., Basel, 1999. | |
4 | Wastewater Engineering: Treatment and Reuse, George Tchobanoglous, Franklin Burton ve H. David Stensel, Metcalf&Eddy Inc., McGraw Hill, 2002. | |
5 | Natural Wastewater Treatment Systems, R.W. Crites, E.J. Middlebrooks ve S.C. Reed, Taylor&Francis, 2006. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, internet ve kaynak kitaplar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | 16 | 2 | 10 |
4.Sunum | |||
5.Rapor | 16 | 2 | 10 |
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 40 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 14 | 14 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 146 |