|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | HİLAL YILDIZ (hilalyildiz@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Endüstride büyük miktarlarda gıda veya ürün üretmek için mikroorganizmaların nasıl kullanıldığını açıklamak | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Endüstriyel mikrobiyolojinin önemini kavrayabilir. |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar. PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Mikroorganizmaların endüstriyel boyutta üretim tekniklerini yorumlayabilir. |
PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar. PÇ-10 Proje hazırlama ve değerlendirme bilgi ve yeteneklerine sahiptir. PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir. PÇ-14 Gıda güvenilirliği açısından önem arz eden risklerin ortadan kaldırılması veya minimum düzeye indirilmesine yönelik bilgi birikimi ve uygulama becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Yeni ürün üretiminde prosesi planlayabilmek için mikroorganizma profil ve isteklerini belirleyebilir. |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-3 Nitelikli araştırma planlama, uygulama ve sonuçları analiz etme bilgi ve becerisine sahiptir. PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Endüstride kullanılan mikroorganizmaları anlatabilir. |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-3 Nitelikli araştırma planlama, uygulama ve sonuçları analiz etme bilgi ve becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar. PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. PÇ-14 Gıda güvenilirliği açısından önem arz eden risklerin ortadan kaldırılması veya minimum düzeye indirilmesine yönelik bilgi birikimi ve uygulama becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Mikroorganizmalar tarafından üretilen ürünleri bilir. |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-10 Proje hazırlama ve değerlendirme bilgi ve yeteneklerine sahiptir. PÇ-12 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrar. PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir. PÇ-14 Gıda güvenilirliği açısından önem arz eden risklerin ortadan kaldırılması veya minimum düzeye indirilmesine yönelik bilgi birikimi ve uygulama becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Endüstriyel fermentasyon uygulama esasları, çeşitli mikrobiyal ürünlerin endüstriyel boyutta üretimi, kullanım alanları ve mikroorganizmaların endüstride kullanıldığı diğer alanlar | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Endüstriyel mikrobiyolojinin kapsamı ve uygulama alanları | Anlatım ve uygulama yöntemi |
| 2 | Mikroorganizmalar hakkında genel bilgi | Anlatım ve uygulama yöntemi |
| 3 | - Mikroorganizma gelişim eğrisi ve fazlar. - Mikroorganizmaların gelişim istekleri | Anlatım ve uygulama yöntemi |
| 4 | - Mikrobiyal beslenme - Kültür besiyerleri | Anlatım ve uygulama yöntemi |
| 5 | - Saf kültür izole etme teknikleri - Saf kültürlerin muhafazası - Primer ve sekonder metabolitler | Anlatım ve uygulama yöntemi |
| 6 | - Büyük ölçekli fermantasyonun özellikleri - Fermantasyon ölçeklemesi | Anlatım ve uygulama yöntemi |
| 7 | Önemli yönleri ile starter kültürler | Anlatım ve uygulama yöntemi, |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | -Gıda ve içecek endüstrisinde önemli endüstriyel ürünler - Alkol ve alkollü içecekler | Anlatım ve uygulama yöntemi |
| 10 | - Sirke üretimi | Anlatım ve uygulama yöntemi |
| 11 | - Sitrik asit ve diğer organik bileşikler | Anlatım ve uygulama yöntemi, uzaktan eğitim |
| 12 | - Gıda ve gıda katkısı olarak maya - Şapkalı mantarların ticari üretimi | Anlatım ve uygulama yöntemi |
| 13 | - Endüstriyel ürün olarak enzimler -Immobilize enzimler | Anlatım ve uygulama yöntemi |
| 14 | - Yeni antibiyotik araştırmaları - Penisilin ve tetrasiklinlerin endüstriyel üretimi | Anlatım ve uygulama yöntemi |
| 15 | - Vitamin ve amino asitlerin üretimi - Steroidler ve biyotransformasyon süreci | Anlatım ve uygulama yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | El-Mansi, Mansi, C.Bryce. 1999. Fermentation microbiology and biotechnology. Taylor&Francis Group. | |
| 2 | Michael T. Madigan and John M. Martinko, 2010. Brock Mikroorganizmaların Biyolojisi, Çeviri editörü: Prof. Dr. Cumhur Çökmüş | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 163 | ||