|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SERKAN ŞAHİNKAYA (serkansahinkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Atık arıtma çamurlarının arıtımı, susuzlaştırılması ve uzaklaştırılması konusunda mesleki bilgilerin verilmesi. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Atık çamur yönetiminin amacını ve yöntemlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Temel bertaraf yöntemlerini tasarlayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Çamurun araziye uygulanmasını yorumlayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Çamurların özelliklerini analiz edebilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Atık arıtma çamurları hakkında yasal düzenlemeleri açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Çamur kaynakları, miktarı ve bertaraf yöntemlerinin tanıtılması, çamur karakteristikleri: çamurun fiziksel özellikleri, kimyasal özelikleri, biyolojik özellikleri, çamur stabilizasyonu: biyolojik stabilizasyon: aerobik ve anaerobik stabilizasyon, kimyasal stabilizasyon, çamurun iletilmesi, çamur yoğunlaştırma: graviteli yoğunlaştırma, flotasyon yoğunlaştırma, diğer yoğunlaştırma yöntemleri, çamur suyunu alma, doğal su alma yöntemleri: kurutma yatakları, lagünler, mekanik su alama yöntemleri: vakum filtre, pres filtre, santrifüjleme, diğer mekanik su alma yöntemleri, çamur şartlandırma: kimyasal şartlandırma, ısıl işlem, elütriasyon, diğer yöntemler, arıtma çamurlarının kompostlaştırılması, termik işlemler: çamur kurutma ve yakma, nihai bertaraf yöntemleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Çamur türleri ve karakterizasyonu. | Anlatma Yöntemi. |
2 | Çamur miktarının hesabı ve bertaraf yöntemlerinin tanıtılması. Çamur karakteristikleri. | Anlatma Yöntemi. |
3 | Çamur miktarının hesabı | Anlatma Yöntemi. |
4 | Çamur miktarının hesabı ve pompalar | Anlatma Yöntemi. |
5 | Çamur yoğunlaştırma: graviteli yoğunlaştırma, flotasyon yoğunlaştırma, diğer yoğunlaştırma yöntemleri | Anlatma Yöntemi. |
6 | Çamur yoğunlaştırma: graviteli yoğunlaştırma, flotasyon yoğunlaştırma, diğer yoğunlaştırma yöntemleri | Anlatma Yöntemi. |
7 | Çamur suyunu alma, doğal su alma yöntemleri: kurutma yatakları, lagünler | Anlatma Yöntemi. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Mekanik su alama yöntemleri: vakum filtre, pres filtre, santrifüjleme, vd. | Anlatma Yöntemi ve soru - cevap |
10 | Çamur şartlandırma: kimyasal şartlandırma, ısıl işlem, elütriasyon, diğer yöntemler | Anlatma Yöntemi ve soru - cevap |
11 | arıtma çamurlarının kompostlaştırılması, termik işlemler: çamur kurutma ve yakma, nihai bertaraf yöntemleri | Anlatma Yöntemi ve soru - cevap |
12 | Arıtma çamurlarının arıtılması: Aerobik ve anaerobik çürütme | Anlatma Yöntemi ve soru - cevap |
13 | Arıtma çamurlarının arıtılması: Aerobik ve anaerobik çürütme | Anlatma Yöntemi ve soru - cevap |
14 | Arıtma çamurlarının arıtılması: Aerobik ve anaerobik çürütme | Anlatma Yöntemi ve soru - cevap |
15 | Çamur yönetiminin maliyeti. | Anlatma Yöntemi ve soru - cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Filibeli, A. (1996). Arıtma Çamurlarının İşlenmesi, DEÜ Mühendislik Fakültesi Yayınları. | |
2 | Öztürk, İ., Timus, H., Koşkan, U. (2005). Atıksu Arıtımının Esasları, Evsel, Endüstriyel Atıksu Arıtımı ve Arıtma Çamurlarının Kontrolü, T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı. | |
3 | Metcalf & Eddy, Inc., Tchobanoglous, G., Burton, F., Stensel, H.D. (2002). Wastewater Engineering: Treatment and Reuse. McGraw Hill. | |
4 | Öztürk, İ., Çallı, B., Arıkan, O. (2015). Atıksu Arıtma Çamurlarının İşlenmesi ve Bertarafı El Kitabı. Türkiye Belediyeler Birliği. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kapiler emme süresi ölçer cihazı, AKM süzme seti, pH meter, fırınlar, inkübatör, yazı tahtası, projektör, bilgisayar, sunum perdesi, ders kitapları. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 7 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 15 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 12 | 36 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
Ara Sınav | 0 | ||
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 148 |