Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / FBÖ 438 - FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: FBÖ 438 Adı: FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE ÇOKLU ZEKA TEORİSİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MAHMUT POLAT (mpolat@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin zekâ türlerini anlama ve zekâ türlerine ilişkin öğrenme öğretme ortamları oluşturmayı öğretmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Zeka kuramlarını açıklayabilir PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Çoklu zeka kuramındaki zeka türlerine örnekler verebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Çoklu Zeka Kuramındaki zeka türlerini karşılaştırabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Zeka türlerine ilişkin etkinlikler düzenleyebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-10 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Çoklu Zeka uygulamalarını değerlendirebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-14 Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Öğrencilerin sahip olduğu farklı zeka türlerini belirleyebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-8 Öğrencinin kazanımlarını farklı teknik ve yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Zeka ve Zeka ile ilgili Kuramlar, Çoklu Zeka Kuramı ve Temel İlkeleri, Çoklu Zeka Kuramındaki Zeka Türleri, Baskın Zeka Alanının Belirlenmesi, Sözel/Dilsel Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler, Mantıksal/Matematiksel Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler, Görsel/Uzamsal Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler, Müziksel/Ritmik Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler, Bedensel/Kinestetik Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler, Sosyal Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler, İçsel Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler, Doğacı Zeka Alanını Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler, Çoklu Zeka Kuramı ve Değerlendirme Çalışmaları
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Çoklu Zeka İle İlgili Kuramlar Anlatım, tartışma, soru-cevap
2 Çoklu Zeka Kuramı ve Temel İlkeleri Anlatım, tartışma, soru-cevap
3 Çoklu Zeka Türleri Anlatım, tartışma, soru-cevap
4 Baskın Zeka Alanını Belirleme Anlatım, tartışma, soru-cevap
5 Sözel/Dilsel Zeka Alanı ve İlgili Etkinlikler Anlatım, soru- cevap, gösteri
6 Mantıksal/Matematiksel Zeka Alanı ve İlgili Etkinlikler Anlatım, soru- cevap, gösteri
7 Görsel/Uzamsal Zeka Alanı ve İlgili Etkinlikler Anlatım, soru- cevap, gösteri
8 Ara Sınav
9 Müziksel/Ritmik Zeka Alanı ve İlgili Etkinlikler Anlatım, soru- cevap, gösteri
10 Bedensel/Kinestetik Zeka Alanı ve İlgili Etkinlikler Anlatım, soru- cevap, gösteri
11 Sosyal/İçsel Zeka Alanı ve İlgili Etkinlikler Anlatım, soru- cevap, gösteri
12 Doğacı Zeka Alanı ve İlgili Etkinlikler Anlatım, soru- cevap, gösteri
13 Çoklu Zeka Kuramı ve Değerlendirme Çalışmaları Tartışma, soru- cevap
14 Çoklu Zeka Kuramı ve Değerlendirme Çalışmaları Tartışma, soru- cevap
15 Dönem Değerlendirmesi Tartışma, soru- cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 YAVUZ, K. E. (2004). Eğitim-Öğretimde Çoklu Zekâ Teorisi ve Uygulamaları. (Beşinci Baskı). Ankara: Ceceli Yayınları.
2 BÜMEN, N. T. (2005). Çoklu Zekâ Kuramı ve Eğitim. Eğitimde Yeni Yönelimler. (İkinci Baskı). Demirel, Ö. (Ed.). Ankara: PegemA Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120